babyboyღaug07 Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Et etisk dilemma: En bruker som bor i omsorgsbolig drikker mye, og han blir aggresiv og urolig når han drikker. Familien hans kommer sjelden på besök pga hans drikking. Eneste besökende han har er hans kompiser som tar med seg alkohol. Personalen er uenige om hvordan de skal håndtere dette. Skal de nekte han besök og alkohol eller ikke? Hva syns dere ut av en etisk perspektiv? Pliktetikk, sinnelagsetikk eller konsekvensetikk?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Pliktetikk - Det er forbudt å drikke her, så alle som kommer med alkohol blir kastet ut. Konsekvensetikk - dersom vi kaster ut de som kommer med alkohol vil vedkommende bli uten besøk. Dette vil han ikke være tjent med. Vi gir blaffen i forbudet fordi klienten er tjent med det. Laugstrup har jeg ikke nok kunnskap om.
Vårsommer Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Hva står i reglementet for beboerne i omsorgsboligen? Hvordan skal man håndtere slike beboere over tid? Er det utarbeidet noen rutiner på det? Lederen for omsorgsboligen bør informeres hvis ansatte opplever hans atferd som et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå