Gå til innhold

Hm..norsk helsevesen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok med en familiemedlem som falt og tydeligvis skadet armen til sykehuset. Han hadde vondt og tenkte at han bör vel ta en röntgen.

Men vi ble nektet adgang. MÅ innom legevakta först!

Jeg spurte sykelpleieren om det fantes en lege som kunne se på armen men NEI, de hadde ingen lege på HELE sykehuset som kunne gjöre det!

Dritt regler! Man skal da kunne få hjelp når man kommer til et sykehus?!! Röntgen finnes jo bare på sykehuset uansett..

Går an å bruke litt skjönn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor dro dere ikke rett til legevakta?

Skrevet

Det er jo det som er vanlig? Skjønner ikke problemet?

Skrevet

Noen byer har jo ikke legevakt. Feks Sandefjord. De har sykehus, men ingen legevakt. Kommer du med en finger som er halvveis av så blir du sendt til Larvik eller Tønsberg, ganske sykt egentlig....

Skrevet

Ja ja..ikke normalt der jeg kommer fra iallefall..hvis du kommer på sykehuset og spör etter hjelp så får du det..du blir ikke kastet ut..

Skrevet

Hvis alle skulle dratt rett til sykehuset for hjelp uten å ha vært innom fastlege/legevakt først, ville det vært behov for SVÆRT mange flere ansatte ved sykehusene...

Skrevet

Om du har fått en skade legevaken kan fikse så er det da bedre de gjør det og sykehusene kan ta seg av alvorlige skader.

Skrevet

Man får selvølgelig hjelp hvis man har en livstruende tilstand.....men ikke for å ta røngten!!!

Skrevet

Det kan jo være virkelig travelt på sykehus, særlig utenom vanlige arbeidstider. For meg høres det ut som om de nettopp utøvde skjønn, de vurderte det dithen at dere kunne dra til legevakta (og gjett hva, om det ikke haster så blir man bedt om å komme tilbake dagen etter for røntgen). Det er helt normalt det da :-)

Skrevet

Me har ikkje sjukehust her eg bur så me må på legevakta, dvs me har lokal legevakt fram til kl 23 etter det må me kjøre 5mil for å komma på sjukehuset for da er legevakta der. Der er det akuttmottak som har egen inngang. Dei som bur der brukar det som legevakt etter at legesenter har stengt.

Men er det legevakt andre plasser så brukar ein dei først også blir ein evt henvist til sjukehuset. Hvis me ringer legevakta etter kl 23 så veit dei at me kommer til sjukehuset, før den tid så er det legevakta lokalt som henviser til sjukehuset. Har blitt henvist dit to gonger med vesle jenta mi. Og da hadde eg ikkje henvisninga ein gong, dei har ringt ut til barneavd og sagt at me kommer hehe

Skrevet

Buff hørtes slitsomt ut. Gla jeg bor sentralt.

Skrevet

Sånn er det jo.. De aller fleste stedene med mindre dere har fastlege på sykehuset eller legevakten ligger på sykehuset. Med mindre det er snakk om øyeblikkelig hjelp skal man innom legevakten..

Jeg har aldri fundert på og dra rett ned på sykehuset engang.. Enda når jeg var 95% sikker på at mini hadde knekt leggen var vi først nedom legevakten.. Vi ble jo da uansett sendt rett videre til sykehuset hvor vi tok røtngen og gipset.

Skrevet

Hvorfor skulle dere egentlig komme først i køen, fremfor alle de som faktisk forsto at de måtte innom legevakten først?

Dette skjønte jeg ikke helt.

Skrevet

I sandefjord er det legevakt og ikke sykehus....

Skrevet

Jeg har faktisk opplevd det og komme på sykehuset, og ble sendt til fastlegen først, fordi legevakten ikke åpner før klokka 4.., min fastlege har fri en dag i uka, og det var selvf den dagen.., hadde det ikke vært for at jeg kjenner godt legesenteret, hadde jeg måtte vente til klokka 4, eller ringt 113.., jeg trodde også jeg faktisk kunne komme på sykehuset og få hjelp, hvertfall når jeg var så alvorlig syk..

Skrevet

Det var jo max uflaks. Men trodde uansett de fleste visste man først skal henvende seg til legevakta. Var godt du skrev dette så fler vet det nå.

Skrevet

jo visste jo jeg måtte hendvende meg til legevakten, men har vel aldri helt tenkt over at den ikke åpnet før klokka 4 liksom.., var såpss alvorlig syk, at jeg trodde nok noen ville hjelpe meg.., men men, har lært nå ja..

Skrevet

Men har dere ikke fler legevakter. Om dere ikke har det har dere ikke da en lege som kan komme pån hjemmevisitt?

Skrevet

nei her er det ett sykehus, og en legevakt..

hjemmevisitt, er det nok lenge siden en lege her omkring har gjort.., egentlig ganske tragisk.., men greit når man vet det da..

Skrevet

Men er det alvorlig nok får dere vel også en ambulanse =0). Håper det gikk bra med deg.

Skrevet

Ja, det gjør vi selvfølgelig, men jeg følt meg ikke så syk, så viste det seg noe annet ja:-)

er på bedringens vei, takk takk..

Skrevet

hm...norsk helsevesen er faktisk veldig bra, og det vil du kanskje oppleve en dagen du er oppi noe akutt og alvorlig. Min far fikk plutselig nedsatt syn på ene øyet en fredagskveld i sommer. Han ringte legevakten, og mandag ettermiddag lå han ferdig operert på sykehuset. Det var en blodåre som holdt på å gå tett. Han har fått fantastisk oppfølging etterpå.så det var mitt syn på hm...norsk helsevesen.

Skrevet

Jeg synes det er helt tragisk at ikke samtlige sykehus har en legevakt! :-(

Skrevet

Så bra du er bedre. Håper du snart er frisk som en fisk. Stooooooor blifrisksnartklemframeg

Skrevet

tror nok ingen blir enig om hvor bra eller dårlig norsk helsevesen er.., men de gjør ting, fordi de har regler og følge..

har både vært pasient flere ganger og jobber selv i helsevesenet..jeg også syns det er både og med norsk helsevesen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...