Gå til innhold

antall barn pr voksen ibhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei...

er det noen som vet hvor mange barn det kan være pr voksen i bhg???

styrer der sønnen min går mener det er opp til henne å bestemme antall barn pr voksen men jeg syns det er litt lite voksene når det er 2 stk på 8 unger under 3 år...

takker for svar ;0)

Videoannonse
Annonse
Gjest Siklerotte
Skrevet

Det er en voksen på hvert tredje barn på småbarnsavdelingene (det går vel opp til tre år?) og fem barn per voksen på de elder. Mener jeg ganske sikkert...

Skrevet

normen er 3 barn under 3 år og 6 barn over.

MEN; styrer har her faktisk helt rett. Det er ikke lovfestet hvor mange voksne det må være, loven sier bare at det må være et antall voksne som gjør driften forsvarlig.

Du kan selv se barnehageloven på lovdata.no

Skrevet

I min bhg er det 14 barn under tre år på 4 voksne. Dvs 3,5 pr voksen. Fins lite klare regler på dette. Bare anbefalt norm, og det som er i din bhg er innenfor den.

Skrevet

Jobber i bhg selv og vet med sikkerhet at det er 3 barn pr voksen når barna er under 3 år.

Og det er 5 barn pr voksen når barna er mellom 3 og 6 år.

Skrevet

takk for svar...

det er det jeg også mener å ha hørt ;0) vet du om noe sted jeg kan finne dette skriftlig sånn at jeg har noe å vise til når hun sier dette???

Skrevet

menjeg syns jo det er veldig rart at de bare er 2 voksene,de blir jo veldig utsatt ved sykdomm å sånt.

å det er en som er førskole lærer i hele bhg som er på 4 avd,å hun skal slutte. er det noe lov om dette???

Skrevet

Det er lov det.

Grunnbemanningen på 19 barn på stor avd. er 3 i vår bhg, og de har regelverket i ryggen.

På liten var de 3 på 12 barn. Kjenner ei dagmamma som har 7 barn under 2,5:)

Skrevet

Barnehageloven sier bare en pedagog per ni små eller atten store barn. Men de fleste kommuner har forskrifter som sier tre barn per voksen på småbarnsavdeling, seks barn per voksen på storbarn. Sjekk med kommunen din.

Skrevet

takker for alle svar dere ;0)

Skrevet

takk ;0) da gjør jeg nok det i morgen jeg...

Skrevet

§ 1. Norm for pedagogisk bemanning

Det skal være minimum én pedagogisk leder per 14-18 barn når barna er over tre år og én pedagogisk leder per 7-9 barn når barna er under tre år og barnas daglige oppholdstid er over seks timer. I barnehager der barna har kortere oppholdstid per dag, kan barnetallet økes noe per pedagogisk leder.

§ 2. Styrers tid til administrasjon og ledelse

Styrerens tid til administrasjon og ledelse kommer i tillegg til normen for pedagogisk bemanning.

§ 3. Midlertidig dispensasjon

Eier kan søke kommunen om midlertidig dispensasjon fra denne forskrift § 1. Uttalelse fra barnehagens samarbeidsutvalg skal legges ved søknaden.

Kommunen kan innvilge midlertidig dispensasjon fra denne forskrift § 1 for inntil ett år av gangen når særlige hensyn tilsier det.

Kommunens vedtak kan påklages til fylkesmannen.

Skrevet

Da er de en voksen for lite. Minstekravet er at det skal være en voksen på 3 unger på småbarnsavdeling, og en voksen på 6 unger på storbarn. Om de har flere voksne blir opp til dem, men å ha færre er egentlig ikke lovlig...

Skrevet

Det skal være 1 pedagog pr 7-9 barn på småbarnsavd, og 18 på storebarn....

Det skal være 3 barn pr voksen på småbarnsavdeling og 6 barn pr voksen på storebarnsavdeling. Hvis f.eks styreren og eller flere er førskolelærere så har man lov til å ta inn flere barn i barnehagen, pga da har man en ekstra førskolelærer inn i huset! Har ingenting å si om styreren kan hjelpe til om dagene engang.....

Har vært med på at det har vært 11 barn i gruppa på 3 voksne på småbarnsavdeling en gang, dette ble godkjent pga styreren som hadde "rett" utdanning.......

Skrevet

I Ullensaker er det 4 barn under 3 år pr.voksen og 5 barn hvis hovedvekten av barna er over 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...