liza madeleine Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 hei... er det noen som vet hvor mange barn det kan være pr voksen i bhg??? styrer der sønnen min går mener det er opp til henne å bestemme antall barn pr voksen men jeg syns det er litt lite voksene når det er 2 stk på 8 unger under 3 år... takker for svar ;0)
Gjest Siklerotte Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Det er en voksen på hvert tredje barn på småbarnsavdelingene (det går vel opp til tre år?) og fem barn per voksen på de elder. Mener jeg ganske sikkert...
Kamomille Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 normen er 3 barn under 3 år og 6 barn over. MEN; styrer har her faktisk helt rett. Det er ikke lovfestet hvor mange voksne det må være, loven sier bare at det må være et antall voksne som gjør driften forsvarlig. Du kan selv se barnehageloven på lovdata.no
Anna Nym :o) Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 I min bhg er det 14 barn under tre år på 4 voksne. Dvs 3,5 pr voksen. Fins lite klare regler på dette. Bare anbefalt norm, og det som er i din bhg er innenfor den.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Jobber i bhg selv og vet med sikkerhet at det er 3 barn pr voksen når barna er under 3 år. Og det er 5 barn pr voksen når barna er mellom 3 og 6 år.
liza madeleine Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. oktober 2008 takk for svar... det er det jeg også mener å ha hørt ;0) vet du om noe sted jeg kan finne dette skriftlig sånn at jeg har noe å vise til når hun sier dette???
liza madeleine Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. oktober 2008 menjeg syns jo det er veldig rart at de bare er 2 voksene,de blir jo veldig utsatt ved sykdomm å sånt. å det er en som er førskole lærer i hele bhg som er på 4 avd,å hun skal slutte. er det noe lov om dette???
erteposen + 4 Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Det er lov det. Grunnbemanningen på 19 barn på stor avd. er 3 i vår bhg, og de har regelverket i ryggen. På liten var de 3 på 12 barn. Kjenner ei dagmamma som har 7 barn under 2,5:)
Gjest -<<- Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 Barnehageloven sier bare en pedagog per ni små eller atten store barn. Men de fleste kommuner har forskrifter som sier tre barn per voksen på småbarnsavdeling, seks barn per voksen på storbarn. Sjekk med kommunen din.
Kamomille Skrevet 16. oktober 2008 #10 Skrevet 16. oktober 2008 Da burde du lese barnehageloven! Her er det nemlig kun fastsatt hvor mange pedagoger det må være pr barn - ikke hvor mange voksne det må være totalt. Så SÅ sikker bør du nok ikke være:) http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html
liza madeleine Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. oktober 2008 takker for alle svar dere ;0)
liza madeleine Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 16. oktober 2008 takk ;0) da gjør jeg nok det i morgen jeg...
Kamomille Skrevet 16. oktober 2008 #13 Skrevet 16. oktober 2008 § 1. Norm for pedagogisk bemanning Det skal være minimum én pedagogisk leder per 14-18 barn når barna er over tre år og én pedagogisk leder per 7-9 barn når barna er under tre år og barnas daglige oppholdstid er over seks timer. I barnehager der barna har kortere oppholdstid per dag, kan barnetallet økes noe per pedagogisk leder. § 2. Styrers tid til administrasjon og ledelse Styrerens tid til administrasjon og ledelse kommer i tillegg til normen for pedagogisk bemanning. § 3. Midlertidig dispensasjon Eier kan søke kommunen om midlertidig dispensasjon fra denne forskrift § 1. Uttalelse fra barnehagens samarbeidsutvalg skal legges ved søknaden. Kommunen kan innvilge midlertidig dispensasjon fra denne forskrift § 1 for inntil ett år av gangen når særlige hensyn tilsier det. Kommunens vedtak kan påklages til fylkesmannen.
Raych Skrevet 16. oktober 2008 #14 Skrevet 16. oktober 2008 Da er de en voksen for lite. Minstekravet er at det skal være en voksen på 3 unger på småbarnsavdeling, og en voksen på 6 unger på storbarn. Om de har flere voksne blir opp til dem, men å ha færre er egentlig ikke lovlig...
Trultemora er presseklar!! Skrevet 16. oktober 2008 #15 Skrevet 16. oktober 2008 Det skal være 1 pedagog pr 7-9 barn på småbarnsavd, og 18 på storebarn.... Det skal være 3 barn pr voksen på småbarnsavdeling og 6 barn pr voksen på storebarnsavdeling. Hvis f.eks styreren og eller flere er førskolelærere så har man lov til å ta inn flere barn i barnehagen, pga da har man en ekstra førskolelærer inn i huset! Har ingenting å si om styreren kan hjelpe til om dagene engang..... Har vært med på at det har vært 11 barn i gruppa på 3 voksne på småbarnsavdeling en gang, dette ble godkjent pga styreren som hadde "rett" utdanning.......
jordbær mathilda Skrevet 16. oktober 2008 #16 Skrevet 16. oktober 2008 I Ullensaker er det 4 barn under 3 år pr.voksen og 5 barn hvis hovedvekten av barna er over 3 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå