Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Der de spør om arbeidsgiver eller nav skal betale ut pengene, hva dreier det seg om?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Rett og slett om du får foreldrepengene fra arbeidsgiver (at de utbetaler lønn til deg som de får tilbakebetalt av nav) eller om nav betaler pengene rett til deg. Jeg jobber privat og får penger fra nav, men minuset med det er at jeg ikke får med lønnsøkning, som man gjør hvis arb.giver betaler direkte. Hør med arb.giver hva som er vanlig praksis for dem.
birrisj05.02.09 Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 I den ene jobben jeg har, har jeg kontrakt til mai. Det betyr at det er arbeidsplassen som betaler permisjonpenger frem til kontrakten går ut, og DA overtar NAV..
Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 ok... så fordelen med å få fra arb.giver er at lønnsøkninger blir tatt med? trodde grunnlaget uansett ble regnet utifra 4uker før man går ut i perm jeg?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Nja, hvis du er sykemeldt før du går ut i perm, og det kommer lønnsøkning mens du er sykemeldt men før du går ut i perm så regner de sykepengene som grunnlaget.. Den brant jeg meg på, vi gikk opp 20 kr i timen, men jeg får nada, for jeg var sykemeldt da.. Bastards!
Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg tror jeg må omformulere spørsmålet mitt. Altså, hvorfor i allverden skulle vi gå igjennom arbeidsgiver? Er det ikke mye enklere å bare ta det direkte gjennom nav?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 Det er ikke opp til deg.. Noen arb.givere betaler selv, andre ikke. Spør så finner du ut
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg ser to potensielle ordeler med å gå gjennom arbeidsgiver. For det første vil vel arbeidsgiver normalt sett beregne feriepenger basert på hele permisjonstiden? NAV beregner vel bare feriepenger tilsvarende ca 4 måneder hvis jeg ikke husker feil. For det andre vil det definitivt lønne seg å ta ut vanlig lønn gjennom arbeidsiver dersom du har en årslønn som overstiger 6G (ca 420 000,-) som er "taket" for utbetaling hos NAV. Det betyr i praksis at arbeidsgiver kompenserer for mellomlegget. Utfordre meg gjerne på dette - dette er mine antakelser.
overkill Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 Det er opp til arbeidsgjevaren din korvidt dei betalar lønn direkte til deg i permisjonen din. Ofte er det slik at arbeidsgjevarar i offentleg sektor gjer dette, medan privat sektor går direkte frå Nav. Med mange unntak. For deg har det ikkje stor praktisk betydning. Det er arbeidsgjevaren som må kreve refusjon frå Nav, så det merkar ikkje du noko til.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #11 Skrevet 16. oktober 2008 Som skrevet her er det opp til arbeidsgiver. Jeg får direkte fra arbeidsgiver og de får fra NAV: Spm er for at du skal skrive opp ditt, eller arbeidsgiver sitt kontonr på inntektsgrunnlaget, alt etter hvem som skal ha penger fra NAV.. Fordeler: Om Nav skulle bruke lang tid på behandlig, eller det er noe annet "tull" merker ikke du det, du får lønn som vanlig fra dag 1.. Arb.giver som må "diskutere" med NAV. Det var største grunn fra min arb.giver, at jeg skulle slippe noe "tull".. (Min søknad var ok før jeg gikk ut i permisjon, men ser at mange sliter med dette..) Om du får kompensert mellomlegget som skrevet her er helt opp til arb.giver og tror ikke det er vanlig. Har 54 uker permisjon og får derfor 80% av lønnen.. Får du direkte fra NAV beregnes det kun feriepenger for 12 eller 15 uker året etter. (44 eller 54 uker permisjon..) Selv om du får lønn og arbeidsgiver får tilbake fra NAV er det opp til arbeidsgiver om du før kompensert for tapet for feriepenger. (mer vanlig å få fullt ut feriepenger når arbeidsgiver betaler..) Ting er rett og slett enklere for deg om du får direkte fra arbeidsgiver..
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #12 Skrevet 16. oktober 2008 Flere fordeler: NAV forholder seg til 6G, eks tjener du mer enn det får du 80% av 6G. Arbeidsgiver kompenserer som regel mellomlegget, hvertfall gjør stat og kommune det. Får du lønnsøkning i løpet av permisjonen justerer arbeidsgiver permisjonspengene ut fra lønnsøkningen, det vil si kompenserer pga NAV forholder seg til den lønna du hadde da du gikk ut i permisjon. Du får pengene på din "gamle" lønningsdag, slipper at NAV er forsinket med utbetaling eller at du plutselig får penger 28 i mnd, mens du har autotrekk etc for eksempel satt opp til den 20 i mnd.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #13 Skrevet 17. oktober 2008 Selv om du har kontrakt ut mai betyr det ikke at arbeidsgiveren din vil betale ut foreldrepenger frem til da. Mest samsynlig vil de ikke det siden det kun er ett vikariat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå