Gå til innhold

SURVING

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på meg selv som en nogenlunde oppegående dame, har et godt ordforråd, er velutdannet, opplyst om forskjelligt her i samfunnet, men har aldri før hørt ordet SURVING, SURVETE, SURVET etc.

Er det faktisk et ord? Eller er det et eller annet dialektutrykk fra indre trøndelag som har spredt seg med DIB? Nå sier alle survete som om det skulle være et dagligdags ord i hele landet, men det er jo ikke det!

Måtte bare få det ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hvor jeg bor, er "survåt" et uttrykk for grisete. Men jeg trodde det var et dialektuttykk ja? Finnes det altså i bruk andre steder??

Skrevet

Jeg har aldri hørt det før nei.

Det heter sutrete her!

Skrevet

Her på hedemaken er det mange som er SURVETE ja. Helt vanlig uttrykk her jeg bor.

Skrevet

Jeg trodde det var det samme som SURRETE, jeg... Godt å få oppklart det, ja ...

Skrevet

sutrete er vel noe annet vel?

Skrevet

Jeg er bergenser og kan ikke huske å ha hørt dette uttrykket i bruk i mine trakter, heller. Jeg har bodd mange steder i Norge og har ikke hørt det i bruk andre steder enn her inne. Jeg brukte BIM/DIB mye for seks-syv år siden, da jeg fikk førstemann, men jeg så det også først i bruk her på BIM/DIB tidligere i år, og måtte be om en aldri så liten ordforklaring før jeg skjønte betydningen. Det gikk ikke så tydelig frem av innlegget og jeg følte meg litt dum som ikke skjønte hva det var. I ettertid har jeg sett det mye i bruk her inne, og det er vel ikke umulig at folk adopterer hverandres uttrykksmåter og finner felles "språkgrunnlag" på slike forum. Da er det duket for at "uopplyste" som du og jeg, må be om en liten forklaring i ny og ne. ;-)

Skrevet

Jeg er fra Oslo og surving vet jeg godt hva betyr:)

Skrevet

Ok, men jeg er fortsatt ikke 100% sikker- er det sutrete, surrete eller grisete det betyr? - Sånn for senere referanse, liksom...

Skrevet

Aldri hørt ordet før, og får liksom ingen assosiasjoner til noe heller..

Skrevet

Kan noen svare på hva det betyr??????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...