Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg ser på meg selv som en nogenlunde oppegående dame, har et godt ordforråd, er velutdannet, opplyst om forskjelligt her i samfunnet, men har aldri før hørt ordet SURVING, SURVETE, SURVET etc. Er det faktisk et ord? Eller er det et eller annet dialektutrykk fra indre trøndelag som har spredt seg med DIB? Nå sier alle survete som om det skulle være et dagligdags ord i hele landet, men det er jo ikke det! Måtte bare få det ut!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Her hvor jeg bor, er "survåt" et uttrykk for grisete. Men jeg trodde det var et dialektuttykk ja? Finnes det altså i bruk andre steder??
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har aldri hørt det før nei. Det heter sutrete her!
Bøggly Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Her på hedemaken er det mange som er SURVETE ja. Helt vanlig uttrykk her jeg bor.
Lillemus&mamma'n Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg trodde det var det samme som SURRETE, jeg... Godt å få oppklart det, ja ...
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg er bergenser og kan ikke huske å ha hørt dette uttrykket i bruk i mine trakter, heller. Jeg har bodd mange steder i Norge og har ikke hørt det i bruk andre steder enn her inne. Jeg brukte BIM/DIB mye for seks-syv år siden, da jeg fikk førstemann, men jeg så det også først i bruk her på BIM/DIB tidligere i år, og måtte be om en aldri så liten ordforklaring før jeg skjønte betydningen. Det gikk ikke så tydelig frem av innlegget og jeg følte meg litt dum som ikke skjønte hva det var. I ettertid har jeg sett det mye i bruk her inne, og det er vel ikke umulig at folk adopterer hverandres uttrykksmåter og finner felles "språkgrunnlag" på slike forum. Da er det duket for at "uopplyste" som du og jeg, må be om en liten forklaring i ny og ne. ;-)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg er fra Oslo og surving vet jeg godt hva betyr:)
Lillemus&mamma'n Skrevet 17. oktober 2008 #10 Skrevet 17. oktober 2008 Ok, men jeg er fortsatt ikke 100% sikker- er det sutrete, surrete eller grisete det betyr? - Sånn for senere referanse, liksom...
birrisj05.02.09 Skrevet 17. oktober 2008 #11 Skrevet 17. oktober 2008 Aldri hørt ordet før, og får liksom ingen assosiasjoner til noe heller..
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #12 Skrevet 17. oktober 2008 Kan noen svare på hva det betyr??????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå