Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Er det noen her som har erfaring med aa amme mens man er gravid? Jeg er ikke helt sikker paa at jeg er gravid, da jeg ikke kan teste foer om et par dager, men begynner aa fatte mistanke. Saken er at jeg fremdeles ammer soennen min paa 14 mnd. I utgangspunktet var jeg aapen for aa fortsette en stund til, siden det betyr saa mye for ham fortsatt. Jeg ammer vel kanskje 3 ganger om dagen i snitt...det er ikke saa veldig ofte. De siste dagene har jeg lest litt om amming under svangerskap, og det virker jo som om det baade er mulig og trygt, i hvertfall dersom man har et ukomplisert svangerskap. Dersom det skulle vise seg at jeg er gravid, saa kunne jeg gjerne tenke meg aa proeve...i hvert fall i noen maaneder. Ja, jeg vet det vil bli vanskelig, men den lille gutten min er fortsatt saa glad i pupp at jeg ikke har lyst til aa braatt ta det fra ham uten at det er noedvendig. Samtidig, lurer jeg ogsaa veldig paa hvordan dette vil gaa. (Dersom det viser seg at jeg er gravid, da.) I forrige svangerskap var jeg kjempekvalm, og hadde veldig vondt i brystene. Jeg kan ikke tenke meg hvordan det vil vaere aa amme dersom jeg har like vondt denne gangen... Derfor lurer jeg paa om noen har erfaringer aa komme med, tips eller raad. Det er heller ikke krise om jeg maa avvenne ham. Han er, som sagt 14 mnd gammel, og de fleste paa hans alder har jo sluttet med pupp forlengst. Dersom han er med paa det selv hadde jeg i utgangspunktet haapet aa amme gjennom denne vinteren, slik at han faar antistoffer og kanskje mindre risiko for sykdom, men gaar det ikke, saa gaar det ikke. Noen tanker om saken? Orker jeg dette?
to_tette? Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 hei, er i samme situasjon som deg, og hadde akkurat de samme tankene om situasjonen tror jeg. er i 12.uke nå, og ammer fremdeles jenta mi på 15 mnd, før hun legger seg om kvelden, og når hun våkner om morgenen. sånn det er nå ser jeg ingen ulemper med ammingen, bare fordeler. Hun får slappe av og roe seg og kose seg kvelden, og jeg får litt mer tid å våkne på om morgenen, mens vi ligger i senga og koser oss. Det eneste må være at det hadde vært lettere for andre å legge henne hvis jeg ikke ammet, men nå skal jeg jo ikke renne ut på byen likevel... hvis du ammer får du ikke så ømme pupper, tror jeg. Jeg har ihvertfall ikke hatt noe vondt i puppene denne gangen, hadde det forrige svangerskap. Det eneste som plager meg litt er at brystvortene har blitt veldig følsomme, slik at det er vondt akkurat med det samme barnet tar tak, men det går over når hun har sugd et par tak. hvis jeg ikke hadde ventet en til, så kunne jeg tenkt meg å fortsette å amme som jeg gjør nå, bare morgen og kveld, til jenta ble 2 år, hvis hun var interessert da. Men kommer til å avvenne henne i god tid før det kommer lillebror/søster, slik at det ikke kommer ny baby og mister puppen samtidig! Kanskje det kan være bra for meg med en liten amme-pause og, slik at jeg ikke blir så lei av det før nestemann har fått nok pupp? Må legge til at jeg synes jeg møter lite forståelse for at jeg fortsatt ammer jenta mi. Hallo, hun er jo over den magiske grensa 1 ÅR!! Det er mitt og hennes valg synes jeg, og jeg skal ikke presses til å slutte bare fordi det er kultur å slutte når ungen er 1 år. WHO anbefaler å amme til minst 2 år, i Norge anbefaler helsemyndighetene 1 år, det er mest av hensyn til mor/arbeid tror jeg. Ungene har suge-behov til de er 3 år, så ville det ikke være naturlig å amme lenger enn 1 år? Jeg ammer ihvertfall så lenge jeg og jenta mi vil det, ønsker bare at jeg kunne slippe presset fra omverdenen om å slutte. Det er vår sak hvor lenge vi vil amme
to_tette? Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Dette tenkte jeg da jeg vurderte om jeg orket å fortsette å amme: Hva er mest strevsomt nå i første trimester? Fortsette å amme, eller avvenning? Unge som hyler og vil ha pupp og ikke vil sove om kvelden, mens du er midt oppe i trøtt-og-kvalm perioden? Jeg bestemte meg for å fortsette ihvertfall ut 1.trimester. Jeg vurderer fremdeles når jeg skal begynne avvenningen, men det skal ihvertfall bli i god tid før fødselen. Jeg tror ikke jeg orker å amme to samtidig. De sier jo at tandem amming gir mindre søskensjalusi, men jeg ser ikke for meg at storesøster skal tåle å se på at noen andre får av hennes pupp. Det blir for slitsomt å amme to tror jeg.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 17. oktober 2008 #4 Skrevet 17. oktober 2008 Tusen takk for svaret ditt, to_tette. Det gjoer utrolig godt aa hoere fra andre som befinner seg i samme situasjon. (Vel, som sagt, vet jeg ikke om jeg befinner meg der riktig ennaa, men det er stor sannsynlighet for at jeg gjoer det. Proever aa vente noen dager med aa teste.) Jeg har bestemt meg for aa fortsette med ammingen, men aa vaere veldig obs paa hvordan baade Lillegutt og jeg har det. Jeg tror ogsaa at avvenning vil bli mye mer slitsomt enn det vil vaere aa fortsette aa amme, samt at jeg ikke oensker aa ta fra ham dette uten at det er helt noedvendig. Jeg ville ogsaa vaert aapen for aa amme til han var to aar gammel, dersom jeg ikke hadde blitt gravid. Naa faar vi se hva det blir til. Jeg tror ogsaa at det er lurt aa avvenne barnet i god tid foer babyen blir foedt....dersom man ikke har tenkt aa tandem-amme. De sier jo at mange barn selvavvenner naar mor er ca 4-5 mnd paa vei, fordi melken forsvinner/reduseres. Faar satse paa at vi kan faa til en forsiktig avvenning rundt den tiden. Maa innroemme at jeg ogsaa har begynt aa tenke litt paa tandem-amming (hvis noen hadde sagt til meg for et par aar siden at jeg i det hele tatt ville ha vurdert noe slikt, hadde jeg ledd dem rett i ansiktet!), men jeg synes ogsaa det hoeres slitsomt ut. Det reduserer sikkert soeskensjalusi, og har sikkert mange fordeler...men jeg vet ikke... Paa naavaerende tidspunkt har jeg ikke lyst til aa amme ham lengre enn ca 2 aar, og med tandem-amming er jeg redd for at ammeperioden kan strekke seg lengere. (Naar melkebaren aapner seg for fullt etter at babyen blir foedt, er jeg redd for at han vill komme til aa ville amme ofte. Kanskje jeg ville vaert aapen for det dersom jeg visste at han ville noeye seg med en eller to amminger om dagen, og at det ville vaere mulig aa avvenne etter noen maaneder...men jeg har min tvil. Man vet jo aldri naar de vil selvavvenne...noen gjoer det rundt 2 aars alder, andre bruker lengre tid...og jeg tror ikke paa naavaerende tidspunkt at jeg er villig til aa gaa saa mye lengre enn 2 aar.) Usj...jeg vet ikke helt, jeg. Det jeg vet er at akkurat naa er ammingen det riktige for oss. Saa faar vi ta det et skritt av gangen. Jeg kan jo begynne aa forsiktig trappe litt ned etter hvert, saa faar vi se om han slutter naar melka forsvinner litt uti svangerskapet. Enig i at andre ikke har noe med dette. Det jeg gruer meg mest til er faktisk andre folks reaksjoner... Dumt at det skal vaere saann.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #5 Skrevet 17. oktober 2008 Oops..hadde tenkt aa signere som anonym frem til jeg visste noe sikkert. Ser at det gamle nicket mitt forstatt dukket opp. Jeg er altsaa ikke 3 dager over...det er snakk om 2. runde...he he.
to_tette? Skrevet 18. oktober 2008 #6 Skrevet 18. oktober 2008 her var en ting til jeg skulle sagt om ammingen helt i begynnelsen av graviditeten!: Med det samme man blir gravid kan melkeproduksjonen gå litt ned, med tar seg snart opp igjen. Jenta mi var misfornøyd med serveringen i kanskje en uke, men så ble det bedre! Så ikke gi opp av den grunn! En annen ting jeg tenkte på i forbindelse med tandem-amming er at jeg kommer til å bekymre meg for om den største tar for mye, om den lille får nok. Selv om det heter at produksjonen tilpasser seg etterspørselen da. Det er viktig å ha tro på at ammingen styrer seg selv tror jeg. Og så ville det bli stress med at jeg ville prøve å gi den lille først... Men jenta mi er nesten 2 år når hun blir storesøster, så jeg kommer ikke til å amme begge to. Jeg husker godt hvordan det var da hun var nyfødt, jeg ammet HELE tiden, ofte 45 min i strekk! Veldig slitsomt. Vi koser oss med amminga enda, hun har begynt å snakke og, så jeg får jo kommentarer underveis og "MAMMA" sier hun med stjerner i øynene, sutte litt mer, "NAM NAM", og ler litt for seg selv. Så det er ikke tvil om at hun setter pris på puppen fremdeles!
to_tette? Skrevet 18. oktober 2008 #7 Skrevet 18. oktober 2008 eller det var kanskje ikke så mye som en uke hun var misførnøyd. Det var ikke sånn at det var skriking og ikke ville sove, det var bare at det var litt mindre melk, slik at hun ikke ville die så lenge som vanlig, hun sutret litt, så fikk hun heller ta smokken og kose litt før hun skulle legge seg. og vi kunne ikke ligge like lenge i senga og kose oss om morgenen de dagene, måtte stå opp og lage frokost. Men etter noen dager var hun fornøyd med puppen igjen
anka1979 Skrevet 18. oktober 2008 #8 Skrevet 18. oktober 2008 Hei :-) Det er så kjekt å finne noen i samme situasjon :-) Har en gutt på 9 år, som jeg ammet til han var to, og ei jente på 14 mnd som jeg ammer enda, og har akkurat testet positivt på grav.test. Har lyst å amme henne en stund til , men planlegger å slutte noen mnd før termin. Tror det blir travelt å amme to. Ellers så har jeg mye samme erfaringene som to_tette. Bra å se at det er andre der ute som ikke lar seg påvirke av folk som er negative. Amming er jo BRA! både for mor og barn, dessuten er det jo det desidert letteste. Slippe å koke på flasker og styr... uff Mange kommentarer etter at jenta mi nærmet seg året, men jeg pleier bare si at jeg synes det er kos å amme jeg, og så lenge både mor og barn er fornøyde så er det vel bra. Kan ikke se at noen andre har noe med det å gjøre. De fleste kommentarene kommer vel stort sett fra dem som ikke gidde å amme over lengre tid. Lykke til :-)
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Da har jeg endelig testet jeg og (klarte aa vente til IKM denne gangen), og faatt bekreftet det jeg allerede har trodd en stund...det stemmer at jeg er gravid. Saa da er jeg med i "ammer mens jeg er gravid klubben" jeg ogsaa. :-) Godt aa hoere fra deg ogsaa, anka 1979. Det virker som om vi har mye felles med alder paa begge barna. Kjempefint aa vite at det er andre i lignende situasjon. Kanskje vi kan dele erfaringer underveis dersom det er behov for det? Hittil har ammingen gaatt greit, men de siste dagene har jeg merket at han har kavet og tullet en del ved puppen...saerlig paa kvelden. Jeg faar absolutt inntrykk at det er mindre melk der enn vanlig. Han spiser ogsaa mer mat enn foer. Godt at du skrev om det totette, for da regner jeg med at det tar seg opp igjen. Et spoersmaal til dere to, siden dere begge har barn paa noenlunde samme alder. Hittil har jeg ikke stresset med aa gi ham vanlig melk, siden han gir uttrykk for at han ikke liker det. (Han har smakt, men det var ikke saerlig populaert.) Naturell yoghurt og melkeprodukter som ost, derimot, liker han. Jeg har regnet med at han faar nok melk gjennom morsmelken...og har heller ikke sett noen grunn til aa bytte ut den perfekte melken for et menneskebarn med noe annent, saa derfor har jeg ikke stresset med melk. Han spiser yoghurt en gang om dagen, men drikker altsaa ikke kumelk paa naavaerende tidspunkt. Reduseres mengden morsmelk saapass mye i den foerste delen av svangerskapet at man boer begynne aa gi melk til maaltidene tro? Min gutt dier vel vanligvis 3 ganger om dagen...noen ganger to, noen ganger fire. Hva gjoer dere mht dette? Det blir spennende, dette her. Det foeles veldig riktig aa fortsette med ammingen noen maaneder til. Tror jeg skal proeve aa faa raadfoert meg litt med en jordmor snart, for aa bekrefte at det er greit aa amme i mitt tilfelle...men ser ikke noen grunn til at det ikke skulle vaere det. Dette klarer vi, jenter!
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg klarer ikke aa forandre paa nicket mitt, jeg. Er som sagt ikke paa overtid, men nygravid :-)
***Juanita*** Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Hei, jeg er bare inne og snoker i tilfelle det skulle vise seg at det klaffet denne pp. Når det gjelder melkeprodukter: Min sønn vil heller ikke drikke vanlig kumelk, men synes at surmelk (kultura eller biola) er godt. Det er kanskje litt søtt (de variantene med div fruktsmak), men man kan blande det ut med naturell surmelk.
to_tette? Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 hei, hvis du går inn på "din side", så går du inn på "brukerinformasjon", så får du endret nicket. hvis gutten din spiser yoghurt og får brystmelk 3 ganger om dagen får han sikkert nok? Dette bør du spørre jordmor om, eller helsesøster når han skal til kontroll på helsestasjonen. Vi var på helsestasjonen i dag, men jeg glemte å spørre hvor mye melk/melkeprodukter hun trenger... Men legen min sa til meg at hvis jeg spiste 3 melkeprodukter per dag, litt melk, en skive ost og litt smør f.eks, så fikk jeg nok kalsium. Så tror ikke barna har behov for så mye. Spurte om det i forbindelse med ammingen, for ammingen tar jo kalsium fra kroppen min. Har lest en plass at "for hvert barn mistet mor en tann". Sikkert fra en bok eller noe Lurte da på om jeg burde ta kalsium-tilskudd. jenta mi likte heller ikke kumelk til å begynne med, men etter at hun fikk melken sin i en kopp hun klarte å drikke av selv, kan hun drikke 1-2 dl om dagen. og spiser yoghurt kanskje en gang om dagen. Jeg gav henne noen smaker av melk noen ganger om dagen til å begynne med, slik at hun skulle venne seg til smaken. Nå er det nam-nam Send meg gjerne privat melding!
to_tette? Skrevet 21. oktober 2008 #13 Skrevet 21. oktober 2008 jenta mi liker også godt vanlig surmelk, uten "smak"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå