Vil Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 ...og skriver her på BIM om ultralyd, om leger, om butikker osv. oppgir aldri AT dette er i Oslo. Alle andre skriver Majorstuaklinikken "i Bergen", "i Stavanger", "på Hamar". Det er alltid like forvirrende, og temmelig avslørende i forhold til mentalitet. Til og med nynorskbrukere som har flyttet til hovudstaden glemmer tydeligvis at de ikke er Norges tyngdepunkt. Lille stygge Oslo liksom, med sin halve million...
lille skatten Skrevet 19. oktober 2008 #2 Skrevet 19. oktober 2008 Uff da:( Hoeres nesten ut som du er litt misunnerlig????? "lille stygge oslo med sin halve million" hoeres ut som du akkurat kom fra barneskolen og glemte at man ikke skulle mobbe....
Vil Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2008 Vel, nei. Jeg må skuffe deg der, jeg er slett ikke misunnelig. Syns bare det er så upraktisk å lese disse innleggene. Og det er da også en mentalt umoden måte å kommunisere på. Som om jeg skulle begynne å snakke helt inneforstått til deg om mine venner og min slekt. Du ville jo ikke forstått noe om jeg ikke kontekstualiserte navnene. Og, hadde det vært Paris, Stockholm eller Roma, altså millionbyer som huser de fleste av landets innbyggere, kunne det jo kanskje være litt rasjonelt tross alt. Men Oslo er såå liiten, det bor ikke så mange mennesker der, sjangsen for at dine tilhørere også er fra Oslo er ikke så stor.
blirjegsnartmamma Skrevet 19. oktober 2008 #4 Skrevet 19. oktober 2008 Finnes Majorstuaklinikken i Bergen, Stavanger og Hamar?
Isaac12.08♥baby10.10FØDEKLAR Skrevet 19. oktober 2008 #5 Skrevet 19. oktober 2008 Hva er galt med Oslo? Burde være stort nok for deg som kommer fra indre snærtfjelldær'n, eller indre mokkjokk! Ingen ide for deg å flytte til urbane Oslo, kan gå deg bort på Rema 1000. Får ikke handlet over disk på samvirkelaget her som der hjemme......
Vil Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. oktober 2008 Til blirjegsnartmamma: ja, det gjør det. Og til Gorogina, jeg har bodd i Moskva, i tre hovedstader i søramerika, i Paris og Berlin de siste ti årene. Har ingen problemer med å forstå at Oslo er en liten by. Men klart Oslo er stor i forhold til mange hovedsteder. Jeg nevner i fleng: Jeg var i Vientiane i Laos i sommer, der var det bare 300 000 innbyggere, det er jo mindre enn Oslo... Ellers er visst Reikjavik temmelig liten har jeg hørt? Så var det visst ikke flere gitt... Og hvis du går deg bort på Rema 1000 Gorogina, er det ikke annet å råde deg til enn spørre om veien hos den hyggelige betjeningen. Dette er uansett alt sammen avsporinger i forhold til poenget jeg forsøkte å gjøre. (Eller er det kansje bare understrekning av hvor bygdete Oslo kan være.)
lille skatten Skrevet 20. oktober 2008 #7 Skrevet 20. oktober 2008 Det er ikke poenget ditt det er noe galt med selma ,det var bare maaten du ordla deg pa som var veldig "barnslig misunnelig". Jeg er til en viss grad enig i at man kanskje skal skrive hvor de forskjellige legene osv befinner seg men du kan vel kanskje se at ditt eksempel majorstuaklinikken, ville for en oslojente kun ligge i oslo siden majorstua ligger i oslo... Det kan jo ogsaa vaere noen som ikke oensker aa si hvilken by de bor i... anonymitet vet du.... Og at du har bodd rundt omkring i hele verden er ikke noe spesielt i dagens verden og det forandrer ikke at oslo prosentvis er svaert stor siden det ligger i Norge som jo ogsaa har faa innbyggere saa de siste poengene dine faller litt bort..
Vil Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. oktober 2008 Ja, at jeg har bodd rundt om i verden er selvføligelig helt irrelevant. Det var bare for å forsvare meg mot de smålige kommentarene til GoroGina som følte behov for å rakke ned på folk som bor ikke Oslo. Hun er vel prototypen på den typen Oslo-borger som gjør at jeg kvepper litt i "oppdrager-muskelen"- Ikke kom fra OSLO og påstå at folk ikke vet hva en storby er altså! Den går ikke. Det er dette som gjør Oslo til en by med småbymentalitet: At de tror de er så store, mens det er som en middels by i Tyskland.
Lemonia Skrevet 10. november 2008 #9 Skrevet 10. november 2008 Nå er det engang slik at det bor flest folk på østlandet. Skal man ta med Akershus i tillegg til Oslo (ganske nærliggende for de som bor i Akershus å bruke klinikker i Oslo, handle der osv) vil det faktisk si at over 20% av Norges befolkning bor i disse to fylkene. Det er dermed en temmelig stor sjanse for at dem som leser innleggene faktisk bor i eller i nær tilknytning til Oslo.
soleia Skrevet 10. november 2008 #10 Skrevet 10. november 2008 vel, då er me vel 80% her som IKKJE bur i Oslo? Synes det er ein relativt stor andel...
Trollunn Skrevet 10. november 2008 #11 Skrevet 10. november 2008 Arti innlegg. Må si meg enig med HI Og Oslo-borgere er vel kjent for å være meget lite bereiste, kanskje de mest innbarka "hæmværinga" vi har i Norge, så det er vel derfor de glemmer å poengtere at de er fra Oslo i sammenhenger der det vil være naturlig. De tror jo at "alle" andre også bor der...
Maren og snella Skrevet 10. november 2008 #12 Skrevet 10. november 2008 Kunne ikke dy meg... Det står over her om hovedsteder som Paris som huser mesteparten av landets befolkning i motsetning til lille Oslo... Vel, ifølge tallene på wikipedia så bor hele 4,9% av frankrikes befolkning i Paris, mens Oslo huser omtrent 11% av norges befolkning... Hilsen en som har bodd i hovedsteder, verdensbyer, småsteder og gokk. PS: Alle stedene påstår hardnakket at de andre er idiotiske, på den ene eller andre måten..
Vil Skrevet 11. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 11. november 2008 Hei Maren, det er litt feil. Man regner innbyggertallet i Paris på to måter. I Paris Kommune (man regner også med Banlieu, ikke bare arrondissementene) bor det 12 millioner mennesker, som er ca 19 prosent av Frankrikes 64 millioner innbyggere. Vel, står for hovedinnlegget mitt fortsatt. Det er noe med mentaliteten hos noen i oslo som er så "bygdete"... (jfr gurogina over) Selvsagt langt fra alle: Jeg har masse flotte venner i Oslo som ikke stresser så med å være så "stor" (liten) på det.
bomsa Skrevet 11. november 2008 #14 Skrevet 11. november 2008 he he..ja, jeg er enig i at man burde si hvor i landet det befinner seg, hvis man anbefaler leger, klinikker eller lignende. Eller legger ved en link. Jeg bor selv i Oslo, men som de fleste som er bosatt her er jeg ikke fra Oslo...:-) Er kanskje derfor vi er "bygdete"...:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå