Gå til innhold

Base barnehage, eller avdelingsbarnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innlegget ligger også på barnehagedebatten, men vil ha flere erfaringer!

Kommunen skal bygge ny barnehage til oss og vurdere begge alternativer, jeg sitter i samarbeidsutvalget og vi skal diskutere dette på et møte i neste uke!

Jeg har ingen erfaring i det heletatt med base barnehage og synes vi har det fint i avdelinger som vi har.

blir en ganske stor barnehage(i orhold til nå med 2 avd.) med enten 5 avdelinger eller tilsvarende baser.

Jeg trenger argumenter for og mot begge alternativer, kan dere hjelpe meg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes konseptet med basebarnehage høres kaotisk og uoversiktelig ut. Mulig bare fordi det er noe nytt og annerledes. Men synes avdelingsbarnehager er supert. Og heller da være flinke med fellessamlinger og grupper på tvers av avdelingene. På den måten blir jo alle barna allikevel kjent med hverandre og de voksne. Og samtidig har de sin avdeling som er trygg og kjent.

Skrevet

Nå har jeg ikke så lang erfaring med base barnehage for sønnen min begynte på d nå i høst. Men den største forskjellen som jeg her fått inntrykk av er at i basebarnehager så skal barnet bruke HELE barnehagen. Ikke bare uteplassen og avdelingen, men hvert enkelt rom i hele barnehagen. De har stor frihet til å bevege seg fra base til base. De har egne formingsrom, musikkrom, gymsal, dans og drama, bibliotek osv..eks: På biblioteket så kan de se i bøker uten forstyrrelser fra barn som støyer og leker. Men de har også en base de tilhører som er viktig i forhold til trygghet og tilhørighet:) Er helt nytt for meg dette, men ser veldig positivt på d:)

Skrevet

Jeg jobber i bhg med avdelinger selv, og har ikke jobbet i basebarnehage. Men har venner som har jobbet/jobber der, så har litt innblikk likevel;)

De fleste synes det er kaotisk, og det er vanskelig å få det til å fungere ift de ulike rommene. De har ansvar for en gruppe unger hver...så de føler ikke de kan sette seg ned sammen med kun 1 eller 2 barn for å lese...for da er det ingen som padder de andre barna som de har ansvar for...

Jeg ville helt klart foretrukket avdelingsbhg selv, og jeg kunne ikke tenke meg å la barnet mitt gå i en basebhg. Men det er vel pga alle de negative inntrykkene de som har jobbet i slike bhg har gitt meg.

Har jo som sagt ingen erfaring sel, og tror nok at noen får det til å fungere.

Skrevet

Jobber i en base bhg selv og jeg synes det er minst like bra som avdelingsbhg.

Vi har delt inn ungene i 2 store baser, den minste(plass til 30 barn) er med barn 0-3 og den største med 40 barn er 3-6 år.

Jeg er på den minste i utgansgpunktet, og unegen kan fritt gå mellom basene som de vil. De som beveger seg aller mest mellom basene er de som har søsken på tvers av de.

har bare gode erfaringer, men har jo da jobbet mer i basebhg enn i en avdelingsbhg.

Skrevet

henger meg på gruffalo jeg.

har samme erfaringer.

Skrevet

barna mine går i en barnehage med baser, og jeg er veldig fornøyd med det! De store er veldig lite inne på småbarnsbasene, så de små holder seg der om de trenger den "tryggheten" og vil være i fred. Såvidt jeg ser så fungerer dette fint! Det jeg er aller mest fornøyd med, og som var grunnen til at jeg ville ha plass i denne barnehagen, er at barna mine får vært sammen en del om de ønsker det. Hadde det vært avdelinger ville de knapt sett hverandre i løpet av dagen, siden en er på stor og den andre på småbarnsbase.

Vår barnehage er ganske stor, ca 85 barn.

De hadde ikke kunnet hatt alle de spesielle rommene og aktivitetene de har om de hadde avd og ikke baser. Nå er det veldig mye forskjellig de kan holde på med. Musikk- og sanserom, grotter, borg, familierom, og fysisk-motorisk aktivitetsrom med trampoliner, sklier, kjukkas (skrives det sånn??? hehe), ballrom osv. Synes det ser ut til å fungere ganske bra. De begynte i høst, så vi har ikke lang erfaring altså. Men barnehagen går for å være den beste i byen ;D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...