Gå til innhold

Og hvem har så skapt gud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg at gud har skapt jorda,dyrene og alle menneskene osv osv.

Men hvem har så skapt gud??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gud har alltid vært til. Gud er hevet over tid og sted, rom og begrensninger, han er ikke skapt. Det er umulig for å oss å forstå, fordi vi er programmert med begrensninger, vi forstår ikke mer enn den virkeligheten vi beveger oss i. Det er jo for eksempel omtrent like umulig å forestille seg hva som er utenfor universets grense? Finnes den? Hvor var vi før vi ble født?

Noen mysterier må vi visst bare forholde oss til.. men det betyr ikke at det ikke er basert på sannhet!

Skrevet

For å være på topp i en patriarkalsk verden, er det viktig

1) å være hannkjønn, og

2) ikke ha noen far som er i live.

Gud skal være på topp.

Altså er Gud hannkjønn, og har ingen levende far. En død far ville heller ikke være så greit, i og med at guder skal være utdødelige.

Ergo har Gud ingen far. Derfor dogmet om at Han har eksistert fra evighet.

Da Jesus skulle begynne å være en gud (en stund etter sin død), fikk hans tillhengere problemer med pkt 2). Han hadde så absolutt en far (Israels gud), og det ville være vanskelig å erklære denne for død.

Løsningen ble å si at Jesus VAR sin far, og derved hadde eksistert fra evigheten. Ordet var Gud, og Ordet ble kjød i form av Jesus.

Senere har man slengt inn Den Hellige Ånd, da tre er bedre enn to.

Stadig forvirret? Det er i grunnen helt enkelt. De som fant fram til treenigheten på 300-tallet skaffet fant en Gud som både ER far, HAR en far, ER én Gud, og ikke er født eller skapt av noen. Derved har vi en grei forklaring på hvordan allt annet er oppstått: Skapt av Gud (f.eks. barna våre) eller oppfunnet av mennesker (f.eks. internett).

Skrevet

Yes, og da ber vi om kildereferanse, takk?

VAR du der på 300-tallet, slik at du vet at dette er tilfelle?

VAR du der da Jesus sa "Faderen og jeg er ett"?

Jeg bare lurer jeg, siden du virker såpass sikker i din sak..

Skrevet

Og her begynner folk å dra inn den største løgnen i kristendommens historie, nemlig at Vår Himmelske Far og Jesus er den samme... Oh my...

I begynnelsen var Ordet.

Ordet var hos Gud,

og Ordet var en Gud.

Gud er evig, Gud har ikke tidsregning slik du og jeg har. Vi er ufullkomne, Gud er fullkommen, slik Jesus var fullkommen og Adam og Eva før Syndefallet. For disse fantes ingen Tid.

Jesus er den eneste skapningen som er direkte Skapt av Gud.

Må bare prente det inn, Gud Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd er IKKE en og samme person...!!

Gud er evig.

Skrevet

Til Bergensjente:

Nei, jeg var ikke der da Jesus sa "Faderen og jeg er ett". Har heller ingen grunn til å tro at han har sagt noe slikt, men man kan jo aldri vite :-) Er vel heller funnet på av noen som etter hans død, ville gjøre ham til ett med Israels gud.

Jeg var heller ikke der på 300-tallet da treenigheten ble vedtatt på kirkemøte. Men her har jeg mer tro på at det er udiskutabelt hva som ble vedtatt.

Jeg tror altså IKKE at det virkelig eksisterer noen teenighet, men jeg er ikke i tvil om at det ble vedtatt at slik er det.

Var du tilstede da FN's menneskerettigheter ble vedtatt? Er du derfor i tvil om hva som ble vedtatt? Man kan godt mene at teksten burde vært annerledes, man kan godt mene at mennesket har andre rettigheter, men vedtaket i seg selv er hva det er. Slik også med kirkmøtene i antikken og middelalderen.

Skrevet

Anonym 00:11: Du er tydeligvis Jehovas vitne? Er i alle fall deres oversettelse du har lest.. Og den er det ikke særlig mange andre enn de selv som godkjenner. Bare så det er sagt.

Anonym 08:03: Ja, my point exactly. Man kan betvile all slags kunnskap. Bibelen eller menneskerettighetene. Man må velge hva man gir sin tillit til, uansett hvilken kilde man refererer til. Det handler om T-R-O. Uansett hva jeg sier, vil du si: "ja, men det er usannsynlig, det går ikke an, det tror jeg ikke". Neivel. Det er ikke så rart. Tro skapes av Den Hellige Ånd, og er ikke noe vi skal produsere i oss selv.

Uansett er ikke logisk debatt veien å gå, for ingenting er egentlig logisk. Man gir sin tillit til noe, enten det er grunnloven, Darwin eller Jesus. Men jeg gidder ikke slenge drit til de som velger annerledes enn meg selv. Og det forventer jeg også av andre - litt respekt.

Skrevet

Haha, unnskyld, men jeg maa le. Godkjenner vaar oversttelse? Det staar jo helt klart i bibelen - til og med deres egen(DNBS) at Gud og Jesus og den Hellige aand ikke er en og samme person. Vil du forresten forklare meg hvordan dere faar disse tre til aa bli en person?

Utover det syns jeg det er morsomt at folk skal komme aa si at vaar oversettelse ikke er "godkjent" - det gaar vel litt paa oeyet som ser - og naar man ser prester som roeyker og tilber andre ting enn Gud saa skjoenner man vel fort at kristendmmen er mer opptatt av aa ha en som kan rettferdiggjoere ens egne synder enn aa tro paa gud...

"personlig" kristen, du liksom..

Skrevet

Så hyggelig at jeg får deg til å le da : )

Nei, i min oversettelse står det:

"I begynnelsen var Ordet, Ordet var hos Gud, Ordet var Gud."

(Joh.1,1-2)

"Jeg og Faderen er ett"

(Joh. 10, 30)

"Thomas svarte og sa til ham (Jesus): Min Herre og min Gud!"

(Joh. 20,28.)

Alt er fra Norsk Bibel, 88-oversettelsen.

Det står i skapelsesberetningen: "La OSS gjøre mennesker i VÅRT bilde, etter VÅR liknelse" (1.mos 1,26.). Det var videre TRE menn/engler som besøkte Abraham.

Hvis du leser Norsk Bibels 88-oversttelse, tror jeg du vil få deg en del overraskelser.

Det er riktig at prester og kristne ofte gjør feil og dumme ting, både bevisst og ubevisst. Selv prøver jeg å la Gud få rom i meg, slik at jeg kan tjene han med hele mitt liv. Men det er jo ikke lett å gi slipp på seg selv alltid. Uten at det er ment som en unnskyldning for alt det teite kristne gjør.

Til informasjon går jeg i en frimenighet, vi har pastorer som lever med Bibelen som rettesnor. Men jeg dømmer ikke statskirken eller prestene der for det. Det får bli Guds oppgave å vurdere oss alle!

Heldigvis; når man har tatt imot Jesus som sin frelser, er vi helliggjort og rettferdiggjort! Frelst av nåde ved tro!

Beklager at jeg var litt upresis ifht oversettelsen. Dette har jeg lest i flere bøker for mange år siden, så jeg husker ikke titler dessverre. Skal sjekke, og gi deg en tibakemelding når jeg får tid. Forhåpentligvis snart.

Skrevet

Ja jeg TROR altså at Gud har blitt til gradvis ettersom nye generasjoner har overtatt noe gammelt, lagt til nytt, og sett bort fra en del. Og at man da etter hvert har landet på at Jesus er Gud er Treenigheten. Og i moderne tid at Gud er "i hvert fall en høyere makt, ikke så nøye med detaljene" (som f.eks. om Jesus inngår eller ikke).

Og Bergensjente TROR alt som står i Bibelen. Dét er greit. Da må hun også tro at Jesus har sagt hvert eneste ord det i bibelen påstås at han har sagt. Uten at hun har vært til stede.

Men betviler hun at et kirkemøte har vedtatt at det er en treenighet? Stiller hun krav til at man skal ha vært tilstede for å tro på sluttdokumenter fra en offisiell forsamling?

Skrevet

Nei, det gjør hun ikke. (Hvorfor i all verden omtaler du meg i tredjeperson forresten? I'm right here!).

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil hen, men det jeg prøver å få frem er at dine argumenter eller like ubegrunnede som du mener mine er. Og dermed må vi lande på at det handler om T_R_O. Du har valgt å gi din tillit til noe du har lest et sted, jeg har valgt det samme. Det som skiller oss, er HVA vi viser tillit til.

Det som burde forene oss er RESPEKT. Jeg synes det er merkelig, alt dette snakket om at kristne er så intolerante og firkantete: jeg føler at mange av de mest intolerante menneskene jeg har møtt er super-liberale.

Bare så lenge du er enig med dem.

Anonym 20:28: Jeg respekterer din tro. Men jeg regner med at grunnen til at du diskuterer på dette forumet må være en slags interesse for religion. Du prøver å lage et poeng her. Vær tydelig. Det tåler vi. Men vis respekt og åpenhet. Ellers tror jeg mange diskusjoner vil låse seg.

Jeg er ikke en perfekt retoriker. Dessverre. Men jeg er en lidenskapelig tilbeder av Jesus. Og så godt jeg kan, skal jeg prøve å reflektere han i møte med deg og andre.

Skrevet

Spørsmål til anonym 21.10.....Kvifor torer du ikkje stå fram med nicket ditt? Eg syns denne diskusjonen er på ein måte usakleg. Anonym...du har valt å ikkje VILJA tru og lytta til f eks det bergensjente skriv, og då er det ikkje noko meir å sei. Uansett så er du ikkje open for kva andre seier - t.d. Bergensjente. I Bibelen står det om å ikkje kasta perler for svin.... Så gje beskjed når du verkeleg VIL lytta til kva andre seier utan å vera så ufatteleg kritisk og useriøs! Begynn å les Bibelen og be om at Gud må visa deg sanninga. Gjer du det med eit ærleg hjarte så vil ting skje! Det VEIT eg og det har eg erfart! DET kan du ikkje sei i mot!

Skrevet

Nope, mennesker klarer nemmelig ikke skape ting:)

Skrevet

Å, joda. De har skapt Gud på samme måte som de har skapt Askeladden. :P

Skrevet

Hvem har så skapt klokka da? Har klokka bare blitt til ved et "smell", eller står det en genial urmaker bak? hihihoho

Skrevet

hihihoho

Når det gjelder klokka tror jeg ikke den er skapt av én genial urmaker. Det dreier seg nok heller om mange generasjoner av geniale urmakere som har utviklet klokka litt etter litt fra soluret og videre mot dagens mange varianter.

Når det gjelder Gud, tror jeg ikke Han er skapt av én genial forfatter, like lite som Askeladden er Asbjørnsens verk. Det dreier seg nok heller om mange generasjoner av geniale patriarker, profeter og kirkefedre som har utviklet Gud litt etter litt fra stammegud og videre mot dagens globale variant.

Hvem skapte Thor? Julenissen?

hihihoho

Skrevet

ny-som-mor

Kvifor eg ikkje torer stå frem med nicket mitt?

Gjer eg vel! Berre sjå nedan for.

Men kallar du MEG eit svin? Eg som berre er ein heilt vanleg anonym.

• 1 måned senere...
Skrevet

Får jeg bryte inn litt? Siden det var snakk om bibeloversettelser, ville jeg skyte inn at det er flere norske oversettelser. Kanskje jeg kan sitere noen i bibelverset dere snakker om 1.Joh.1:1,2

En ovesettelse sier ordet var hos gud, ordet var gud -en annen ordet var en gud.-ordet var guddommelig,.- og ordet var av guddoms art

I stedet for å bare velge en oversettelse som passer vårt syn, kan vi se det i sammen med andre skriftsteder. De fleste er enig i at Ordet sikter til Jesus. Hvis vi bruker Guds navn, som i de norske oversettelsene er Jahve eller Jehova i følge fotnoten til 2.mos.3:16.

Skriftstedet ville da lyde:I begynnelsen var Jesus -.

og Jesus var hos Jahve/Jehova Og Jesus var Gudommelig /av Guddomsart En Gud/gud

Her er det tydeli at en person var hos en annen.Det du siterer i 1.mos 1:26 er riktig. Jesus var i begynnelsen hos Gud, og Gud sa La -oss- skape menneskene i -vårt- bilde. Det sies i en eldre oversettelse at Jesus var verksmester hos gud.

Det sies som du sitere at jeus og hans far er ett, men det betyr ikke at de er samme person, Jesus omtaler alltid seg selv som-sønn.

Mann og kone skulle likeledes være ett. De er ikke samme person. Jesus sa at alle hans etterfølgere skulle være ett.

Det finnes mange skriftsteder som viser at de er to forskjellige personer.i Joh.14 :28 sier Jesus at faderen er større enn ham.

Joh.20:17forteller at vi har samme far som Jesus..

I Mat 24:36 forteller Jesus at verken han eller englene visste dagen eller timen,- bare faderen.

Hvem bad Jesus til når han var på Jorden ? Jo ,,hans far i himmelen Han bad ikke til seg selv.

Kan for øvrig si at ordet treenighet ikke finnes i bibelen.

Men Jesus kan nok med rette kalles en gud eller gudommelig. Tilogmed Satan blir i bibelen omtalt som en gud.

Jeg kunne fortalt om opphavet til treenighetslæren , men da blir innlegget vel langt

• 1 måned senere...
Skrevet

Evolusjonsbedrageriet.

Når det på TV og i medier snakkes om naturen og universet er det kun i lys av utviklingslæren det sees. Men i dette land er de fleste kristne eller tilhører andre religioner, alle disse tror på en Skaper og at det vi kaller verden er skapt og skapes av en Skaper eller av Gud. I Norge er de fleste gudløse organisert i Humanetisk Forbund som bare har 66.000 medlemmer. Hvorfor er det da den massive indoktrinering om evolusjonsteorien i alle media og i skoleverket?

Alle ateistiske filosofer, som benekter skapelsen, slutter seg til og forsvarer direkte eller indirekte utviklingstanken. Det samme forhold gjør sig i dag gjeldende hos alle ideologier og systemer, som står i motsetning til troen på Gud.

Evolusjonstanken er i det siste halvannet århundre blitt pakket inn i en vitenskapelig forkledning for å bli rettferdiggjort. Skjønt den blev fremsatt som en tilsynelatende vitenskapelig teori omkring midten av det 19. århundre, er den, tross alle anstrengelser fra sine fortalere, enda ikke blitt bekreftet av vitenskapelige oppdagelser eller eksperimenter. Tvert i mot, den “vitenskaplighed”, som teorien er så avhengig av, har vist og fortsetter med å vise, at teorien i virkeligheten ikke er noe verdt.

Laboratorieeksperimenter og sannsynlighetsberegninger har gjort det fullstendig klart, at de aminosyrer, hvorav livet utspringer, ikke kan være dannet ved en tilfeldighet. Cellen, som ifølge evolusjonistene sannsynligvis fremkom ved en tilfeldighet under primitive og ukontrollerte jordiske forhold, kan stadig ikke ettergjøres i selv de mest raffinerte, høyteknologiske laboratorier i det 20. århundre. Ikke en eneste “overgangsform” av arter, som ville kunne vise den gradvise utvikling av avanserte organismer fra mere primitive, som nydarwinismen påstår, er blitt funnet noe sted i verden, tross de omhyggelige og langvarige undersøkelser av fossilenes historie.

Den person, som opprinnelig fremsatte utviklingsteorien, spesielt i den form, som forsvares i dag, var en engelsk amatørbiolog ved navn Charles Robert Darwin. Darwin publiserte første gang sine tanker i en bok, “Artenes opprinnelse gjennom den naturlige utvelgelse” i 1859. Darwin påsto i sin bok, at alle levende vesener hadde en felles forfar og at de utviklet seg fra den ene til den anden på grunnlag av en naturlig utvelgelse. De, som best tilpassede sig miljøet videregav deres karaktertrekk til de etterfølgende generasjoner, og ved akkumulering over lange tider, endret disse fordelaktige egenskaper fullstendigt individene i forhold til deres forfedre. Mennesket var således det høyst utviklete produkt av den naturlige utvelgelse. Kort sagt, opprinnelsen til en art var en anden art.

I dag er mange mennesker ikke engang klar over, at de befinner seg i en posisjon, hvor de aksepterer en mengde villfarelser som sannhet i vitenskapens navn i stedet for at tro på Gud. De, som ikke synes, at setningen “Gud skapte deg av intet” er vitenskapelig nok, er i stand til at tro på, at de første levende vesener oppstod ved at lyn slo ned i en “ur-suppe” for billioner av år siden.

Gud er Skaperen av himmelen, jorden og alt der imellom.

Jeg anbefaler alle å lese boken ” Darwinism Refuted” av Harun Yahya.

Skrevet

Fred

Mange kommer og med påstandene om at profeten Jesus kun var en fredens og kjærlighetens apostel, men glemmer helt hva Jesus selv sa, les selv igjen disse Bibelvers;

Matteus 10-34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. 35 Jeg er kommet for å sette skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, 36 og en manns husfolk er hans fiender.

Lukas 19-27 Men mine fiender som ikke ville ha meg til konge, skal dere føre hit og hogge ned for mine øyne.»

Lukas 22-36 «Men nå,» sa han, «må den som har pung, ta den med, likedan den som har en veske; og den som ikke har noe sverd, får selge kappen sin og kjøpe seg et.

Jesus oppgave var utelukkende å etablere tilbedelse av Skaperen, på den måte Skaperen hadde bestemt. Han og hans tilhengere var forberedt å kjempe mot alle som hindret dem i å leve slik deres Herre ønsket av dem.

Den første kamp fant sted med jøder lojale til romerne. Den var ledet av Bar Jesus Barnabas, og den demoraliserte totalt denne gruppen jøder, siden deres leder ble drept i trefningen. Bar Jesus Barnabas ble arrestert.

Det neste mål var selve tempelet. Romerne hadde en sterk styrke i nærheten, siden det var tid for den årlige festival, og påskefesten nærmet seg. Romerne var altid rede for mindre uro på denne årstiden, og var nå enda mere årvåkne enn vanlig. I tillegg var der tempelpoliti som bevoktet det hellige sted. Jesus inntreden i tempelet var så godt planlagt, at det overrumplet romerne fullstendig, og Jesus tok kontroll over tempelet. Denne hendelse er kjent som ”rensking av tempelet”. Johannes evangeliet beskriver hendelsene slik:

(Johannes 2:14-15) På tempelplassen traff han på dem som solgte okser, sauer og duer, og pengevekslerne som satt der. 15 Da laget han seg en svepe av tau og drev dem alle ut av helligdommen, og sauene og oksene deres med dem. Han strødde pengevekslernes penger utover, veltet bordene deres, 16 og sa til dem som solgte duer: «Bort med dette, gjør ikke min Fars hus til en markedsplass!»

Carmichael kommenterte på ordene ”en svepe av tau”, og sier at:

.. de tyder åpenbart på voldsomhet, og like åpenbart forestiller en type minimal nedtoning av hva som hadde vært et digert foretakende. Hvis vi bare forestiller oss tempelets størrelse, de ti tusen pilegrimer stimende rundt og gjennom det, den tallrike betjening, politistyrken, de romerske soldater, likedan den normale reaksjon av okseførerne, ser vi at det må ha tatt mye mer enn bare overraskelse for å gjennomføre dette. Denne episode er skjult bak de ufullstendige erindringer i det fjerde Evangelium, må ha vært enormt annerledes. Krønikerskriveren har mildnet det ved å gi det ”en åndelig betydning”, fjernt fra all virkelighet.

En av de ting enhver frihetskjemper kan ta lærdom av, er det lokale politiets sympati med patriotene, og ikke okkupasjonsarmeen. Dette kan ha vært en bidragsfaktor i den komplette kollaps av tempelets forsvar.

En annen håndplukket gruppe av menn formet en slags livvakt, og de var kjent som Bar Jesus, eller ”sønner av Jesus”. Et antall av personer kjent som Bar Jesus er nevnt i historiske kilder, men et mystikkens teppe omringer disse menn, og ikke mye er kjent om dem. Det er forståelig. De tilhørte den innerste krets av Jesu tilhengere, og deres identitet måtte holdes skjult fra de romerske spioners øynene.

Jesus gav denne kommando til sine tilhengere: «Men nå,» sa han, «må den som har pung, ta den med, likedan den som har en veske; og den som ikke har noe sverd, får selge kappen sin og kjøpe seg et. (Lukas 22:36) Og antallet av hans tilhengere, inspirert av hans lære og mirakler, vokste. Nettoresultatet av alle disse forberedelser var at Pilatus etterfølger, Sossianus Hierocles, (sitert av kirkefar Lactanius), sa henslengt at Jesus var leder av en bande landeveisrøvere på nihundre menn. En middelaldersk jødisk kopi av en tapt versjon av Josephus arbeide, rapporterer at Jesus hadde mellom 2.000 og 4.000 bevæpnede tilhengere med seg.

Jeg anbefaler alle som har interesse av hvem Jesus egentlig var å lese boken “Jesus en Profet i Islam”, den tar for seg hvem Jesus egentlig var tatt fra godkjente kristne kilder, 30 års forskning. Den kan fåes som en elektronisk fil her:

http://www.box.net/shared/2edk2ms08k

Så la alle oss som holder hellige skrifter som ord gitt til menneskene fra Gud kunne diskutere ut fra hva som egentlig står, og ikke hva ettertiden gjerne vil at det skal stå. Samtidig er en løsreven setning, om det er fra Bibelen, Koranen eller Toraen, ikke noe som man skal lettfeldig bruke som sannhetsvitne for egne meninger, det må leses i sammenheng med det som står både før og etter.

• 1 måned senere...
Skrevet

siden du var inne på dette med utvikling eller skapelse, kan jeg anbefale en helt fantastisk bok som heter Mennesket et resultat av utvikling eller skapelse...

Den får vi gratis av Jehovas vitner. Det er den beste boken jeg har lest om emnet.

Skrevet

Det har jo blitt skapt mange guder opp gjennom tidene. Hvorfor skulle treenigheten (fra 300tallet) være noe untak fra regelen om at det er mennesker som står bak?

Skrevet

Hei Børge, her gjør du en feil som er helt vanlig blant religiøse, nemlig å blande tro og vitenskap. Hvis du leste litt annen litteratur ville du forstå at mellomformer fins det flust av (vil anbefale en tur til et hvilket som helst naturhistorisk museum) og at den teorien som Darwin utformet for 150 år siden har blitt videreutvilklet (og støttes i dag av genetikk og DNA-sekvensiering) og har bred vitenskapelig støtte ved alle verdens anerkjente universiteter. Ingen fagfolk som vet hva de snakker om vil benekte det. Imidlertid har det ikke lyktes noen av "dine" folk å komme med bevis på at evolusjon ikke foregår i naturen. Og til opplysning berører teorien ikke hvordan verden oppstod, men hvordan naturlig seleksjon skjer hos levende organismer.

Hva syns du om den massive indoktrineringen i skoleverket som sier at jorda er rund? Det fins da vitterlig de som også tror at jorda er flat, og disse diskrimineres i dagens skoleverk. Og stakkars barn som lærer at jorda går rundt sola, det er jo ikke mange hundre år siden alle mente det var omvendt (en vitenskapelig oppdagelse som også var vanskelig for enkelte å svelge fordi de da ble fristet til å tvile på sin gud). I matten lærer vi at 2+2=4, men man kan jo tenke seg at det fins alternative syn her også, burde matematikkundervisningen ta høyde for det?

Trosundervisninga på skola skal lære ungene om ulike livvssyn (men valg av livvsyn er privat), men naturfagundervisninga må nok basere seg på fakta. Heldigvis.

Fortsatt godt Darwinår

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...