Gå til innhold

Fikk tlf fra Pappa idag,ang arv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff så ekkelt..

Han sa du må IKKE tro at det er noe galt med meg for det er det ikke.

Men det er sånn at vi må snakke om arv,du er jo et særkullsbarn(ikke samme mor som de 2 andre barna hans) å jeg vil bare sikre meg at du skal få din del den dagen det blir snakk om det.

Jeg liker ikke å prate om slikt,men vi skal bare sørke for at alt er ordnet.

Den dagen noe skjer så er det jo forsent.

Men ikke vær redd det er ikke noe i veien med meg,det er bare at jeg vil ha alt på det rene ang arven.

Dette var noe av det han sa til meg idag..

Blir jo selvfølgelig livredd for at det er noe galt med han eller at han og kona hans kanskje skal skille lag? (og at han vil at barna skal ha arven først?)...

Nei huff blir rar av å tenke på sånn.

Noen som har vært i et slikt møte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du, jeg tror du bare skal slappe av! :-)

Kan hende han kjenner noen som har hatt problemer med arvespørmål og bare vil sikre barna og familien sin?

I allefall så har du sterke rettigheter når du er særkullsbarn, så om faren din en dag faller bort og om det er før konen hans så har du rett på din del av arven, om jeg ikke husker helt feil. MEN det kan bety at konen hans må betale deg ut for å for eksempel kunne sitte på huset. Kan hende det er noe slikt det skal snakkes om? Kanskje det går an å bli enige om utsatt skifte av arv dersom noe slikt skulle skje?

Det kan godt være at han bare har blitt oppmerksom på de reglene som finnes, og vil ha alt på bane slik at alle er klar over hvordan ting foregår. Uansett så kan det være med på å hindre splid og uenighet senere i livet, hvor utrolig det enn høres ut at familie kan havne i tottene på hverandre over arv...

Skrevet

Ryddighet i pengespørsmål er en del av livet. Alle voksne med barn fra tidligere forhold jeg kjenner er ekstra påpasselige med slikt. Synes det er fint gjort av faren din jeg, det er omsorg dette også, selv om det ikke virker slik. Arvestrider er det mest nedverdigende en familie kan oppleve.

Skrevet

ok så det vil da si at jeg faktisk står sterkere enn henne ved et evnt arveoppgjør?

Ikke misforstå nå,-jeg ønsker virkelig ikke å "gjøre krav på" noe ovenfor henne.

Er veldig glad for at pappa har henne :)

Hvordan står jeg i forhold til søskene mine? Vi står vel likt?

Tusen takk for svar dere!

Og ja,-jeg har vært vitne til arveoppgjør tidligere. Helt utrolig hvor mye splittelse det kan bli.

Skrevet

Nei- du står ikke likt med dine søsken. Du har krav på å få farsarv umiddelbart ved hans død, det har ikke dine søsken krav på fordi deres mor har rett til å sitte uskiftet.

Din "stemor" har forøvrig krav på en del av arven fra din far. Og barna hennes arver henne igjen. Så summa summarum arver de tilslutt tilsvarende "din del" av farsarven+"hennes del" av farsarven. Så de ender opp med mer fra din far i det lange løp enn det du gjør, ganske enkelt fordi de også arver sin mor.

Her i familien har min far sørget for at alle ting står i min stemors navn sånn at ved hans død arver vi barna fra ekteskap nr 1 null og niks, mens de barna i ekteskap nr 2 arver alt. Charming....Han forsvarer dette med at vi kommer til å arve masse fra vår mors familie, mens hans nye familie "bare" får nevneverdig arv fra han. Å, da skjønner jeg det! Not-----

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...