Gå til innhold

Stakkars Matilde har hard mage! Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt svigerforeldre på besøk i noen dager. Svigermor er veldig snill og grei, men ville absolutt introdusere annen mat enn Matilde har vært vant til. Blant annet gav hun Matilde banan hver dag, og hun slukte det og syntes det var kjempegodt. Nå er svigermor reist, og Matilde har ikke bæsja på to dager annet enn en bitteliten hard klump i bleien isted. Jeg er styggredd for at det blir hyl og skrik til kvelds og natt.

Hva gjør jeg nå?? Har sendt melding til fyren min om å dra innom butikken for å kjøpe sviskemos. Ellers så har jeg ingen anelse..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På apoteket har de laktulose. Det er veldig effektivt. Og ikke skadelig på noen måte, iom at det er melkesukker som stimulerer tarmen og ikke medisiner.

Skrevet

Hvor gammel er hun? Når jeg ga Laktulose til gutten min fikk jeg stadig vekk beskjed om at Laktulose skal ikke gies til barn under to år uten samråd med lege.

-Hvor modne er bananene hun har spist? Jeg har hørt at nesten grønne bananer gir hard mage, mens overmodne bananer ikke gir hard mage, kanskje tvertimot, har ikke prøvd det selv.

-malt

-sviskesaft

-Biola/ Cultura

-Sykle med beina hennes når hun ligger på stellebordet, presse beina opp mot brystet, det hjelper henne å få det ut når hun trykker seg.

Skrevet

Ingen grunn til panikk ennå :o)

Gi litt sviskemos, evt. malt i grøten. Ellers kan du gi godt modne bananer. Og selv om hun ikke har bæsjet mer enn en liten klump på to dager betyr ikke det at hun er så hard i magen at hun får vondt.

Hadde ikke gitt laktulose hvertfall. Det bør man vel ikke gi uten i samråd med lege/helsestasjon, og hvertfall ikke før det er et reellt problem.

Skrevet

Hun er presis 7mnd 1 uke. Har ikke hørt om laktulose, men ei venninne av meg er lege - kan jo kanskje høre med henne.

Har malt i skapet, men ammer jo, og Matilde vil ikke ha flaske. Kan man blande malt i grøt?

Sorry, jeg er litt grønn på dette her

Skrevet

Godt å høre at det ikke er noen grunn til panikk, men jeg får litt småantydninger likevel ;-) Det var en annen kveld her for kanskje 14dager siden hvor hun ikke fikk til å bæsje nemlig, og da hylskreik hun i 4,5 timer før jeg fikk henne til å sovne. Det var grusomt, det.

Jeg får prøve alle rådene her - malt, sviskemos, sykling - og se hva som skjer :-) Takk alle sammen!

Skrevet

*Ok, da har du litt erfaring med det. Barna er nok forskjellige for her er det ikke noe mageproblemer selv om man ikke bæsjer på en dag eller to. Men uansett, jeg synes hvertfall sviskemos er meget effektivt.

Skrevet

Druer er også bra. Ta av skallet og gi henne druer i små biter. :-)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

yogurt naturell og moden paere. Min lille paa 8 maandeder hadde nettopp samme problemet, og 10 minutter etter yogurten kom det som skulle ut, ut.

Skrevet

aha yoghurt. Har ikke gitt henne det før, så tviler på at jeg får i henne særlig mye av det. Hvor mye gav du for at det skulle gi et sånt flott resultat? :-)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

jeg gav hun et beger jeg.. hun syns det er kjempegodt og er en sulten liten jente. proev deg frem met et par skjeer du. lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...