siddismamma Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg hadde medfødt hoftedysplasi og er veldig bekymet for at barnet skal få det samme? Jo mer det nærmer seg fødselen, desto mer tenker jeg på det. Vet jo at det ikke nytter å bekymre seg, men gjør det likevel. Hva tenker dere andre som har medfødt hoftedysplasi?
¤ Aron & Emil ¤ Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 jeg er født med hoftedysplasi, og tenkte også mye på det da jeg var gravid første gang. Men i dag har jeg en super aktiv 2 åpring som ikke har hatt et snev av noe galt med hoftene.Bare pass på at du følger opp ultralydene åsånn,så går det fint.. Uansett er legene så flinke nå, så de fleste som får h-d, bruker kun pute en liten periode, også er alt bra=) lykke til
secret Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg hadde også HD, som ble funnet for sent og måtte tilbringe mange mnd i gips. Men jeg bekymrer meg ikke for å føre det videre. Om datteren min likevel skulle arve det, er det som regel nok å ligge i pute en stund dersom det blir oppdaget tidlig nok. Derfor har jeg fått beskjed fra både mamma og jordmødre om å forlange ultralyd av barnets hofter når hun blir født, selv om legen evnt ikke kan kjenne noe galt på undersøkelsen. Og dersom de har den minste tvil om alt er bra, er det bedre å ligge litt i pute unødvendig enn å risikere å måtte ha gips senere likevel.
siddismamma Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. oktober 2008 Min HD ble også funnet for sent, så jeg måtte også ha gips, og senere operasjon. Har blitt lovet at babyen skal få UL av hofter etter fødsel. Så da bør de jo finne det om noe er galt. Hvor lenge må babyen evt ligge i pute?
secret Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg vet ikke så mye om putebehandling egentlig iom at jeg ikke hadde det selv, men googlet det og da så det ut som tre-fire mnd i pute var ganske vanlig (ved påvist HD vel og merke). Vet om flere som har fått på pute tidlig, for så å finne ut på senere undersøkelser at det ikke var HD likevel og da fjernet den igjen. De har jo da ikke brukt puten så lenge. Sikkert andre som har bedre greie på det enn meg her inne. Men det går sikkert fint med begge babyene våre :-) Lykke til :-)
krabbetrollet Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg ble behandlet for HD som baby, hadde pute i 3 mnd. Mine 3 barn har dermed automatisk blitt undersøkt med ultralyd da de var 1-2 dager gamle. Ingen av dem har arvet min HD.
noggie Skrevet 16. oktober 2008 #7 Skrevet 16. oktober 2008 Er født med hd og brukte pute som liten selv. Sa ifra om dette forrige gang og de sjekket jenta vår før vi dro hjem fra sykehuset. Fant ingenting galt : ). Tar det ikke så tungt denne gangen heller, de sjekker det jo fort når h*n blir født.
tommelise-31 Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg lå også med gips i 6mnd når jeg var liten. Ingen av mine barn har hd, Var til undersøkelse med dem når de var 1 mnd og 5 mnd om jeg ikke husker feil. Dette får å forsikre seg om at hoftene utviklet seg slik de skulle. Noen mener vel at det genetiske arveanlegget hopper over et ledd. Slik at våre barn arver besteforeldrene....?
Pappalille Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 Mamma ble født med HD og jeg ble født med HD. De oppdaget min HD med én gang, men jeg måtte alikevel ligge med gips, og så med pute. Er helt fin nå, men må jo innrømme at jeg tenker en del på om lillegull vil ha det også. Trøster meg med at vi vet om det og at det vil sjekkes raskt =) Godt å høre om dere som har barn uten HD =) Ikke at det er noen tragedie, men man vil jo gjerne slippe å se barna sine ha problemer med noe som helst =)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå