Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Som så mange andre kommer jeg ikke godt overens med svigermor. Jeg ønsker å gjøre noe med situasjonen, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Svigermor er masete og kontrollerende, og hun kommanderer folk rundt. Dette vekker "trasset" i meg!!! Hun ønsker bare det beste for oss, og alt er i beste mening. Jeg er klar over det, men det blir alltid feil. Og jeg klarer ikek å forholde meg i forhold til dette. Helt siden jeg ble sammen med hennes sønn har hun passet på meg - at jeg må ha varme nok klær på meg osv - hun behandler meg som en 12 åring. Svigerfar blir kommandert ned på gulvet for å leke med barna, fordi hun ikke kan selv (dårlig helse).Hun har mange meneinger om barne oppdragelse, og mener hun vi gjør feil sier hun fra, eller gjør det på sin måte. Hun kjøper har leker til ungene hver gang vi møtes, men sjeldent passende leker. Vår bilfanatiske 2 åring får biler som ikke er egnet for barn under 3 år feks. Hun stikker i oss penger (mye penger) uten at det er en spesiell anledning ,og snop som vi skal ta med hjem. De ga til og med vår 4 mnder gamle sønn påskeegg med sjokolade, fordi hun ikke kunne gjøre forskjell på ham og de andre barnebarna. - det føles som om hun ønsker å kjøpe oss!!! Jeg har bedt mannen min snakke med henne, siden det er hans mor. Men han sier det ikke er noen vits - hun bryr seg ikke om hvordan andre ser henne og kommer ikke til å forandre seg, sier han. Jeg er stille og beskjeden av meg, og er ikke så flink til å si i fra, mannen min forstår ikke at det er et problem for meg. Bør jeg gjøre som mannen min sier - Lære meg å leve med at det er sånn hun er? Jeg vet at hun mener det godt, men jeg er så lei av gnålet henens.... det er så ille at jeg prøver å unngå henne, og det er ikke godt å ha den følelsen. hun er tross alt min manns mor og mine barns bestemor.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Huffda..du har ei svigermor som bryr seg... du må ha det tøft
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Kjære deg, anonym 1601, hun ber om råd for å like svigermor bedre. Har du aldri upassende følelser? Kanskje du har noen du ikke er klar over, hovedinnlegger klarer i hvertfall å sette ord på det hun føler, og ønsker å gjøre noe med det. Hun fortjener råd, ikke dårlig ironi. HI: Kanskje svigermor er like sjenert som deg, men skjuler det med all denne omsorgen. Kan det hjelpe for deg å tenke det når hun er irriterende? Hva med å si at dere heller vil at hun skal bruke pengene på seg selv? Takk fint for sjokoladen, men antyd at dere må "passe livlinjen". Går det an å si, i en tullete tone, at dere er like glad i henne selv om dere ikke får noe av dem? Hvis du har vansker for å si ifra på mange områder i livet, kan kanskje en psykolog hjelpe - helt normale mennesker går til psykolog
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #4 Skrevet 16. oktober 2008 Du har en svigermor som bryr seg og kanskje litt for masete. Den første egenskapen kunne jeg tenkt meg at min svigermor også hadde. Du kan begynne å si ifra forsiktig for å se på reaksjonen hennes først. Du må nesten føle litt frem her, tenker jeg. Du må nok gjøre dette selv i og med din mann ikke forstår at det er et problem for deg.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #5 Skrevet 21. juni 2009 Det kan mange ganger være slitsomt med folk som bryr seg for mye også. Særlig når de ikek vet hvor grensen til for mye går. Jeg ønsker å bestemme hjemme selv, over mitt og mine (selvfølgelig samen med mannen min). Det er slitsomt når andre skal blande seg inn i det minste som skjer på hjemmebane. min måte å takle dette på så langt er å begrense kontakten. Mannen min har forstått at dette ervanskelig for meg og har tatt det opp med svigermor, men det hjelper lite. HUn forstår ikke! Men det hjelper å ha en ved siden av som kan trå til med støttende kommentarer. Jeg har også begynt å ta til motmæle selv, føler meg skikkelig slem når jeg å irette sette henne, men føler at det ikke er noen annen måte å handtere dette på. "Kanikke du ta hand om dine ting og la meg ordne opp i det som angår meg og ungene" "Jeg har kontroll over situasjonen, du må ha tillit til at jeg kan klare å fikse opp dette selv"
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #6 Skrevet 21. juni 2009 veit hvordan det er! Min svigermor blander seg også opp i alt vi driver med..Hun ringer mannen min hver dag! Og da skal hun jo vite absolutt alt hva vi driver med og hva barnebarnet hennes driver med..til og med hva vi skal ha til middag! her en dag begynnte hun å legge seg opp i hva jeg skulle gi min 10 mnd gammle sønn å spise....og det hun fåreslo var jo absolutt best! da måtte jeg si ifra og tror hun ble fornærmet!? Må vel tåle at jeg sier ifra vel? Vi har ikke det problemet med at hun kjøper oss da.for hun kjøper sjelden ting til småtten..og det kun kommer med har hun kjøpt på salg og er jente klær..for d var jo så billig,sakars gutt...mener d sikkert godt,men jente klær til en gutt?? Jeg prøver også å ungå henne litt,siden det kan bli litt mye til tider... jeg trenger litt råd selv jeg faktisk. Orker liksom ikke å være sammen med den jeg,jeg blir deprimert for de snakker bare på negative ting,alt er negativt..! mannen min og jeg kramgler alltid når vi har vært der,for jeg bli i så dårlig humør av negativ prate dems pluss at de tar helt av når sønnen vår er med,og skal liksom ta over alt..blir sliten av det!og mannen min vil ikke høre hva jeg synes om det..og sier han ikke vil blandes inn i det.... men nå har vi ikke vært med dem på noen uker og vi har ikke krangla en enete gang. Det gnager meg,og d er synn,for de kommer til å være svigerforeldrene mine resten av livet....
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #7 Skrevet 23. juni 2009 Jeg kommer sikkert til å få høre det nå men..... Hva med å jatte med litt? Bare si "ja da", og så gjør du det på din måte uansett. Hvis svigermor blir provosert så har man en anledning til å si sin mening. Jeg har lært dette av mannen min. før så hang jeg meg opp i alt hva som ble sagt. Men etter at jeg tar ting med et smil, og gjør ting på min måte så er det blitt så lett. Og det er en litt deilig følelse at man ikke blir provosert eller irritert. I bunn og grunn kan man komme med så mange råd man vil, men det er opp til deg å bruke de
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #8 Skrevet 24. juni 2009 Helt enig. Jeg var også før veldig pliktoppfylende og prøvde å få til en enighet med alle. Men etter å ha blitt herset med av svigermor (har jo møtt herskere før, men ikke på samme møten) var det nok. Si ja og ha. Smil og tenk ditt. Gjør som du vil uten å ha dårlig samvittighet. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå