Gå til innhold

Tok jeg en sjanse med gutten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søndag kveld var han plutselig litt varm, hadde før det bare tørrhostet litt. Mandag skulle han passes av svigermor egentlig, og da vi var der tidligere på søndag lot vi tingene stå igjen, bl.a. de febernedsettende pillene (FØR vi visste han kom til å bli syk...). Natt til mandag tok vi tempen på ham, og den viste 39 grader, noe som jo er ganske mye for en på 10 mnd. Han har ikke vært syk før, og dette er vårt første barn, så vi la ham i sengen vår og trøstet ham da han gråt, og fikk ham til å sove. Hadde tenkt å gi ham pillene mandag morgen.

Mandag fikk han en pille, og utover dagen ble han nesten helt bra igjen.

Men nå i ettertid skjelver jeg litt med tanken på hvordan vi reagerte og må derfor få lettet noen spørsmål:

Kunne det blitt alvorlig fordi han ikke fikk pille med en gang?

Kunne han sovnet inn mens han sov?

Vi burde kanskje forhørt oss med legevakten, men der og da tolket vi ikke situasjonen som så alvorlig. Men som sagt er vi uvitende førstegangsforeldre, og nå er jeg livredd for at vi var uansvarlige og tok en sjanse med gutten vår sitt liv :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! 39 i feber på en 10 mnd gammel unge er ikke mye. Min på 14 mnd har i disse dager 41 i feber. Fikk beskjed av legen å gi paracet når feberen er over 40.

Små barn har mye høyere feber enn oss voksne, og de tåler det mye bedre.

Skrevet

Hei. Skjønner at du er bekymra, men 39 i feber er ikke spesielt høyt for en baby. Dersom han har dårlig allmenntilstand, kan det være greit å gi ham en stikkpille, men feber i seg selv er ikke farlig. Den høye temperaturen er med på å bekjempe infeksjonen i kroppen hans, og små barn kan ha ganske høy feber uten at det er farlig, og forsåvidt uten at det merkes så mye på dem. Det er mye viktigere å følge med på allmenntilstanden, f.eks. om han spiser og drikker, om han sover unormalt mye, er slapp, ikke tisser osv.

Han sovner garantert ikke inn pg.a feber! Hadde dere ringt legevakten, tror jeg nok dere ville fått beskjed om å se det an litt og ikke komme ned dit midt på natta. Det komme nok til å bli flere runder med sykdom, men etterhvert lærer man seg å ta det litt mer rolig. Lykke til!

Skrevet

Neida, det er oftere et problem at folk gir barna sine piller uten at det er behov for det :-)

39grader er ikke mye feber for en på 10mnd. Barnelegen vår har anbefalt at vi venter til 39,5 før vi gir febernedsettende så lenge barnet ikke har ubehag eller vondt i hvertfall.

Skrevet

Å, takk, det var godt å høre! Har hatt så dårlig samvittighet og vondt i magen de siste dagene, dumme meg. Takk!

Skrevet

Nei, for all del. Barn har godt av å få ut feberen på egen hånd!

Hvis ikke barnet ditt har annlegg for feberkramper etc. kan du bare la det være. Jeg kjenner en lege som mener at vi gir altfor mye paracet. Ofte fordi barnet skal sove og vi ikke har tid/ork til en våkenatt (legens ord). Det sunneste er å la barnet få svette ut feberen selv.

Skrevet

Som sagt over her så er ikke 39 grader mye for ett spedbarn, for de er ikke like flinke til å regulere kroppstemperaturen sin. De trenger ikke paracet før de bikker 40 i feber, men om de viser ubehag og ikke får sove så kan du godt gi han en stikkpille. (125mg)

Gi ellers rikelig med drikke. Eplejus, solbærsirup, vann og drikke med næring. Ikke mlk om de er forkjøla, da det øker slimpoduksjonen. Om du ammer, må du jo amme da:)

Det er helt normalt å bli bekymra for barna sine, men dere har ikke opptrådt uansvarlig.

Tror neppe han hadde kunna sovna inn av litt feber. Det skal nok litt andre faktorer til for det. Om feberen er langvarig, og han viser andre symptomer utover feber, hoste og snørr (som f-eks utslett og ubehag), kan du ringe lege eller helsesøster. Det kan du selvfølgelig gjøre uansett.

Skrevet

Ja, det er også noe. Han våknet mye på kvelden, men fikk sove en del om natten. Men vi sov samtidig (jeg skulle ha eksamen mandag morgen, så kunne ikke sitte oppe). Burde vi vært våkne og passet på hele natten?HI

Skrevet

Jeg husker jeg synes det var fryktelig skummelt første gangen jenten min ble syk! Det er fortsatt ikke nok kjekt, men man blir jo litt mer erfaren etterhvert.

Dere kjenner deres barn best! Det virker på meg som om dere gjorde gode vurderinger og du var IKKE uansvarlig mor!

Skrevet

Tusen takk, det er snilt av deg:) Dette gjorde godt, takk!

Skrevet

Til Hi

Det kan ofte være smart å snakke litt med mor/svigermor/bestemor etc. når du er usikker. De har massevis av erfaring du ikke skal kimse av.

Skrevet

Synes dere var flinke jeg:)

Eneste er at det er alltid OK å febernedsettende i hus. Men ikke noe alvorlig det der. OM dere hadde ringt lege, hadde de først spurt om barnet hadde fått febernedsettende uansett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...