Gå til innhold

Alle disse tipsene som ikke FUNKER!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er "hvordan få barnet til å spise-tipsene" det dreier seg om. Regelen er at barnet må smake det som blir servert, men man må ikke tvinge dem til å spise for da vil barnet forbinde mat med noe negativt. Og så må du ikke gi barnet for mange valg, de blir bare frustrerte av det. Det som er middag er middag og ferdig med det, ikke spesial-lag noe ekstra til poden. osv,osv. MEN HVA GJØR DU DA?? Når barnet nekter å smake og hyler LIKER IKKE!! HVis regelen er at de skal smake, men samtidig ikke tvinges på....Og når hun dag ut og dag inn ikke spiser middagen sin, selv om hun får det samme som oss og ikke får mange valg i det hele tatt. Hun får lov å lage maten også. SMå kokker skal visstnok bli veldig glad i maten de lager selv. Jeg følger alle tips og råd til punkt og prikke. MEN DE VIRKER IKKE.

Utblåsning her. Frustrert nå. Følger man mange av de fornuftige rådene, ender det ofte med ingen middag i hele tatt og en brødskive tre timer senere. For jeg klarer ikke sende ungen min sulten til sengs. Er det det som er feilen da eller? At jeg ikke lar henne sulte litt. Skal jeg dra fram den kalde middagen igjen....det frarådes jo også. Da blir maten en slags straff, og det skal den jo ikke være. osv,osv,osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare gi henne det hun liker? Å tvinge unger til ås pise er vel ikke noe man bør gjøre... Og kanskje har du en kresen unge?

Drit i alle gode råd, følg magefølelsen din, og se hvordan det utvikler seg. Selvfølgelig er det dumt å sende en unge sulten til seng... og kald middag er ikke noe godt!

Legg vekk frustrasjonene og la poden få skive til middag dersom den ikke faller i smak.

Mulig jeg er veldig upedagogisk her, men det kan jo godt være at dette bare er en fase, og at det går over av seg selv! Vet jo mange som var direkte bekymret fordi snuppa bare sov sammen med oss en periode, men jeg gadd ikke å ødelegge nattesøvnen min fordi at hun absolutt skal ligge i sin seng. Nå sover hun søtt hele natta i egen seng - altså bare en periode hun skulle gjennom:)

Lykke til!

Skrevet

da ville jeg sluttet å prøve så veldig jeg:) rett og slett. man få rjo ikke mer lyst på det bare fordi noen mase. hos noen så fungerer det at de må smake på alt, hos andre ikke. du har jo tydeligvis prøvd.

evt innågå en avtale der dere møte spå midten, at hun godt kan få en brødskrive hvsi hun ikke liker, me at du blir veldig glad hvis hun smaker på middagen.

Vi har et vennepar der datteren ikke spiser middag. svært lite. tørre brødskiver er det beste hun kan få, og enda hun er to år så fortrekker hun stotsett heller middagsglass enn vanlig middag hvis hun ikke får brødskiver. De tvinger henne aldri tilå smake for de opplever at det blir verre da. og de passer også litt på hva hun smaker på- passer på at et hun får smake er gode tnig som er lette og like- så ikke hun mister lyste på å smake igjne.

Vi opplever også at hun ofte vil smake av min mat ( vi spiser middag sammen ofte og er på feire sammen ). Da er det liksom stas. noe like rhun noen biter av andre ting ikke.

men det kommer seg hvertfall. hun spiser stadig noe nytt. selv om det tar litt tid.

det kommer av seg selv tror jeg.

Skrevet

Eine ungen her likar berre ikkje middag så godt, og får ete det som fristar mest av det som blir servert. Og det kan vere berre poteta eine dagen. Eller pølse neste dag:) Kan ikkje blande maten, for då blir ingenting ete.

Men å sitte ved middagsbordet må alle sammen her i huset. Så kan det heller velgast fritt blant det som er på bordet. Også flatbrød om det fristar mest:)

Det er ikkje så farleg, og vil nok gå seg til med åra, uansett:) Eg har aldri brukt tvang(eller stress) på dette, men heller tilbod, om du forstår.

Skrevet

Jeg har ikke peiling, men har allikevel noen tanker om emnet.

Jeg tror at hvis vi hadde hatt det problemet, så hadde hun måttet sitte ved middagsbordet og fått mat på tallerkenen sin og spist det hun ville (og helst måttet smake) og vi hadde gjort minst mulig ut av det.

(Jeg hadde ikke begynt å lage egen middag til henne.)

Og innført et lite kveldsmåltid etter barntv før pysjing.

Skrevet

Jeg kan si hva som gjelder her for en meeget kresen liten frøken, og det er å servere mat hun liker sammen med mat hun "ikke liker". Vi har en avtale om at hun får 1 stjerne for all middag hun spiser opp og 5 stjerner er full pott i lørdagsgodt. Det som går som mantra her er at vi skal spise sunn mat i uka for å kunne spise kosemat &snop.

Er barnet lite , er det ikke så lett annent enn å fortsett å tilby og legge på tallerken. Man blir vane med maten og smaksløkene forandrer seg. er helt enig med deg i å ikke "presse" på.

Skrevet

Kjenner igjen dette. Her valgte vi å lage ting hun liker eller gi brødskive. Når hun ble rundt 4 år startet vi med klistremerkeskjema og laget da middager hun likte de første dagene slik at hun klarte f. eks. 5 på rad noe som var nok til en bonus (for vår del en tur i svømmehallen). Etter hvert prøvde vi vanlig mat og økte antall klistremerker for å få bonus. Vil hun ikke spise sier jeg bare at da blir det ikke noe klistremerke i dag og gir henne brødskive hvis hun vil ha. Vi har nå stort sett en positiv matsituasjon så dette har fungert kjempebra, men ungen må jo være stor nok til å forstå opplegget for at dette skal virke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...