Gå til innhold

Cyste på eggstokken


bubby

Anbefalte innlegg

Hei, tidligere ble det oppdaget en cyste på den ene eggstokken min. Var på undersøkelse hvor de sa at den vill bli borte av seg selv etter noen måneder, måneder gikk, og jeg kjente den fremdeles. Så ble jeg gravid og gikk til min første legesjekk i uke 6, der utrykkte jeg at jeg ville ha den undersøkt igjen ettersom at den fremdeles var der. Da sa han at han skulle skrive det til sykehuset så fikk de vurdere om det var noe å sjekke ut. Jeg er nå i uke 11 og tenker stadig på det. Jeg har kun fått innkalling til vanlig ul i 8.desember. Er dette noe å bekymre seg over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm... så rart at de ikke tar deg mer alvorlig! Selv har jeg vært med på så mye rar behandling i i helsevesenet at jeg ikke ville tatt det for gitt at det ikke er av betydning. Ikke bekymre deg, men sjekk det opp, krev å få et svar på hva som skjer når evt syste og baby vokser.

 

Lykke til, det går nok veldig fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt cyste på eggstokken som var uforandret i ca 3 år. Legen mente den så helt uskyldig ut, men etter eget ønske fikk jeg den fjernet via kikkhullskirurgi. Cysten var helt ufarlig, men pga av dens plassering måtte de også fjerne den ene eggstokken. Merker ikke noe til dette i ettertid og er nå gravid med nr. 3:-) Jeg ville med legen på neste kontroll, sannsynligvis er det helt trygt å vente til etter fødselen med å gjøre noe, såfremt cysten ikke vokser. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det kommer jo litt an på hvilken type cyste du har også. Har selv hatt cyster på eggstokkene i over ti år, ikke sammenhengende da. Måtte fjerne en med kikhullskirurgi i februar i år, den hadd jeg hatt en stund og den måtte fjernes fordi den vokste. Helt ufarlig var den, men måtte fjerne den slik at den ikke ble så stor at den ville ødelegge eggstokken.

 

Nå har jeg en 4x4cm stor vanncyste på eggstokken, og de er det ikke vanlig å fjerne. De fyller og tømmer seg innimellom, og er helt ufarlige... Av og til hender det at de går inn og sprekker/tømmer vanncystene, men fordi cystene oftere kommer tilbake ved slike "inngrep" gjør de som regel ikke dette.

 

Håper dette var litt oppklarende for deg! Som sagt så avhenger det jo litt av hvilken type cyste du har med tanke på hva som er naturlig å gjøre med det... Jeg er i tolvte uke nå, og det går helt fint med både meg, babyen og cysten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...