ღhælgelainnღ Skrevet 16. oktober 2008 #1 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg vet snart ikke hva vi skal gjøre. Har to små herlige barn på snart 5 år og 2 1/2 år. Eldstemann har i lengre tid kommet inn til oss på natta og sovet sammen med oss til vi sto opp om morran. Vi har lenge tenkt på å gjøre noe med det, men det har aldri blitt noe av og han har alltid ligget stille og sovnet med en gang, slik at det i seg selv ikke har vært noe problem. Men nå i det siste har minste frøkna også begynt å komme inn til oss. Hun klatrer over sprinkelsenga selv og kommer tassende inn til oss. Har flere ganger prøvd å bære henne tilbake til sin egen seng, men hun bare gjentar det samme og kommer tilbake igjen. Hun ligger derimot ikke i ro i senga vår og går rundt seg selv som en mark, så jeg blir helt sprø av henne. I tillegg til dette, har både hun og han en lei tendens til å våkne aaaaltfor tidlig hver morgen. I det siste har ikke klokka vært mer enn halv 5 - 5 og det syns jeg er grusomt tidlig. De blir jo helt utslitt før dagen er omme. Hun sover fortsatt i barnehagen, men vi har vurdert å kutte ut det da hun holder ut så lenge på kvelden før hun blir trøtt. Dette igjen fører til at vi får så lite av kvelden til oss selv uten barn. Vi pleier å legge eldstemann rundt kl 19 og vi har også prøvd å legge han senere på kvelden, men han våkner like tidlig for det. Selv om hun ofte ikke sovner før ved 21-tiden, så våkner hun også altså like tidlig. Dette fører til at hun blir veldig sutrete og grinete på ettermiddagen fordi hun er trøtt og lei og det igjen kan være veldig slitsomt når man selv ikke har så mye energi å hente. Jeg trenger sårt noen gode råd her inne, evt. hvem kan vi snakke med for å få hjelp rundt dette og hvordan vi best bør løse det? Jeg kjenner dette går utover konsentrasjon, humør og livslyst. Blir bare sur og grinete selv og veldig trøtt og sliten. Har ikke overskudd, verken til jobb eller i hjemmet. Jeg og mannen min har heller ikke en god tone pga. dette og det syns jeg er veldig leit. Føler at vi også glir fra hverandre. Hjelp, noen som har noen gode og trøstende råd å gi oss?
meg & to små vampyrer Skrevet 16. oktober 2008 #2 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg syns dere burde venne barna av med å sove inne hos dere. Vi merket at da gutten her fikk sove på eget rom så sover han lenger enn før. Og om han en eller annen natt sover hos oss så våkner han tidligere.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 16. oktober 2008 #3 Skrevet 16. oktober 2008 Bestem dere for en helg, hvor dere begge, er klar for å ta opp kampen, og er bestemt for, at dere skal klare det. Et forslag er, å kjøpe hver sin "kid sleep" klokke til dem (Barnas hus selger disse). Den har funket for gutten vår. Dersom de fortsatt står opp om natten/tidlig om morgenen, så gå tilbake til rommet deres med dem, og forklar, at de kan ikke stå opp før "kaninen" på klokken har stått opp. Gjent, gjenta, gjenta om nødvendig. Bruk belønningsystem dersom du tror det kan hjelpe. Eks_ klistermerke hver gang de har sovet på sitt rom hele natten, og en ekstra overaskelse når de har x antall merker =) Huff, ikke enkelt når ungene ikke sover =( Men vi brukte denne klokken, og gutten vår som tidligere våknet ca kl 04.30, sover nå til klokken 06.30 =))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå