Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Nå tenker jeg på de med baby. Gir dere like mye til babyen som til de som er større? Tenkte vi skulle bruke ca. 1000,- på eldstemann på 3 1/2. Og hvor mye penger bruker dere på julegaver til egne barn?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Vi kjøper det som passer til dem. Og ofrer ikke summen en tanke. Men nå ligger vi som regel godt under den summen der, da.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Tenkte å kjøpe tripptrapp stol til Marina på 3mnd og lekekjøkken i tre til Cornelia på 2,5år:) Det blir omtrent like dyrt:)
Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 I år så gjør vi nok ikke det nei babyen vil være litt over en mnd til jul og vil ikke trenge noe spesielt eller i det hele tatt merke at det er jul hehe.. Blir nok derfor litt ullundertøy, eller et gullhjerte e.l. til babyen og frøkna på 2,5 blir vel skjemt bort litt mer enn det hehe
Joikaboll@ Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Nei, vi kjøper det som faller oss inn og ofrer ikke prisforskjellene en tanke. I fjor fikk snuppa laptop, eldstegutten 1500,- og ullundertøy og de to minste gutta fikk noe klær og ei leike. Blir nok ikke rare julegava på Linus i år som vil være 7 mnd.
solstråle69 Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Ja, absolutt. Her har mannen 2 barn på 15 og 17 år, og så har vi snuppa på 3 år - de har alle tre fått for like mye i alle sammenhenger. Kunne ikke falle meg inn å gjøre forskjell i noen retning.
Joikaboll@ Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Må bare spørre solstråle, gjelder dette kun bursdag og jul, eller med alt annet dere kjøper til barna ellers i året også? Da vi hadde kun to barn gjorde vi som dere, men med 5 barn kan vi bare glemme å ha råd til det. Forrige uke handlet jeg babyutstyr til Linus for 5000,- og jeg har ikke råd til å gi de 4 andre barna 5000,- hver i samme slengen. Og hver gang tuppa får en 200,- lapp stikkende, får ikke gutta det samme. Nå handler vi det vi syntes er trengende og passende til hver og en etterhvert, uansett jul, bursdag eller hverdag.
ano`num *17.03.10* Skrevet 15. oktober 2008 #8 Skrevet 15. oktober 2008 I fjor tror jeg vi brukte 1500-2000 på eldste, mens minsta fikk for skarve 350kr. Men. Eldste hadde så mye hun trengte, og minsta måtte få det hun trengte "med en gang". (Hun var bare 2mnd da og behovene var mer sann som "nå må vi ha en vippestol for å få spise middagen vår i fred og ro" osv) Blir vell forskjeller i år også. Ei på 1år har ikke samme "behovene" som ei på 9....
solstråle69 Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Nå tenker jeg bursdag og jul, ja. :-) Av andre ting som utstyr, etc - så vil jo dette jevne seg ut etterhvert, da behovet kommer på forskjellige tidspunkter. :-)
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 Har 2 tette så ja de får nesten det samme. Er bare 11 måneder og 2 år så de har ikke begrep på hvor mye ting koster og hvor mange gaver. Men hadde jeg hatt en på 16 ville nok den fått mer. Har større behov for dyrere utstyr.
mammatil4gull Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 har 4 barn jeg ... bruker 500 kr i julegave på hver ....
UnePune äntligen hemma! Skrevet 15. oktober 2008 #13 Skrevet 15. oktober 2008 Nei, tenker ikke så mye på det. De er så små ennå. Men kommer vel til å være mer bevisst på at de får omtrent like mye når de blir eldre tenker jeg. Bruker kanskje rundt 500,- pr unge +/- et pr hundre =P Kjøper det som faller oss inn. I år har vi handla lego til de to eldste, da får de en pakke hver å åpne.
Tia med 2 ♀ Skrevet 16. oktober 2008 #14 Skrevet 16. oktober 2008 Ikke i år minste blir bare 5 mnd til jul og vil ikke ha like mye glede av pakker som største som nærmer seg to år til jul. Neste år vil vi nok gjøre det mer likt siden o forstår mer der. Men ellers er jeg mer opptatt at barna skal få hva de ønsker seg/som passer til dem. Om summen ikke er helt likt så vet jo ikke de det.
Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #15 Skrevet 16. oktober 2008 Kjøper ting etter hva som egner seg i forhold til alderen, sum kommer vel i siste rekke så frem at det ikke er for dyrt. Om gaven til 3åringen koster 700 og 10åringens 1500 så har det ingen betydning. Jo eldre de blir jo mer koster ting er min erfaring, i hvertfall hvis det omhandler spill. I år har jentene feks fått klær og dukker pluss duplo til bursdagsgaver mens guttungen fikk pc...sier seg at sistnevnte kosta en del mer enn jentenes gaver. Summene er så forskjellige fra år til år, et år kan guttungen få gave til 5000, året etter 1000....spørs hva som står på ønskelista, kjøper ikke spillkonsoller og pc hvert år. I år blir det vel spill og klær siden han fikk pc til bursdagen.
Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #16 Skrevet 16. oktober 2008 Vi kommer til å kjøpe det de ønsker seg/trenger mens de er små i hvertfall. (Minste blir født til jul og storebror er bare året enda). Når de blir litt eldre og forstår verdien (i penger) av det de får så må vi vel forsøke å finne ting i samme prisklasse. Men kommer aldri til å bli som min svigermor, der skal alt til guttene (altså min mann og svoger) være på øret rettferdig. Og jeg må si jeg synes det blir litt teit når man får en gave og 23 kroner klistret på esken slik at det skulle gå opp med summene (dama handler gaver til guttene siden for rundt tusenlappen...) Så om gaven til svogeren min kostet 1000 og gaven til min mann kostet 960 ville hun ha tapet fast 40 kr i tilleg på mannen sin gave. Det synes jeg blir litt for drøyt ;-) Tror nok vi kommer til å legge oss på en ca 500 kr for gaven mens de er små, også får vi heller øke summen etterhvert som de ønsker seg dyrere ting.
piano♫ Skrevet 16. oktober 2008 #17 Skrevet 16. oktober 2008 "Kunne ikke finne på å gjøre noen forskjell", var det ei som skrev over her. For meg er det på en måte helt motsatt: Ungene er forskjellige, ønsker seg forskjellige ting, har forskjellige behov. Men vi gjør oss skikkelig flid med å finne noe som de VIRKELIG ønsker seg eller trenger. Da blir pris underordna. Hva lærer vi ungene hvis vi setter på millimetermålet allerede mens de er så små? Jeg synes godt (også når de blir større) at de kan glede seg over at den andre fikk en gave som han ble glad for (selv om den var 500 kr dyrere enn den han selv fikk). Skjønner? Neste gang kan det jo gå andre veien... Det trenger da ikke bli bedre jo dyrere det er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå