Gå til innhold

Spennende dag i morgen, "dommen" over lillegutt faller!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som skrevet tidligere har min yngste problemer med hørsel og språk. Han fikk dren i begge ørene i mai (2.5 år gammel) etter å ha vært tilnærmet døv i 2 år.

Nå hører han (men ikke særlig godt) og neste kontroll på ØNH er ikke før i desember. Og han snakker fortsatt ikke noe særlig. Setter ikke sammen ord, hadde 6 ord før operasjonen og fått kanskje 4 nye siden da.

Men, den siste måneden har han blitt observert av en spesialpedagog fra PPT og i morgen skal vi på møte for å høre hennes evaluering, samt tiltak som skal iverksettes hjemme og i barnehagen.

Åh, det blir lange timer på jobb i morgen før jeg kan pakke sammen og dra (enda jeg bare skal ha halv dag pga møtet, hehe). Er litt skummelt nesten... :-o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke annet si enn lykke til:-)

Skrevet

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Masse lykke til:)

Skrevet

Lykke til! :) Det blir jo en veldig spennende dag imorgen, håper det blir en konstruktiv og oppløftende samtale for dere.

Skrevet

Kjenner dei følelsane, ja;) Sånn glede-spent-grue-stressa- kjensle;)

Blir nok laga bra opplegg, skal du sjå:) Om dei ikkje nemner det, så spør etter tegn til tale. Det kan gjere mykje på språket på kort tid. Gjorde det her.

Lykke til:)

Skrevet

Takk til dere over og til makken; det nevnte hun allerede første gangen vi var i samtale hos henne. Hun sa at hun skulle "se gutten an", om det var hensiktsmessig å starte med det.

Så det er jeg også veldig spent på.

Takk skal du ha! =)

Skrevet

Lykke til fra meg også!

Skjønner godt at du er spent. Skal krysse fingrene for at dere får gode råd og veiledning!

Skrevet

Takk skal du ha! =) Ja, jeg håper jo at dama har kommet frem til noe fornuftig, hehe. Nå er han snart 3 år gammel, så det hadde vært fint med litt språk! ;-)

Skrevet

Ja, stakkars liten, det må være enormt frustrerende å ikke få vidreformidlet det man har på hjertet :/

Skrevet

Vet du Olga, at det er alltid hensiktsmessig, enten han har god nok hørsel eller ikke. Tegn til tale gir ungen et raskt språk. Muligheten til å uttrykke ønsker og behov.

Så hvis det ikke er en del av opplegget kan du kanksje vurdere å begynne med det lell.

Tegn til tale er ikke vaskelig å lære, om man bare bruker det jevnt. Og tegnene er egentlig gaske logiske hvis man vet opprinnelsen deres.

Lykke til i morgen.

..og husk at spesialpedagoger er litt snevert opptatt av normalitetsbegreper. Det er lett å føle seg "ikke god nok". Men de måler jo ikke verdien av mennesket, de viktigste kvalitetene vi har - bare ferdigheter og målbare egenskaper. Livet er mye mer enn som så.

Skrevet

Ja, han er ofte frustrert og sint på oss:-o Det er ikke alltid at peking og grynting faktisk fører frem nemlig.

Skrevet

Så du det jeg smatt inn litt lenger opp?

Skrevet

Klart man blir sint da! Hadde jeg også blitt.

Min 2,5-åring snakker som en foss, men dersom det dukker opp et ord jeg ikke klarer å gjette på de tre første forsøkene er det bare å dukke for flygende objekter!

Skrevet

Ok, jeg skal stå på krava. Eller tusle ned på Norli etter møtet og bestille en bok om tegn til tale, hvis hun ikke mener det er grunn nok.

Og takk skal du ha=) Har sommerfugler i magen, jeg!

Skrevet

Ja, jeg så det netopp og har attpåtil svart. Takk skal du ha for svar! =)

Skrevet

Haha, ja, da er det bare å passe seg! Både for flygende objekter og små knyttnever som fekter vilt!

Skrevet

Olgamor

hvordan fikk dere greie på at gutten deres hørte dårlig??

har en gutt som blir 3 i mars han kan si mange ord men ikke noe setninger :(

men har hører og skjønner hva vi sier og han gjør det vi ber han om, og det er jo et pluss :)

nå har bhg begynt å gi tegn om han er tørst, sulten og mett, får se om det går bedre etter hvert..

ønsker deg lykke til i morra :)

Skrevet

Vil egentlig bare deg masse lykke til - går nok strålende :-)

Skrevet

Finnes en ok nybegynner-ordbok som heter Ordboken. Greie bilder og nyttig utvalg av begreper. Kan finne ISBN-nummeret til deg i morgen hvis du etterspør det...

Det beste er jo hvis du får gå å lære litt om det, for da er det lettere å huske tegnene.

Skrevet

Tenkte eg kunne svare her også, sidan eg har vore gjennom det Olgamor skal no.

Mi jente høyrte ikkje dårleg, i følge ØNH og testar der. Men då ho fekk dren så viste det seg at ho hadde høyrt dårleg likevel. Så dei testane gjev ikkje eg mykje for;) Rett etter at drena var sett inn, så såg det ut som ho høyrte på ein stor eksplosjon, då eg trakk ned i do;)

Og til deg Olgamor; Rett etter vi hadde begynt med tegn til tale, så lærte jenta seg ALLE fargane i regnbogen+ nokre til(og viste med teikn) i løpet av ei veke. Og sakte med sikkert kom det lyd til teiknet.

Det var det som var utløysande for mi jente; ha eit teikn/ein gest å gjere samtidig som ho kunne bruke sitt tempo til å legge lyd på teiknet.

Du skal krangle deg til teikn til tale om du treng, for det er ofte "nøkkelen" til desse ungane. Dei er så store at dei har mykje dei vil seie, og då trengs ein reiskap til å formidle dette. Og etterkvart torer ungen å sette lyd til, nettopp fordi han ser at han blir forstått:)

Skrevet

Takk, det skal jeg huske på=) Vet du forresten hvor man kan henvende seg for å lære tegn til tale?

Skrevet

Nei..sorry. Jeg fikk det via jobben. Vi hadde noen fra en spesialskole hos oss og lærte oss litt. I tilleg var jeg kjempeheldig, for assistenten min hadde tegn-til-tale som spesialfelt fra sin utdannelse.

Men hva med å sjekke døveforbundet, eller Bretvedt kompetansesenter. Men dette er ting PPT burde kunne svare deg på.

Skrevet

Lang historie, skal prøve å gjøre den kort.

Da han var 5 mnd gammel fikk han ørebetennelse, såpass kraftig at det gikk hull.

Dette har gjentatt seg hver 6. måned siden, alltid kraftig ørebetennelse med mye puss.

Så i fjor på denne tiden, rett før 2-årsdagen var jeg i foreldresamtale i bhg og ped.leder ymtet frempå om at han kanskje hørte dårlig. Jeg ble faktisk rasende. Selvfølgelig hadde jeg lagt merke til at lillegutt var vanskelig å få kontakt med, men det unnskyldte jeg med at han var så konsentrert i det han drev med.

Og selvfølgelig hadde jeg lagt merke til at han ikke snakket, men tenkte at han ikke var fyllt to år enda og noen barn er litt tregere enn andre.

Men da ped.leder ymtet frempå, så ble jeg sint. Det er ikke noe galt med lillegutten min!!!!!! Men da jeg tenkte meg om og lot det synke inn, så tok jeg kontakt med fastlegen min.

Han mente at det ikke var noe galt.

Så tok jeg kontakt med helsestasjonen, legen der mente også at det ikke var noe galt, men helsesøster mente det. Så vi ble henvist ØNH for sikkerhets skyld.

Kan nevne at jeg prøvde meg frem hjemme, feks gnisset jeg et papir ved øret på ham (sånn twist-papir) uten reaksjon (snek armen bak hodet hans, så han så ikke hånden min). Gjorde det samme på mitt eldste barn, hun hev seg rundt for å se. Og om jeg sto bak ham og spurte om han ville ha is, så reagerte han ikke. Og da er det gale, hehe.

Etter 5 måneders venting, så kom vi endelig til. Der målte de trykket i øret og kurven var helt flat. Denne legen tok oss på alvor, og særlig siden han lå så langt bak språkmessig og sosialt, så ble han operert virkedagen etter. Det gikk fort!

Men gjentatte ørebetennelser hadde satt sine spor, kirurgen som operete ham sa at han håpte at drenene ville gjøre susen, for han hadde ikke sett verre trommehinner før. Var visst bare en slimete masse med blod rundt. :-o

Oi, langt, beklager.

Men lillegutten min skjønte enkle ting, så lenge jeg snakket til ham mens vi hadde øyekontakt. Feks; hvis jeg så på ham og spurte om han kunne hente skoene sine, så gjorde han det. Men når han snudde seg og jeg spurte, så fikk han det ikke med seg.

Du kan prøve deg frem hjemme med ham, og ta kontakt med helsestasjonen, hvis du ikke allerede har gjort det.

Takk skal du ha og lykke til selv! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...