Gå til innhold

Noen som er god i matte? Likninger..HJELP??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på med en oppgave og får ikke til:( Vet ikke om likningen er rett engang, men kan noen hjelpe meg å løse denne?

10x+x> 50/x + 10 +0,5 ??? (50 skal stå oppå x-en altså)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gange opp ligningen (dvs ulikheten) med x (men husk at du da får to forskjellige alternativer, siden du må snu ulikhetstegnet dersom du ganger med et negativt tall. Dette er ikke et problem dersom du vet at x skal være positiv)

Så ordner du alt på venstre side, og regner ut som en vanlig 2. grads ligning. (bortsett fra at svaret da blir ULIK noe og ikke lik noe)

Hvilket nivå har du matte på siden du sitter med et sånt uttrykk, forresten?

Skrevet

Virker ikke som om ligningen er rett, nei, mangler = f.eks. (10 + 0,5 er jo 10,5.)

Skrevet

Har sikkert fått gal likning..fan også, tror bare jeg roter dette til enda mer for meg selv. Vet at svaret skal være positivt. Går 2.året økonomi og administrasjon og holder på med en innlevering i mikroøkonomi og fatter ikke bæret:(

Skrevet

Hvis jeg forstår det riktig så skal du legge sammen f.eks. 10x + x = 11x på den ene siden, og 10+0,5=10,5 på den andre siden. Flytte over slik at alt står på samme side 11x - 50/x -10,5 > 0, så ganger du opp med x : 11x^2 - 50 -10,5x > 0 og løser som en vanlig andregradslikning

Skrevet

Jeg vet at den likningen der må være feil, men skal ha et eller annet tall + x på en side som skal være større enn et tall uten x på andre siden f.eks 2x> 10

Skrevet

denne tror jeg er rett.

10 + x > 50/x + 10 + 0,5 x

Skrevet

Tusen takk for forsøket:) Men det skal altså ikke settes lik null. Svaret på den ene siden skal være større enn svaret på andre siden..Altså svaret skal bli noe sånt som 2x>10 f.eks.

Skrevet

Det skal være en ulikning da..hehe;-)

Skrevet

Mattegenier hvor er dere? :)

Skrevet

10 + x > 50/x + 10 + 0,5x

(10+x)x > (50/x)x + 10x +(0,5x)x

10x + x^2 > 50 + 10x + 0,5x^2

10x -10x + x^2 - 0,5x^2 > 50

0,5x^2 > 50

x^2 > 50/0,5

x > kvadratroten av (50/0,5)

x > kvadratroten av 100

x > 10

??

Skrevet

Forklaringen over her er helt rett! 6-er til deg!

Hilsen mattelæreren...

Skrevet

Tuuuuuusen tuuuusen takk:) Da ser jeg hvorfor svaret mitt ikke ble 10:) Skulle til å levere feil i dag jeg, du reddet dagen min..smask:D

Skrevet

Det var så deilig å levere å vite at i alle fall den delen av oppgaven var rett, fikk ikke til så mye annet så følte meg så mye bedre:-D

Skrevet

Jeg fikk migreneanfall og holdt på å svime av når jeg leste det regnestykket der.. All ære til dem som holder på med slikt hele dangen :o Men jeg mistenker at jeg har dyskalkuli, må jo nesten regne på fingrene når jeg tar 3 gangen..:P

Skrevet

Bare spør hvis det skulle være noe mer, kanskje jeg kan svare. (Bare kanskje :-))

Skrevet

Skal absolutt huske nicket ditt og rope på deg om det skulle dukke opp flere problemer..hehe:)

Holder heldigvis ikke på med sånne regnestykker hele dagen, gjorde mye sånt første året, men nå husker jeg jo nesten ingenting etter permisjon og greier, sukk og stønn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...