verysoon Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Noen av dere som bruker oljer til smøring, eventuelt hvilke(n) og hvor lenge før fødsel?
*Glederseg:) 81* fødeklar Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg smører hver kveld med jordnøttolje. Har hørt at dette skal være bra for å forebygge revning. Begynte med d i uke 35. Men jeg vet ikke om d hjelper:)
Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg smurte meg ikke 1 gang gjennom hele graviditeten..Vi hadde mye sex å jeg tok veldig mye knipeøvelser de siste ukene før fødselen. Jordmor sa at jeg hadde utrolig elastisk hud å at knipeøvelsene var grunnen til dette. Hadde jeg ikke hatt elastisk hud hadde jeg revnet helt bak til hull nr.2... Jeg ble tatt med vakum og ble klipt litt men minimalt i forskjell til hva som burde blitt gjort sa de. Så jeg anbefaler dere å ta knipeøvelser å kanskje ha litt sex på slutten for å hjelpe på dette.
majalotta Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Ja, jeg har kjøpt fødselsforberedende olje fra Weleda i dag. Venter nr 3 om 9 uker. Med den første smurte jeg ikke, men det gjorde jeg med andremann og hadde ikke en rift. Selvfølgelig vanskelig å si om det er bare pga. smøring, men det er jo i alle fall ikke negativt!
Oktoberbaby08 Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg smører meg med kobberkrem, det har jeg gjort med de to første også og nesten ikke revnet. Begynte å smøre ca. 6 uker før termin. Denne gangen har tiden gått litt fort, så har ikke begynt før nå 2 uker før;) Den heter cuprum metallicum praeparatum 0,4% (salve) og fåes kjøpt på apoteket.
Oktoberbaby08 Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Kobberkremen er fra Weleda forresten;)
majalotta Skrevet 15. oktober 2008 #8 Skrevet 15. oktober 2008 Muskulatur og hud er jo to forskjellige ting. Totalruptur (som du beskriver som å revne helt bak i hull nr. 2) betyr at man river av lukkemuskelen i endetarmen og har etter finsk forskning ikke noe med elastisk eller ikke elastisk hud å gjøre! Når det skjer har det som regel bare med farten babyen kommer ut i, og ikke hvor stor/liten, elastisk osv. man er. Lurt å høre på jordmoren under pressriene, og hvis hun ber deg å vente, så VENT!
majalotta Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Det skal jeg et du hva kobberet gjør? Weleda ruler!
majalotta Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 Oj, det ble rart! Mente; Den skal jeg se etter neste gang! Vet du forresten hva det er kobberet gjør? Vet forresten også at man skal slutte med omega 3 tilskudd i en måned før fødsel.
Oktoberbaby08 Skrevet 15. oktober 2008 #11 Skrevet 15. oktober 2008 Kobberet skal mykgjøre og gjøre huden mer elastisk;) Men leste her om dagen at man ikke skal bruke det hvis man har soppinfeksjon, fordi da kan kobberkremen virke motsatt, gjøre huden "sprøere".... Har ikke hørt om det med omega 3 tilskuddet, har det noe med at man blir mindre elastisk å gjøre? Jeg tar omega 3 tilskudd og har under 2 uker igjen....
majalotta Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 Omega 3 skal gi mer "spenst" til huden, og nå er vel den eneste tiden i livet vi vil ha alt annet en stram og spenstig hud...? Kan du ikke bare slutte med det nå da? Bedre sent enn aldri. Ddet går sikkert bra om du ikke gjør det også. Fikk tipset fra min lege som selv er 5 barnsmor og type litt alternativ.
Oktoberbaby08 Skrevet 15. oktober 2008 #13 Skrevet 15. oktober 2008 Ja, da skal jeg slutte med en gang! Vil ikke ha noen spenstig hud nå nei;) (ihvertfall ikke "der nede")
majalotta Skrevet 15. oktober 2008 #14 Skrevet 15. oktober 2008 Nei... men så er det jo engang sånn at de første barna baner vei, så det skal vel godt gjøres for deg å kjempe-revne med nr 3. Tror du ikke det da? Jeg må ærlig innrømme at jeg synes ting bare blir slappere etter hvert barn. Derfor er jeg denne gangen ikke litt redd for fødselen en gang. Var forresten hos jordmor i dag, og hun sa at mormunn var helt myk og nesten utslettet! Har veldig nedtrykksfølelse denne gangen.
Oktoberbaby08 Skrevet 15. oktober 2008 #15 Skrevet 15. oktober 2008 Joda, er ikke så bekymret. Gleder meg faktisk til fødselen, det er en så utrolig stor og flott opplevelse:) Så spennende for deg, når har du termin?
Girlygirl83 Skrevet 15. oktober 2008 #16 Skrevet 15. oktober 2008 Grunnen til at de (noen) anbefaler å slutte med omega 3 noen uker før fødsel har ingeting med huden å gjøre... Det har med å gjøre at omega 3 har en viss blodfortynnende effekt, og kan føre til at man blør mer ved fødselen. For å svare på spørsmålet, jaa jeg smører meg med Weleda fødselsforberedende olje. Skader ikke å prøve tenker jeg.
MintCondition Skrevet 16. oktober 2008 #17 Skrevet 16. oktober 2008 Hehe, om du slutter med omega3 nå så blir ikke huden automatisk mindre spenstig Forøvrig er spenst uansett bra, all den grad spenstig = mer tøyelig = mindre revning etc. Når det er sagt; jeg både smurte med jordnøttolje OG tok omega3 sist svangerskap, og endte opp med ruptur grad3B, nummeret før totalruptur. Årsaken til det var en fødsel som ble igangsatt og gikk VELDIG fort (3 1/2) time, samt at det ble brukt vakuum for å få ut babyen. Skal nok prøve olje igjen denne gangen også, og spiser fortsatt omega3 (og har tenkt å fortsette med det utover). I tillegg satser jeg på en roligere fødsel denne gangen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå