Gå til innhold

Hvordan indrodusere kattungen for hunden vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte kanskje det var noen her som hadde gjort det samme. Jeg har en 2 år gammel hund og nettopp fått en kattunge i hus. Katten freser til hunden og hunden er jo kjempe interresert i katten. Det ser jo så fælt ut når den freser og hunden bjeffer. Hunden er ikke spesiellt kattehater, men som hunder flest.

Mange tips mottas med takk.

Fikk katten i går og det ser ikke ut til at den har spist noe. Er det vanlig når den får et nytt hjem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Gratulerer med pus :) Vi har hatt 4 katter men mistet 3 av katteaids, selv om de var kastrert :( savner dem masse.. Så vil anbefale deg å kastrere eller sterilisere katten din med en gang det er mulig (6 eller 9mnd) for man kan ikke vaksinere mot katteaids og det er en grusom måte å dø på.

Vi har også hund (en svær en på over 50kg) og det var aldri noe problem. Hunden vår en kjempesnill da men bjeffer litt på ukjente katter ( og er livredd venninnen min sin hehe)

Vi bare lot dem bare finne ut av det :) men lot katten ha en plass å gjemme seg hvis den ville. feks under sofaen eller en viduskarm. Det ble mye fresing, de er tøffe de små pusene! Ikke press de på hverandre men pass på hvis du syns det blir for masete så prøver du igjen om en stund. Det går nok bra :)

Kattepusen lengter kanskje hjem og det er derfor den ikke spiser. Gi han en kurv/plass som er bare hans,fikk dere med et teppe e.l fra plassen han kom fra? så kan du legge det i kurven dens. Den spiser nok når den blir sulten :)

Håper det var til litt hjelp..

De finner sikker ut av det og blir bestekompiser :) det er min hund og pus, de er verdens beste venner!

Lykke til!

Skrevet

Jeg vil bare ønske deg lykke til.

Søstra mi endte på legevakta da hun skulle introdusere hunden for katta. Får håpe det ikke går deg like ille:)

Skrevet

Vi prøvde allt, men pusen (som bodde her først) og hunden (voksen) her gikk ikke overens. Katta var livredd så den stakk av:( Hadde kanskje gått bedre hvis en av dem hadde vært valp?

Skrevet

hadde hund fra før og fikk også katt.. Den bjeffet og bjeffet var helt gal etter katta, så bestemte jeg meg bare for å slippe de løs sammen, var litt av et leven!! Men etter en liten stund hadde katta tatt over og var "sjefen" Etter det kunne de være sammen :-) Mens andre katter kunne hunden min bjeffe mot .-)

Det at katten ikke spiser er sikkert bare fordi det er et nytt sted...? Kommer sikkert når katten blir mer trygg osv regner jeg med :-)

Lykke til :-)

Skrevet

Gratulerer med nytt familiemedlem!

Jeg har hatt hunder og katter sammen hele livet, og har nå en hund og en katt. Synes altfor mange lager et større problem ut av dette enn det egentlig er. Bare slipp dem sammen og la dem finne ut av dette selv. Hunden vil ikke skade kattungen (hvis den ikke er aggressiv, noe jeg ikke regner med at den er). Det er aldri koselig i begynnelsen.. Katten vil være skremt og gjemme seg, og frese mye. Men plutselig, en dag.. Så bryr de seg ikke om hverandre lenger, og går fint sammen. Men det kan nok ta noen dager. Jeg har erfaring med at de går best sammen om morgenen med en gang de har våknet, så kanskje lurt å utnytte den tiden for det den er verdt.. Ellers synes jeg pus skal få spise på et eget rom i begynnelsen, vær gjerne noen der sammen med den, men la den få slippe å være redd for hunden akkurat da. Lykke til! Dette går seg alltid til! Og dere vil få det kjempekoselig med en gang det fungerer :-)

Skrevet

Takk for svar!

Har lurt på å bare slippe dem, men er redd at hunden vil bite. Men det er kanskje ikke så ille som det ser ut til. Når hunder slåss, ser det jo ut som de skal drepe hverandre, men de er vel nesten ikke nær hverandre.

Jeg har hatt hunden i bånd og prøvd og nærme meg katten, men kanskje det bare gjør at også hunden føler seg truet og vil prøve og forsvare seg mot den knurrende katten???? Han bykser jo av og til mot katten, men jeg stopper han.

Skrevet

syns ikke du skulle ha hunden i bånd. Ha på han et halsbånd du kan ta tak i hvis det blir for mye. Ta han ut av rommet hvis han er for vill. Du kjenner hunden din best og hvis du er redd den biter så hadde jeg vært litt mer forsiktig og ikke bare sluppet de løs sammen. La katten være en plass den kan gjemme seg fks under sofaen så vet du at hunden ikke kommer til. virker han sinna mot pusen eller bare nysjerrig?

Skrevet

Han virker ikke sinna. Heller nyskjerrig og usikker. Men dette er jo en helt ny situasjon for oss.

Skrevet

Da går det nok greit :) selvfølgelig er han nysgjerrig! Lurer nok på hvem den hårballen er hehe. De blir nok kjempegode venner, bare dem får vent seg til hverandre! Lykke til :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi har hatt pus nå i ca 4-5 mnd, og de er fortsatt ikke venner. I starten holdt vi de adskilt, men nå kan de være i samme rom. Bikkja er ikke spes glad i katta, men katta har slutta å bry seg. Bare gjemmer seg under sofaen når han kommer. Skulle gjerne hatt noe tips til hvordan de kan bli venner jeg og, for det er litt slitsomt at bikkja snuser og peser hver gang den er i stua...

Skrevet

Har du sånn reisebur til katten? Da kan du iallefall la katten sitte der mens hunden snuser litt på den mens den er inni buret, eller så kan du la de bo i hver sin del av huset litt, og så bytter du rom slik at de venner seg til lukten av hverandre. :D

Vi skal kanskje få en pus vi også, og har hund. Så blir spennende å se hvordan det går. Tror vi skal ta det stille og rolig, og ikke noe sånn "la de ordne opp selv" variant med det første nej. hehe.

Skrevet

jeg har hatt pus litt i transportbur stående på gulvet. Hunden er periodevis interresert. Han dilter for det meste etter meg, men er borte til den knurrende buret av og til. Da står han spent og ser på, før han bjeffer og gjør et hopp mot buret og kannskje slenger på en labb hvis dere skjønner. Så piper han litt før han enten gjentar det eller går bort.

Det går ganske greit på avstand. hunden ligger bundet i stua, mens jeg har pus på fanget ca 3 m lengre borte. Er i grunnen bare redd for at det skal komme ut av kontroll hvis de er løse og skade hverandre.

Skrevet

Hvis pusen er av den typen som har vett på å flytte seg når den blir redd (ikke bare står på gulvet stiv av skrekk),så kan du prøve å slippe hund og katt i samme rom.Har ikke fått med meg hva slags type hund du har,men det har funket fint her på begge hundene........Pusen rekker vel å gjemme seg under en sogfa eller stol hvis den blir redd,tenker jeg....Vær self i samme rom som de og rop med deg hunden når du går ut fra rommet det pus er......

Skrevet

Jeg har en flatcoated retriever, og de er jo ikke kjent for å være de mest aggresive i byen akkurat.

Skrevet

Du, ehh, det høres jo ut slik du beskriver det som en kraftig invitt til lek fra hunden sin side.

Slipp ut katten fra buret, og ikke ha hunden i bånd, så finner de ut av det på egenhånd. En hund i bånd føler seg presset, en katt i bur er livredd om en hund kommer siklende. Desverre skulle nok første introduksjon skjedd ved at dere hadde hunden løs inne, og slapp pus ned på gulvet så de begge følte at de hadde litt kontroll og kunne trekke seg om det ble for mye, det kan de ikke i bur eller i bånd.

Skrevet

Tenker jo litt at hunden er jo så stor og kan gjøre mye skade selv ved lek.

Skrevet

Hehe, det skjer nok ikke. Selv har jeg hatt et utall katter, sammen med 4 hunder, fra jeg var liten da. Ikke èn av hundene har vært i nærheten av å kunne ta katta. Ikke engang den irske ulvehunden vår (80 kg, 90 cm over nakken) hadde nubbesjangs mot kattunger på størrelse med knyttnever, de er rett og slett for raske, og har for skarpe tenner og klør til at hundene tør å være tøffe. Om du skal være bekymret for noen så er det hunden, for den kommer garantert til å få seg noen rapp over snuten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...