Gå til innhold

hvordan regner de ut, de som lager skattelistene..????

Anbefalte innlegg

Skrevet

er helt på TRYNET her, står oppført med mye mindre enn vi tjener

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er jo helt naturlig da. Det er jo netto som står der!

Hvis du sjekker tallene der med din egen likning s stemmer det nok. Det er jo ikke brutto inntekt som oppgis:)

Skrevet

Og så er vel alle fradrag trukket fra? Som renter, fradrag for barnapass osv...?

Skrevet

stemmer uansett ikke...hehe en god kompis tjente 2 mill ifjor, står rimelig nøyaktig det på han..Tjente IKKE 2 mill ETTER skatt!!

stemmer uansett ikke for oss...

Skrevet

Fradrag og skatt er trukket fra, det er ikke lett å se hva noen tjener ved å se i skattelistene, faktisk.

Skrevet

Skattelistene kommer faktisk fra skatteetaten, så det som står der er det som folk hadde utbetalt netto sist år. Kanskje du ikke helt har kontroll på hva kompsien din tjener?

Skrevet

nå er jeg sikker tett her, men jeg klarer ikke sånn på stående fot å forstå at fradragene liksom spiller inn slik at det ser ut til ay man har tjent MINDRE??

Skrevet

Ble litt feil, for det er den inntekten folk har etter at skatt og andre skattefradrag er trukket fra, og ikke bare skatt som man ofte kan forbinde med netto inntekt.

At så mange voksne mennesker ikke forstår dette, er faktisk ganske skremmende.

Skrevet

Du starter med bruttolønn, næringsinntekt og renter, trekker fra minstefradrag, foreldrefradrag, ev. underskudd i næring, renter og eventuelt andre særfradrag.

Det du sitter igjen med er alminnelig inntekt, og det er dette som står i skattelistene (som det forøvrig er skatteetaten som lager).

Skrevet

Så om du tjener 100 000 og har 50 000 i fradrag så skjønner du ikke hvorfor du blir stående med en inntekt på 50 000?

Kanskje du skulle se igjennom ligninga di neste år før du leverer, så kanskje du ser hvor fradrag kommer fra.

Skrevet

På oss så stemmer det heller ikke, det står ikke det samme som i selvangivelsen min..

Ifølge skattelistene så skattet jeg ingenting i fjor og hadde heller ingen formue, inntekten som står der stemmer heller ikke med det jeg tjente :-S

Faktum er at jeg skattet ALTFOR MYE i fjor så at det kan stå null det skjønner jeg ikke hehehe :) (skattet nesten 50 % i en periode pga en feil).

All formue har også blitt satt på samboeren min, selvom både hus, lån, ja alt står på oss begge.

Men jeg tar de listene med en klype salt fordi pappa sto oppført med en rimelig grei inntekt og han har vært død i over to år nå hehe..

Skrevet

Og de pengene du betalte for mye i skatt beholdt skatteetaten?

Skrevet

du, istedet for å leke så arrogant.Hør hva jeg sier; det stemmer ikke!!!

:-)

Gidder ikke greie ut alt her, men det er ett eller annet galt her!

Skrevet

Alminnelig inntekt er det som er grunnlaget for beregning av skatt forresten.

Skrevet

Ja vel.

Skrevet

Har du sjekket mot skatteoppgjøret ditt da?

Det gir deg også en god pekepinn på hvordan skattbar (alminnelig inntekt) regnes ut.

Min skattbare inntekt er f.eks. ca 150.000 lavere enn faktisk bruttoinntekt.

Skrevet

Fy faen., jeg har driti meg så jævlig ut!!!

Sitter her og sammenligner med en litt for gammel ligning...fra det året vi hadde delt permisjon etcetcetc

godt vi ikke var på dagtid nå ; da hadde skattekontoret fått seg en godsamtale..

Sorry folkens

(Og Doppler, den arroganttonen fortjente jeg igrunn..)

Skrevet

Hehe ja de stjal dem ;)

Neida, jeg fikk jo tilbake en god slant, men ikke ALT jeg hadde betalt i skatt!

Det jeg har skattet (utenom det jeg fikk tilbake) burde jo stå der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...