Gå til innhold

Sukker i urinen og insulinresistens. Noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor i dag og da fant hun ganske mye sukker i urinen min. Hun sa at det var 3, vet ikke hva det betyr jeg. Har nok spist litt mye søtt i det siste, skal ta meg sammen nå.

Skal tilbake med ny prøve om en uke for å se om det er borte. Hvis ikke sier hun at jeg må undersøkes mer nøye og kanskje behandles med insulin. Men.... Jeg har insulinresistens (pga PCO)!

Hva vil det egentlig innebære?

Betyr det at hvis jeg trenger ekstra insulin, så vil ikke det virke på meg?

Hva skjer da? Finnes det andre løsninger?

Ble bare litt bekymret i dag....

Er 28+3 i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes i dag ingen behandling av insulinresistes såvidt jeg vet. Bare når insulin er ledsgaget av diabetes type II finnes de medisiner som i tillegg til å regulere blodsukkeret kan være gunstig. Kjenner ikke til at personer med PCO har nytte av insulinbehandling, men er jo ikke lege jeg da :-D

MIne råd til den neste uken er:

- vær fysisk aktiv

- oppretthold normal vekt (lett over en uke, maybe not....)

- spis minst 3 måltider hver dag med frukt og grønt med høyt fiberinnhold. - Unngå sukker i de fleste former (også ris, pasta. poteter spm inneholder mye karbohydrater) uten at det blir hysterisk :-D Men brus og godteri burde kuttes HELT ut.

Skrevet

Ang det der med insulinen (glemte jeg å svare på) så vil jeg tro at å pøse på med insulin ville bare føre til mer insulinresistens, siden du allerede mest sannsynlig har plenty av insulin i kroppen din, det er bare "mottakerne" for denne insulinen som ikke gjør jobben sin skikkelig!

Skrevet

Hos meg fant de litt sukker i urinen på kontroll i uke 33. Jeg hadde bare +1 da - men måtte møte dagen etter fastende og ta glukosebelastningstest... Fikk beskjed om at det var vanlig prosedyre når de fant sukker i urinen, så synes det var litt rart at du måtte vente en uke... men...

Hvis du fortsatt har sukker i urinen, må du sikkert ta en slik belastningstest du også... Du må møte fastende, så tar de en blodprøve for å måle blodsukkeret ditt. Så får du 3-4dl med sukkervann som du må drikke (ta med sitronsaft til å blande ut sukkervannet med). Så venter du to timer, og tar en ny blodprøve for å se hvordan kroppen din takler sukkeret...

Når vi er gravide takler kroppen sukker dårligere enn til vanlig. Spiser man mye sukker, kan kroppen "sladre" gjennom urinen...

Jeg hadde ikke diabetes, og årsaken var 0,5 l med cola kvelden i forveien!

Har du diabetes kan det som oftest reguleres gjennom kosten, noen ganger må man ha insulin... du vil også få nøye oppfølging...

Prøv å kutt ut sukker denne uken, så mye som mulig... Og hvis du spiser sukker - så spis det sammen med et måltid. Og hvertfall ikke spis noe sukker kvelden før du skal ta ny prøve - det var det jeg gjorde...

Er svært få som får svangerskapsdiabetes - men kan hende kroppen din bare er dårlig til å regulere sukkeret...

Skrevet

Tusen takk for gode svar, skal si dette er et effektivt forum :-)

Skal ta meg sammen nå, helt garantert. Mulig jeg hører med jordmor om jeg kan komme med en urinprøve etter helgen, er jo fort gjort å sjekke.

Takk!

Skrevet

Insulinresistens kan jeg ikke si noe om.Men jeg hadde 3+ på sukker i urinen for to uker siden jeg også - da 35 uker på vei. Skulle visst egentlig vært henvist direkte til føden da.Men pga bl.s og langtidsbl.s målt der og da uten faste var så fint fikk valgte legen å la meg komme tilbake et par dager senere for ny kontroll ( ville ikke la meg gå mange dagene i tilfelle det hele tiden ble skilt ut så mye sukker sa han).Men både på den neste kontrollen og den ei uke etter det var det ingen antydning til sukker i urinen og i tillegg helt fine bl.s så slapp henvisning videre. Men uansett en bra tankevekker da - til tross for at jeg faktisk hadde spist mindre sukker dagen før første testen enn jeg nok har gjort ellers....Derfor forstår hverken jeg eller legen hva som gjorde at jeg fikk det utslaget og ingen antydning etterpå. Lykke til og kan jo håpe du også bare har hatt en enkeltmåling som er helt uforklarlig:)

Skrevet

Jeg også hadde bare utslag på en enkeltmåling - ellers var både urinprøver og blodsukkermålinger helt fine. Jeg fikk beskjed om at vanligvis skiller ikke nyrene ut noe sukker, men mens vi er gravide kunne de slumpe til å slippe ut litt... sånn helt uten grunn... Dette viser seg da på urinprøvene... men ikke ellers.

Jeg hadde riktignok fått i meg lite ordentlig mat, og forholdsvis mye sukker akkurat kvelden før - og vips så fikk jeg sukker i urinen... Har ikke hatt lyst på cola etterpå for å si det sånn;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...