Gå til innhold

Noen som vet?? Please svar.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor stor perinealrift grad 3 a er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grad 3 er skade gjennom deler av eller hele endetarmsmuskelen (kalles også subtotalruptur)

Skrevet

Tusen takk for svar.

Kunne jeg ha spurt deg om ett spørsmål?

Hva hadde du gjort om du hadde denne graden forrige fødsel og du skulle ha fødet nå?

Ville du ha født normalt eller med keisersnitt?

Har slitt i 1 og ett halvt år med plager etter dette..

Skrevet

Dersom du har hatt en sphinkterruptur grad 3a så regner jeg med at du har vært til etterkontroller på kvinneklinikken der du bor. Dersom du ikke har det så kan det være en idee å få målet trykket i endetarmsåpningen (altså i muskelen) for å se hvor skadet eller hvor mye den har hentet seg inn. Henvisning til denne undersøkelsen kan du få av din fastlege eller av en gynekolog/obstetriker. Undersøkelsen utføres oftest av gastrokirurgen.

Ang. fødsel neste gang så kommer det litt ann på hvorfor du fikk ruptur forrige gang. Det kan være mange grunner til at du fikk ruptur forrige gang. Hadde du setefødsel der de hadde problemer med å få hodet ut? Kom hånden ut sammen med hodet? Hadde hodet til babyen rotert seg feil slik at det ble en ansiktsfødsel? Ble det gjort vakumekstraksjon?

Alt dette må vurderes før neste fødsel. Før denne fødselen så skal du inn til en kontroll hos en obstetriker/gynekolog for å diskutere de plagene du har og orsaken til at du fikk ruptur forrige gang. Som en hovedregel kan en si at dersom du har hatt problemer så lenge etter fødsel som du har, så vil du bli tilbudt keisersnitt, nesten uansett hva som var orsaken til rupturen.

Det er viktig at du fortsetter opptrening selv om det er lenge siden du fikk skaden. Det er nå mens du er "ung" at du har muskelkraften til å trene opp muskelen. Når du blir eldre så vil alle muskelene bli mer slappe og da får en oftest mer problemer med å holde luft og avføring. Jo mer du trener som ung, jo mer har du å gå på når du blir gammel. Det er aldri for sent å begynne å trene.

Treningsmetode: Kjøp deg engangshansker på apoteket eller få med deg noen fra legen/jordmor når du er på kontroll. Legg deg ned på ryggen og prøv å lokalisere muskelene i skjeden. Knip i 10-15 sek og så hvil. Repetere 5-6 ganger. Deretter skal du finne endetarmsmuskelen og her kommer hansken inn i bilde :-) Det er viktig at du finner den rette muskelen og da kan en finger være til hjelp. Når du har lokalisert muskelen så kniper du i 15 sek og repeterer 5-6 ganger. Etterhvert så klarer du å kjenne forskjellen på disse muskelene og da trenger du ingen hanske eller å ligge på ryggen. Da kan du stramme muskelen mens du står i kassa på Rema eller mens du rører i middagsgrytene. Det er viktig som sagt å prøve dette så ofte du kommer på det, kanskje morgen og kveld mens du pusser tennene?!

Lykke til videre! Håper dette gav deg noen svar.

Hilsen anonym 2

Skrevet

Takker for positiv tilbakemelding.

Glemte å si at hun satt fast så hun ble tatt med sugekopp.

Etter ett og ett halvt år med smerter så endte det med en operasjon fordi muskelen var stram.

Vet du om dette er nok til at jeg kan få keisersnitt denne gang????

Hilsen meg som lagde dette innlegget :)

Skrevet

Kjære anonym som laget primærinnlegget!

Etter hva du beskriver så kan jeg ikke forstå annet enn at du vil få tilbud om keisersnitt. Når du har hatt så mye problemer at du har måttet være inne for korreksjonskirurgi så stiller du i en egen gruppe. Praksisen er ulik fra sykehus til sykehus men der jeg jobber så hadde du fått tilbudet. Vi vet mer i dag enn det vi gjorde bare for noen år siden om senfølgene av slike rupturer. Derfor har man blitt mer liberal med å tilby keisersnitt.

Jeg må bare få si i samme åndedrag at det beste for barnet er at du føder vaginalt, så bli ikke lei deg om mine kollegaer ikke er enig med meg. Det finnes jo flere komplikasjoner med keisersnitt så derfor vil enkelte leger at man prøver i det lengste med vaginal fødsel. Be fastlegen din henvise deg til sykehuset slik at du kan komme inn for en vurdering i god tid før fødselen slik at du kan få planlagt fødselen og forberedt deg mentalt.

Hilsen anonym 2

Skrevet

Heisann anonym 2.

Kjempe flott at du tok deg tid å besvare så utdypende.

Selvfølgelig er det beste¨å føde vanlig og det har jeg tenkt veldig mye på. Det er bare det at jeg fikk vite av jordmoren min at det er fare for å få de samme plagene jeg har gått med så lenge ved en vanlig fødsel og som legen bestemte seg for at en operasjon var siste utvei for å bli kvitt det den gang.

Har ikke lyst å oppleve det samme igjeen for det var ett smerte HE####te. Men jeg vet at alle fødsler er ikke det samme.

Men jeg må si at jeg tenker veldig på keisersnitt og forbereder meg på det.

Hva ville du ha gjort??

Mangen tanker oppi topplokket mitt nå :)

Skrevet

Hei igjen!

Ja, det er vanskelig for meg å gi en god medisinsk rådgivning uten at jeg har alle fakta foran meg. Tror det er best at jeg holder meg til mitt tidligere råd om at du må få en time på sykehus og diskutere det med en spesialist, hvem vet, kanskje du kommer til meg :-)

Personlig kan jeg si, at jeg som pasient, hadde vel valgt keisersnitt med tanke på at du har hatt så store og alvorlige problemer.

Lykke lykke til!

Anonym 2

Skrevet

Er veldig takknemlig for tilbakemelding. Tusen takk for at du har tatt deg tid.

Mangen takk for lykkeønsker :)

Sender masse lykkeønsker til deg også anonym 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...