Gå til innhold

Hvor lang oppsigelsestid har jeg uten kontrakt (nyansatt) og hvordan sprekke bomben om ny jobb?


ano`num *17.03.10*

Anbefalte innlegg

Jeg ble ansatt i ei ekstrahjelpstilling i butikk tidlig i september.

Hadde inntrykk av at det var mest ved behov jeg skulle være der, men har gått der fast i 70% stilling.

Når jeg startet ble det såvidt nevnt 1mnd gjensidig prøvetid. Denne gjekk ut for ei drøy uke siden.

Nå har jeg fått ny jobb fra midten av desember.

Hvor lang oppsigelsestid har jeg, og når bør jeg fortelle at jeg har fått meg ny jobb?

Noen som har forslag til hvordan jeg bør fortelle det?

Sjefen kan være ganske så hissig på en dårlig dag, og jeg ser for meg at den siste tiden der vil være lite koselig!!

 

Det har også vært flere der å spurt etter jobben "min" etter at jeg ble ansatt siden han ikke tok den bort fra nav før den gjekk ut flere uker etterpå. Er litt redd han kan vinkle dette negativt heller enn positivt -at han nå har sagt nei til flere han heller burde tatt inn. (i stede for å tenke på at han kan ta kontakt igjen nå, eller se det positivt i at flere kan tenke seg å jobbe der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man ikke har kontrakt er det arbeidsmiljøloven som gjelder (selvom det er jo egentlig ikke lov å ikke ha kontrakt...). Den sier at hvis man har vært ansatt i mindre enn 5år, så har man 1mnd oppsigelsestid, har man vært ansatt i mer enn 5år, så har man 3mnd. Så du har 1mnd.

 

Det vanlige er at oppsigelsestiden går fra 1. i en mnd og med 1mnd oppsigelsestid da, så jobber du ut den mnd før du er ferdig.

 

Hvis du har fått ny, fast jobb med faste arbeidstider, kan du jo si at det er grunnen til at du har søkt en annen jobb. Hvis du har fått jobb innen noe som passer utdannelsen din, så er jo det også en god grunn til at du slutter... Har du ingen mer eller mindre god grunn, så er det ingen andre måter å si det på enn å si det rett ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fast jobb med bare dagvakter. Det var dagvaktene som trakk meg. Er kjedelig å jobbe kveld når enn har barn ;)

Kunne egentlig tenkt meg å jobbet _litt_ hos de videre. Tatt en kveld og en lørdag i ny og ne. Spe på inntekten litt.

Men er litt usikker siden de er ganske humørsvingende hele gjengen. (Familiebedrift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvetid på 6 mnd, og i løpet av de 6 mndene så hadde jeg kun 2 ukers oppsigelse og samme hadde arbeidsgiver.

Etter de 6 mndene hadde jeg 1 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

 

Har ikke akkurat interesse for å gå på dagen heller. Vil ha et skikkelig forhold til dem, og gå ut derfra med et best mulig rykte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En måned. Du kan definitivt ikke gå på dagen, men det er en utbredt misforståelse.

 

Men om det er som ekstrahjelp kan du vel greit takke nei til alle vakter du tilbys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele ekstrahjelpopplegget høres litt rart ut.

For jeg har mine faste dager og tider jeg jobber på.

Med mulighet for at det evt kan bli forandret liksom.

Egentlig virker det nesten som om han like gjerne kunne ansatt meg fast. Siden de alltid har hatt noen i en slik stilling. Vet ikke om de ble kalt ekstrahjelp eller hva.

 

Virker som han kanskje kaller stillingen ekstrahjelp for å ha muligheten til å ta meg bort enkelt ved dårlige tider eller noe sant.....

At de vil ha minst mulig forpliktelser overfor meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...