lmx Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Noen av dere som spiser sushi når dere er gravid? Eneste jeg har funnet om sushi er at man ikke skal spise tunfisken, men er fremdeles veldig skeptisk. Bør man holde seg helt unna for sikkerhets skyld?
Totentrollet ♥♥♥ Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg spiser! Er så sinnsykt godt og jubla høyt da jeg fant dette på matportalen.no. Jeg lager den selv da, og fryser fisken, så er jeg sikker :-) Sushi Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM). Når du lager sushi selv: Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. Dette gjelder ikke oppdrettslaks/ørret og annen oppdrettsfisk. Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer. Les mer i Fakta fra Mattilsynet - informasjon om sushi Les mer om sushi i vurderingen fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) Ikke grunn til å advare gravide mot sushi Gravide bør unngå å spise sushi med tunfiskfilet (se advarsel mot miljøgifter over).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå