svirrehodet Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Hva er det med å legge inn skikkelige skrekkhistorier der?? Er det ikke bedre å gi gode råd og støtte? En gjør ting en god del verre ved å skrive inn sine verste historier der.. Vi er ikke dumme, vi veit jo at det er vondt å føde, defor har vi fødselsangst!! Gi heller støtte og gode råd!! Blir så sinna og fortvila over slike skadefrydende kvinnfolk som bare måååå legge det inn på den debatten! Legg det nå heller inn en annen plass dersom dere vil dele historien deres!
Lillemus&mamma'n Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Det er jeg helt enig med deg i, elin! Det er som å sende bilder av konsentrasjonsleire til jøder... Råttent!
Eplejuice Fødeklar Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 vel, det er bare å IKKE lese de trådene. Også er det det at noen får førstfødselsangst etter en fødsel. Jeg gruet meg ikke noe særlig til sist fødsel, tenke at det sikkert ville gå helt greit ,er jo tross alt dette kroppen er bygd for. Men kroppen min var litt vanskelig der, og jordmora og de andre folka var grusome. Så fødselen min var grusom. Så det kan være at enkelte har behov for å dele historien sin, å få støtte på å høre at det går bedre neste gang. Å siden de nå har fått fødselsangst at de synes det passer best der. Eller kanskje, at det er for å vise, at uansett hvor jævelig det er, så kommer man seg igjenom det. Vet ikke jeg. Men uansett, hvis det er noen som gjør det bare for å være meggete, så er det jo bare å sende en mail til moderator å be henne fjærne innlegget? Dessuten, tenker jeg nok at enkelte nå vil synes det er ENDA morsomere å legge inn slike innlegg der hvis de gjør det bare for å være meggete.
svirrehodet Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. oktober 2008 hehe, vell, hadde det vært så enkelt som å bare lese overskriften, at det hadde vært en liten advarsel der så hadde det jo vært greit! Men, nå har det seg slik at folk legger inn en tråd som handler om hvor mye de gruer seg til fødselen, og lurer på om noen har råd eller vet om noe kurs.. Når da andre kommer med " men jenta mi, en fødsel er og blir jævlig, hør bare på min historie.... Men jeg overlevde jo".. hehe, altså da mener jeg at det er umenneskelig.. Dette er ikke bare snakk om en gang, dette skjer gjentatte ganger inne på dette forumet.. Selvfølgelig skal folk få dele sin historie! Har den vært traumatisk, er det utrolig viktig å snakke om den!! men vær så snill, velg med omhu med hvem du deler den med, hvor du skriver den ned og hva oveskriften er! Da har vi i det minste mulighet til å unngå å rakne fullstendig, mange klarer jo ikke å glede seg over graviditeten pga at de gruer seg så fælt til fødselen...
Eplejuice Fødeklar Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Må bare si at, selvom jeg nå har fødselsangst plaga sist fødsel. Så tror jeg ikke en fødsel er nødt til å være jævelig og umenskelig. Jeg var uheldig, håper det går bedre denne gangen. Men har jo dessvere ingen garanti for det, noe som da fører til at jeg er livredd å begynner nesten å gråte bare ved tanken. Men det er ikke smertene jeg er redd for altså. Det er vondt, men det er overkommerlig. Det er andre ting som jeg ikke trenger å gå inn på som skremmer meg. Mange faktorer som spiller inn. Min bestemor hadde 4 helt fantastiske fødsler. Dama var skapt for å føde Så noen er vel heldige, å andre er uheldige. Sist var jeg uheldig, denne gangen skal jeg til samtaler og slike ting først, så satser på, at jeg da faktisk blir hørt når fødselen er i gang denne gangen. Å bare det å bli hørt, kommer til å gjøre neste fødsel mye bedre. Jeg anbefaler folk å skrive et fødselsbrev der det står hva man tenker om fødselen og hvilke ønsker man har, vil man ha smertestillene? Vil man ha aktunktur? Om man vil bli oppfordret til å huske å gå? Slike ting. Det gjore jeg nemmelig ikke sist, å et par av de ansatte der hadde store problemer med å godta at jeg ikke ville ha aktupunktur.
Thessa og Bebbis Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Det er fler som har prøvd å virke oppmuntrende der inne, men blir hogd hue av istedet for. Virker jo som fler der inne VIL høre at det går til helvete!
Trillet Skrevet 26. oktober 2008 #8 Skrevet 26. oktober 2008 jeg blir så jævli provsert av dere som sier sånn. Jvorfor tror dere siden heter FØDSELSANGST og ikke OPPMUNTRINGSSIDEN???? Poblemet er at de som kommer med oppmuntrende ord tror at det skal gjøre alt bra. Problemet er at de ikke VET hvordan det er å ha angst. Å grue seg til fødsel og ha angst er ikke det samme! Jeg grudde meg bare litt til første fødselen min,som de fleste gjør, og det ble et helvette som tok mange måneder før alt var som før. SÅ unnskyld meg for at jeg (og mange andre) synes det er godt å fortelle om våre historier og se at vi ikke er alene. For nå vil jeg gråte bare jeg snakker om fødsel! Da jeg gikk gravid var jeg ALDRI inne på fødselsangstforumet fordi jeg klarte faktisk å tenke så langt at der hadde jeg ikke noe å gjøre både fordi jeg ikke hadde angst for å føde, og fordi jeg ikke ville skremme meg selv!!! Så la nå være å gå inn på den siden hvis dere er så redde for å lese om grusomme fødselshistorier og være heller glad for at de ikke legges ut på skravlesidene. La nå være å prøve å vite hvordan det er når dere faktisk ikke har åeiling! La være å komme med oppmuntrende ord å tro at angsten vår skal bli kurert av det. Og dere er noen idioter selv som tror at noen VIL ha fødselsangst.
svirrehodet Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. oktober 2008 jeg tror det heter fødselsangstsiden fordi at de som har fødselsangst kan gå inn dit og få gode råd og tips.. Som er noe helt annet enn oppmuntring... Du skal vell kanskje ikke komme og fortelle folk om de bare gruer seg eller om de har angst? Det går faktisk an å ha angst selv om du aldri har opplevd det før, man vet veldig godt hva som skjer under en fødsel... Jeg ba vell heller aldri noen om å slutte å skrive inn sin historie der?? Jeg sa at det går an å gi et tegn på at det ikke er for alle det som står der... Og hvor hører de som har fødselsangst til da om det ikke er inne på fødselsangstsiden?? kjære vene, den logikken var da helt ute på tur... Og til slutt: hvem er der som påstår at folk VIL ha fødselsangst??? Jeg håper bare folk tar hensyn til hverandre, istedetfor å gni det inn om hvor jævlig de hadde det, til noen som bare vil fortelle hva de gruer seg til, og lurer på om det er noe de kan gjøre for å få det litt bedre...
Trillet Skrevet 28. oktober 2008 #10 Skrevet 28. oktober 2008 "Virker jo som fler der inne VIL høre at det går til helvete" Oki.. Det står ikke at folk VIL ha fødselsangst, men det er jo noe av samme greia. Er jo ingen som VIL høre at det går til helvette heller da! Da får man heller holde seg unna slike sider der hvor det er åpenlyst om hva som inneholder der. Som sagt så gik jeg aldri inn der å leste før jeg fødte mitt første barn og søkte heller etter de gode historiene. Greit nok at folk vil fortelle hva de gruer seg til. Er jo mange inne på fødselsangts som gjør det. Men det som er irriterende er de som skriver inn der at "slapp av og forbered deg godt så går det helt sikkert fint. Og at man er skapt til å føde og alle kvinner kan føde normalt, osv osv. Det er så irriterende når man sitter her å VET at det ikke er så lett. At uansett hvor mye man forbereder både pust og kropp så kan uforutsette ting skje som gir store skader i ettertid. Synes de er godt å ha fødselsangst forumet fordi der er det andre som har hatt det som meg og der skal det liksom være LOV til å skrive hvor jævlig man syns det er og har vært. Jeg kan nok også med det samme innrømme at jeg noen ganger har tenkt at jeg har hatt den værste fødselen enn noen andre så de vet ikke hva de snakker om. - ja så selvsentrert har jeg vært. Men det har også vært for at de jeg kjenner har ikke hatt tøffe fødsler. Nå vet jeg at jeg overhodet ikke har hatt den værste fødselen, og det er på noen måter godt å vite. Samtidig som jeg ikke unner NOEN andre en slik opplevelse! p.s Jeg kan bli revet med når jeg skrive å skrive ting som ikke nødvendigvis er et svar på det noen andre har skrevet, men mine synspunkter og følelser. Beklager hvis jeg har støtt noen!
svirrehodet Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 28. oktober 2008 ok, da skjønner jeg hva du mente! er enig i at det ikke er det som hjelper, jeg tenker mer på akupunktur, hvor de har fått mye hjelp osv... ikke den vanlige regla, den kan vi alle utenat... og selvfølgelig synes jeg at folk skal få lov til å fortelle om sin historie og sine opplevelser, MEN gi et hint først da, slik at vi kan unngå det... Jeg spurte om RÅD der inne for en stund siden... alle svar jeg fikk gikk på hvor jæææævlig vondt de hadde hatt det.. kjempeleit og vondt selvfølgelig... men herregud, en må da kunne vurdere hvem en forteller slike historier til!!! hadde jeg spurt etter jævlige historier, hadde det vært greit, men nå gjorde ikke jeg det da... Dersom folk leser skikkelig og bruker sunn fornuft, istedet for å kjøre på med hvor vondt de hadde det, hadde det vært helt greit... vi vet da at det ikke er behagelig å føde, vi er ikke dumme... (selv om jeg skulle ønske det, da hadde jeg slippet unna dette;o) )
niania Skrevet 28. oktober 2008 #12 Skrevet 28. oktober 2008 Lurer så på hvordan det hadde vært hvis MENN fødte. De hadde sikkert gitt hverandre et klapp på ryggen og sagt: "no probie, det går så fint, kompis". Og så droppa å gå i detalj og ødelegge for alle som skal i samme situasjon. NOEN JENTER - veldig mange - er så glad i å skremme og SYTE og overdrive og leke hypokondere og ødelegge alle forestillinger om en okay fødsel for andre jenter. Jeg er så lei av jenter. Æsj. Har bestemt meg for bare å høre på de som sier det går fint. Selv skal jeg si til ALLE at det gikk KJEMPEFINT og var null problem i rein høflighet selv om jeg dør halvveis. Greit man har behov for å snakke om det, men snakk med et kriseteam eller psykologen din da.
Thessa og Bebbis Skrevet 28. oktober 2008 #13 Skrevet 28. oktober 2008 Har aldri sagt at folk VIL ha angst heller da! Hvem som helst skjønner at det ikke var det jeg mente! TRODDE jeg da. Hvis dere virkelig ikke skjønte det så var det bare en måte å si det at hvis man har skikkelig angst så hjelper det ikke å hogge hue av folk som prøver å oppmuntre. Jises, her skal det jaggu krangles gitt! Er det ikke noe å krangle over skal man visst nok finne noe å krangle om! ;-) Har slitt med angst i mange år selv! Og jeg har lært meg hvordan jeg jobber med det ihvertfall så jeg snakker ikke helt uten erfaring heller. Var ikke noe vondt ment i det heletatt!
AKatinka Skrevet 28. oktober 2008 #14 Skrevet 28. oktober 2008 Her på barnimagen er det såååå utrolig mange forum, at jeg skjønner ikke hvorfor dem som har skrekk-historier må legge dem ut på forumet for dem med fødselsangst. Det finnes et forum her som heter "beskriv svangerskapet", Fødselen er da så vidt meg bekjent, en del av svangerskapet det også. Her kan dere legge ut skrekk-historiene deres, i stede for å skremme dem med angst for å føde. Man kan velge hvor man poster sine innlegg med litt omhu, så slipper man å ende opp med å bli lynsjet for å være ufølsom. Selv om dere er på nett, så går det ann å ha litt folkeskikk.
Snøfnugg75 Skrevet 28. oktober 2008 #15 Skrevet 28. oktober 2008 Å herregud, mammanutt m micronutt! Du burde skamme deg.
Trillet Skrevet 29. oktober 2008 #16 Skrevet 29. oktober 2008 niania: Mange setter pris på ærlighet. Og det kan være greit å ha vært litt forberedt på at det faktisk KAN gå galt - noe som jeg ikke var. Jeg tenkte at dette går sikkert bra, har andre klart så skal vel jeg også klare det, og jeg gledet meg faktisk til å oppleve fødselen. Fikk rimelig sjokk kan jeg si deg, da jeg oppdaget at det faktisk ikke gikk fint og greit.
svirrehodet Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #17 Skrevet 29. oktober 2008 eller på "min fødsel" eller "min historie":) det var ikke meningen at det skulle bli så himla mye krangling av denne tråden, ville bare få frem at folk må bruke vett og vise hensyn... så dersom det blir krangling på det skjønner jeg virkelig ikke noe av det som surrer i hodene på visse folk.!
niania Skrevet 29. oktober 2008 #18 Skrevet 29. oktober 2008 Trillet: Kjedelig at du var UHELDIG. Jeg syns allikevel ikke du skal gå rundt og spre denne grusomme opplevelsen til andre jenter som spør deg hvordan det var å føde. Det går an å være litt taktfull selv om du sikkert har behov for å prate om det. Hvis man skal forberede seg på at det IKKE går fint og greit - kan man like gjerne lukke døra og sitte inne alene i mørket med angst og bekymring de siste månedene.
Ungmamma21 Skrevet 3. november 2008 #19 Skrevet 3. november 2008 herrgus, hvor barnslig går det egentlig an å bli? er jo ingen som sier at angsten deres blir kurert av oppmuntrende ord men det går da an å prøve å være litt positiv, folk vil da for faen bare prøve å hjelpe dere, setter dere ikke pris på det? hvorfor skl dere bare se det negative i ting? går an å være litt takknemlig selv om dere har angst da, det er da ikke bare dere som har angst her i verden.....skjerp dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå