Gå til innhold

"ekte" kumelk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen her inne som vet om det er skadelig for fosteret å drikke melk rett fra kua? Samboeren min er fra gård med melkeproduksjon og når vi er der i helgene har de bare "ekte" kumelk. Denne melken er ikke varmebehhandlet...

Kom på at jeg hadde glemt å spørre legen om dette i dag og fikk litt panikk etterpå...

Håper noen her inne vet svar

Hilsen bondetaus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du bør ikke drikke denne melken da den ikke er pasteurisert, og ulike bakterier som er skadelige for fosteret kan finnes i den. Listeria f.eks er en "miljø-bakterie" som finnes i jord og slikt, og kan fort komme over i melken. friske voksne mennesker kan få den i seg uten å merke det, men fosteret kan allikevel ta skade...

Men hvis det brukes melk i matlaging som er godt varmebehandlet, så går det helt fint.

Du bor jo heller ikke på gården og har derfor færre antistoffer mot bakteriene i miljøet enn de som bor og lever der til vanlig.

Det har nok helt sikkert gått bra så langt, og det er jo ikke sikkert at en blir smittet med noe som helst i svangerskapet, men det er for å ikke komme i en uønsket situasjon...

Kos deg med svangerskapet og gårdsbesøk.

mvh hilsen veterinær

Skrevet

Tusen takk for svar... Begynte å tenke på dette nå.

Nå jeg tenker meg om har jeg ikke drikket melken kald, har kun fått den i meg gjennom kakao og mat. Men det var ikke i mine tanker en gang at kald melk rett fra kua kunne være skadelig før nå.

God å være klar over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...