Gå til innhold

Svangerspaket er ikke en sykdom.. men..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge holdt dere det gående 100% i jobben? Noen som jobbet 100% men som hadde tilrettelegging i form av noen kortere dager eller som brukte egenmeldinger i høyere grad enn når dere ikke var gravid?

Jeg er 30 uker på vei, har jobbet 100% hittil med endel overtid til tider og håper på å jobbe 100% helt frem til permisjonen også. Men nå merker jeg virkelig at det begynner å ta på.. Er så utrolig sliten på slutten av arbeidsdagen at jeg er helt defekt når jeg kommer hjem. Jeg har tatt en tredager en gang før i svangerskapet da jeg hadde en virusinfeksjon, og er nå hjemme rett og slett for å hente litt krefter.

Hvordan gjorde dere det? Nysgjerrig på om mange kjenner det tar på mot slutten, eller om det er meg som er en pingle :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klarte å jobbe helt fram til jeg skulle ut i permisjon, men:

Jeg fikk lov til å ta en ekstra pause nedpå en sofa ved behov

Jeg fikk tilrettelagt pult og stol

Lederen min hadde stor forståelse

Skrevet

Jeg har også en sjef som er veldig flink til å tilrettelegge, så jeg er veldig heldig sånn :)

Problemet er at jeg blir så sliten i løpet av dagen at konsentrasjonen min forsvinner helt. Jeg håper at det vil hjelpe på at jeg var hjemme i dag, så får jeg heller tvinge meg i seng litt tidligere samt drikke mer vann.. er elendig på vann må jeg innrømme..

Skrevet

Det heter jo så fint at å være gravid er en tilstand og ikke en sykdom. Men du verden så jævlig jeg hadde det under siste sv.skap. Jeg var dårlig til den dagen jeg fødte. Allikevel følte jeg at jeg "snyltet" når jeg fikk sykemelding. Der er så mye fokus på hvordan man skal holde gravide lenger ut i jobb at det ikke er rart mange strekker strikken lengere enn langt! For noen er en graviditet en enkel og grei sak, for andre mye verre, Føler du deg sliten syns jeg du skal sykemelde deg.

Skrevet

Åh, så bra med skrivefeil i overskriften :) Svangerspaket faktisk.. :)

Skrevet

Har vel ikke så mye jeg skulle sagt. Jeg sykemeldte meg i uke 11 :P

Først p.g.a svangerskapskvalme (bare kasta opp) og når man jobber med mat er ikke det så bra. Så i uke 13 ble jeg sykemeldt p.g.a bekkenløsning så var sykemeldt nesten hele svangerskapet. Hadde jeg hatt en jobb jeg slapp å stå i 7 timer i strekk kunne jeg nok ha jobbet :) Men da fikk jeg mer tid til å konsentrere meg om skolen

Skrevet

Jeg er lærer og jobbet fullt ut! Var utrolig heldig i svangerskapet, var kjempefrisk hele veien - unntatt noe håndleddsgreier, armen sovna men det gikk over da pjokken kom!

Da det var en uke igjen å jobbe var det påskeferie, så jeg gikk jo ut fire uker før fødsel.

Men er så stor forskjell, og viktig å kjenne på kroppen - orker man ikke mer, så er det viktig å ta hensyn til kroppen, ikke prøve å få stjerne i boka av sjefen!! Lille babyen forteller deg sikkert noe hvis du føler at du ikke orker, da trenger han/hun er roligere mor:-)

Lykke til framover:-)

Skrevet

Jeg hadde noen flere egenmeldingsdager under graviditet ja, men det skyldtes ikke at jeg var sliten nei. Da var jeg dårlig. Og var jeg dårlig på morgenen, kunne jeg dra på jobb utpå dagen når formen var bedre.

Sykemeldt 50% på grunn av rygg og bekkensmerter de to siste ukene før permisjon.

Hvis du er så sliten at det går ut over jobb og helse, så synes jeg du skal få tilrettelagt kortere arbeidsdager. Du skal jo ikke være helt utbrent når babyen blir født heller.

Skrevet

Ja, jeg føler meg alltid litt kjip når jeg tar egenmelding og samtidig vet at arbeidsoppgavene ligger på pulten min og venter. Det er bare jeg som driver med det jeg gjør, så da henger liksom alt i lufta når jeg er borte.

Jeg har vurdert å konsultere lege om en 20% sykemelding slik at jeg har muligheten til å ta litt kortere dager eller å avspasere en dag i uken. Mer enn det trenger jeg nok ikke..

Jeg er litt sånn at jeg liksom skal vise dem.. Mange sjefer diskriminerer gravide fordi de er redde for mye sykefravær, så da vil jeg vise at det ikke er noen risiko å satse på gravide. Men det er klart at helsen går foran alt!

Skrevet

hehe, jeg er en proto gjetteleser - så ikke feilen før nå!! Fort gjort i en port:-)

Skrevet

Var sykemeldt en uke rundt uke 8-9 pga svangerskapskvalme. Jobbet deretter fullt frem til ca uke 30. Det gikk helt glimrende, og jobbet også ganske mye overtid. Ferien var jo innimellom her, så det hjalp nok på. Da jeg begynte i jobb igjen etter ferien, fikk jeg bekkenplager så og si over natten. Nå kan jeg ikke gå ti meter uten å få veldig vondt, og har de siste ukene vært 40% sykemeldt. I dag sykemeldte legen meg 100%. Har to uker igjen til permisjonen begynner. Hadde noen andre fortalt meg dette hadde jeg tenkt at det er helt greit, og er jo tross alt legen min som anbefaler hva jeg bør gjøre. Men føler meg likevel som en slags "snylter" på systemet. Er så vant med å gi alt, være aktiv og i topp form, så føles veldig rart og trist å ikke kunne bidra. Men samtidig er jeg lettet for at jeg ikke trenger stresse veldig fordi jeg ikke får sove om kveldene pga bekkenet, og at jeg kan bruke kreftene på å "ruge", som legen så fint befalte:)

Syns du skal ta en prat med legen din og høre hva han/hun sier. Og fortelle litt om hva du ønsker selvfølgelig.

Skrevet

Verken svangerskap eller svangerspak er noen sykdom så vidt jeg vet, men mange av problemene man kan få kan være sykdom. Jeg spøy hver gang jeg rørte så mye som en tå en periode og selvfølgelig kunne jeg ikke jobbe da. I en periode før jeg ble 100% sykmeldt var jeg på jobben og hvis jeg av hvilken som helst annen grunn hadde vært like kvalm konstant, så hadde jeg ikke engang hatt dårlig samvittighet for å være hjemme, jeg måtte uansett kapitulere og bli sykmeldt.

Når jeg først begynte å jobbe igjen, så jobbet jeg 100% helt ut svangerskapet, men jeg har en variert jobb og arbeidsgiver var flink til å avlaste meg når jeg trengte det. Han hadde flere ekstrahjelper på jobb mot slutten og jobbet ekstra selv også hvis jeg var ekstra sliten en dag.

Tenk etter hva du ville gjort om du var like sliten av en hvilken som helst annen grunn enn at du var gravid. Da ville du antagelig vært hos legen og fått sykmelding. Det er jo ikke sånn at man enten må være 100% på jobb eller 100% sykmeldt. Prøv først å jobbe litt kortere dager hver dag (da slipper du jo også overtid) og hjelper ikke det kan du og legen din vurdere om det er fornuftig å sykmelde deg mer. Hvis du er 30uker på vei, bør jo arbeidsgiveren din etterhvert begynne å tenke på en som kan overta dine oppgaver også, så kanskje denne personen kan begynne å avlaste deg litt allerede nå?

Vil bare legge til også at hvis jeg hadde begynt permisjonen en uke senere enn det jeg gjorde, så hadde jeg også måttet bli sykmeldt fordi jeg var sliten, den siste uka på jobb var jeg kjempesliten, men jeg kom meg gjennom rett og slett fordi jeg visste at jeg straks var ferdig;.)

Skrevet

Arbeidsgiver får vel ettergitt fra NAV lønna fra dag 1, dersom arbeidstaker er gravid og blir sykmeldt.

Det er bare å se på skattetrekket på forrige lønnsslipp og baksmellen på skattet jeg fikk i trynet i går, så vips ble det ikke mange samvittighetskvaler overfor NAV her, nei!

Styr unna 3-dagers, for de må arbeidsgiver betale!

Skrevet

jeg jobbet fult hele svangerskapet. Var selvfølgelig sliten de siste ukene, men ikke sykmeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...