Krusemynthe Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Var på helsestasjonen for et par dager siden, og litt overraskende mente de atlillegull hadde gått opp litt lute i forhold til sin egen kurve og høyde. Hun er 3,5 mnd og hadde gått opp 200g på de fire ukene siden sist vi veide (er 61.5 og 6200g). De mente at vi kanskje burde tenke på litt tillegg, men jeg vil heller få opp nytteverdien av melka i puppen. Enten ved å gi mer, eller ved å bli flinkere til å tømme brystet helt, slik at hun får mer av den næringsrike melken. Men hvordan vet jeg at brystet er tømt (uten å pumpe)? Sjekker ofte om jeg klarer å få ut mer etter hun har sagt takk for maten, og det går jo alltid.. Betyr det a¨t hun aldri tømmer brystet helt?? Jeg er ikke så veldig bekymret, men jeg har jo stusset litt på at hun våkner oftere om natten nå, enn for en måneds tid siden. Kan jo ha sammenheng med at hun ikke er "fornøyd/forskynt" nok til å klare seg de ekstra timene... Noen med noen kloke ord?
eple3 Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Har samme problem, og går og veier henne hver uke nå etter at melken plutselig nesten ble "borte" uten at jeg merket det selv - var dårlig vektoppgang. Det hadde ikke gått så lang tid heldigvis, og jeg ble rådet til å øke melkeproduksjon ved å legge henne til oftere (noe hun protesterer på) og ved pumping. Se gode råd på ammehjelpen.no for dette. Det har begynt å gå seg til litt her heldigvis, blir spennende å se ny vekt imorgen. Jeg går til åpen helsestasjon og veier en gang i uka for å se vektoppgangen. 200 gr på 4 uker er nok lite ja - skal jo helst være mellom 100-200 gr pr uke, selv om det er store variasjoner og at de også vokser litt i rykk og napp. Dersom hun våkner oftere på natta er nok dette et tegn på at hun er sulten, og å legge henne til hyppigere vil stimulere din melkeproduksjon (som ved økedøgn). Dessuten er hun jo blitt større og har behov for mer og mer mat. Det er jo ikke så godt å vite når brystet er tomt, men du kan kanskje høre/se når hun svelger i begynnelsen og merke forskjell når hun har spist litt - slik at det ikke er noe melk å svelge lenger - da kan du bytte til det andre brystet og gjøre det samme der. Dersom du bruker begge sider ved amming, er det viktig at en ikke bytter for tidlig, for det er den siste melken i brystet som er fetest. Dersom du ønsker å amme, bør du nok prøve å øke melkeproduksjon før du tyr til mme, men vet at dersom de går ned 2 streker/kurver på percentilskjemaet begynner de å bli bekymret (og skal nok gi mme) - min har gått ned 1,5 percentil og foreløpig kjører vi løpet beskrevet over. Det er slitsomt, men lønner seg i lengden ved at jeg slipper stryret med mme. Lykke til:)
Krusemynthe Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. oktober 2008 Tusen takk for langt og seriøst svar! Ja, jeg ønsker å amme, og derfor håper jeg på å få "fikset" dette "problemet". Men det er nettopp det med å bytte bryst jeg synes er vanskelig. Vil ikke at hun skal spise seg mett på den tynne tørste-melken. Samtidig så må jeg jo legge til at hun alltid får ligge så lenge hun ønsker ved brystet, så når hun ser ut til å miste interessen regner jeg med at hun er mett. Men da er det jo fortsatt mulig å klemme ut mer...så da lurer jeg på om hun noen gang faktisk tømmer puppen helt...??? Men i samme periode som hun bare har gått opp 200g har hun jo også vokst 2,5cm (noe jeg synes er enormt!), så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette. Jeg benytter også åpen helsestasjon (det var helt tilfeldig at jeg stakk innom på mandag), men har liksom vært fornøyd med å klare å¨fullamme, og lite bekymret for "tilveksten" at jeg ikke har vært der på lenge. Må kanskje gå litt oftere nå. Har gitt meg/oss selv 2 uker. Da skal jeg gå å veie igjen. Tar gjerne flere tanker, ideer eller erfarinmger hvis du har, eple3 - eller om noen andre har....
Tante Gustava Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Barnet vil aldri tømme brystet helt, dette er kjertelvev, så de vil alltid klare å suge ut litt. Sånn vil du også klare å klemme ut litt. Jeg gjorde som deg, og stresset for at lillegull ikke tømte brystet, men en dag pumpet jeg etter at han var ferdig, og det var fint lite jeg greide å jobbe ut. Ellers så har jeg lest et sted at når barnet suger 3 ganger eller mer før det svelger begynner brystet å bli "tomt" og man kan bytte bryst. Hos oss skjer dette etter bare 1-2 min, så jeg har funnet ut at jeg har en effektiv liten suger her...
Krusemynthe Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2008 Okay. Det forklarer jo endel. Men er det vanlig å måtte gi begge bryst til en baby på 3 mnd? Sorry at jeg er så håpløs på alle disse tingene - men jeg er så fornøyd med å ENDELIG få til amming (dette er tredje barnet - og det første som fikser dette) - og jeg vil så veldig fortsette med fullamming en god stund til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå