Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Er alene med omsorgen for min datter på 2 og mottar overgangsstønad. Så i sommer hadde jeg litt kontakt med barnefar, og jeg ble gravid igjen, er nå 25 uker på vei, og vet ikke hva jeg har krav på. Det første jeg lurer på er om overgangsstønaden vil fortsette å gå som normalt? Og det andre er om jeg kan få engangsstønad? Eller faller den bort siden jeg har OS? Tør ikke ringe TK å høre, jeg føler meg så liten og 'ansvarsløs', føler at de ser ned på meg og det som verre er... Har jo gått fra barnefar, for snart et år siden, så blir jeg gravid igjen. Skal jeg gjøre da???? Noen som vet hva jeg har krav på?
___ Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg vet ikke hva du har krav på, men det lureste du gjør er å ta mot til deg og kontakte trygdekontoret. Du kan jo sende en mail i første omgang. Det er vel ikke så skummelt? Det er uansett ikke første gang de har hørt den historen din. Det går nok bra. Om de ser ned på deg er de lite profesjonelle. Hadde det ikke vært for folk som kommer i en vanskelig siyuasjon hadde de ikke hat noen jobb.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 uff..føler meg som den eneste.. Dytter denne opp, er det ingen som kjenner til "problemstillingen" min her, og vet hva jeg har krav på? Lettere å bare sende inn søknadskjema enn å kontakte dem før. Da trenger jeg ikke dialogen med dem.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Hva du har krav på kommer an på hvilken inntekt du evt har.. jobb?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg vet ikke hva du har krav på, men vil bare si at jeg har en venninne som kom i samme situasjon. Så jeg tror nok at nav har hørt om slikt før. Hun er forøvrig godt gift med en annen enn barnefar i dag da:-)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Ta kontakt med tk, men prøv å få snakke med saksbehandleren personlig, hvis du må snakke med de på telefonen først, sentralbrdet altså, så blir det ofte mye tull. Du og eksen må nok få 3 naboer hver til å skrive under på dere bor alene, for å bevise at dere ikke bor sammen... Jeg klarte faktisk å gjøre det samme, og fikk fornyet os i 3 år. Men ta kontakt fortest mulig, bedre det enn å sitte nesten uten penger 1 mnd før termin,...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har vært i samme situasjon som deg, HI:) Dette går bra. du har rett på OS for det nye barnet også Og du får engangsstønad også,om du ikke har jobbet deg opp rett til permisjon med lønn. Ellers så har jo barnet rett på barnetrygd, så da får du barnetrygd for 3 barn(om du har 2), og bidrag fra BF. Bare kontakt NAV trygd. Du forklarer "tabben", og sier at du fortsatt er alene. Ikke at barnet er en tabbe, men å ha slik kontakt med BF uten at det ble et forhold, men "bare" et barn. Løft hodet. De har ikke rett til å dømme deg, de på NAV. Ikke føl deg liten, du gjør det som er best for deg og dine barn, slik situasjonen din er:) Og det er jo bra, det:) Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #8 Skrevet 15. oktober 2008 Anonym 20:29: For en snylter du er! Så du skal sitte hjemme og produsere unger og motta OS i 6 år?!? Fy faen, altså!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Nei nei nei. Nav har faktisk ikke lov å be deg få tre naboer til å bevitne at du er alene. De prøver seg, men kan ikke gjøre det med loven i hånd. Akkurat dette har jeg kranglet med NAV om, og de måtte gi seg. De henviste til en paragraf, men "glemte" så fint å vise til paragrafen under(som fortalte hva de har lov til). Den fant jeg selv, og der står det at de kun kan bruke offentlige instanser som folkeregister, skattelister osv osv.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 Anonym 20.31 Javel, og du vet tydeligvis alt om meg? Jeg ble gravid med 2 mann da eldste var 1 år, hadde da mottat os i 6 mnd, om 7 mnd er jeg tilbake i jobb, og vil da tjene mer enn at jeg vil få noe os, var nettopp ferdig på skolen da jeg fikk eldste, så jeg hadde ikke opparbeidet nok permisjons penger til å klare meg uten os denne perioden. Men jeg kommer kun til å motta os i totalt 23 mnd Så takk til deg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå