Gå til innhold

Hm. Er roast beef okei å spise????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært å kjøpt rost beef i delikatessen nå. den var litt rød. Delikatesse-dama sa at man godt kan spise det under graviditet, men jeg tenkte å spørre her også jeg. tenker på bakterier å sånn siden det ikke er gjennomstekt.

på forhånd takk! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville ikke spist den. syns jeg husker å ha lest om roast beef på noen av de matsidene. pålegget er ikke nok varmebehandlet. du ser det jo selv. det er jo helt rødt inni..

Skrevet

Dessverre så sier de fleste advarsler nei til dette. Men - har lært at om du spiser den som middag (tykkere skiver som er varmebehandlet i ovn) er det greit, eller om den har vært frosset.

Jeg har iallefall klart å holde meg unna snart hele svskapet - vil jo ikke risikere noe selv om det sikkert har gått bra for veldig mange.

Skrevet

Okei, takk skal dere ha =)

å.. den ser så god ut... Men jeg får klare meg uten... :)

Skrevet

jeg spiser roast beef uten dårlig samvittighet. i moderate mengder da.

skjønner meg ikke på alt dette hysteriet, tenk på hva de spiste i gamledager da. uten at ungene tok skade av det.

Skrevet

er jo ikke hysteri når de sier at en kan abortere eller få missdannelser på baby om en er uheldig å få i seg toxoplasma-parasitten. for en kan ikke merke på dyret om det er sykt eller ikke.

er en grunn til at de advarer mot akkurat disse matvarene.

å om en må klare seg uten det for å unngå sjansen for at baby skal komme ut friskt så syns jeg virkelig en kan la det være..

er ikke snakk om å være hysterisk i det hele tatt.. er faktisk ganske fedd up av at vi som ikke er sååå "avslappa" som dere kaller det blir hengt ut. jeg er veldig laydback, men jeg tar alikevel ikke sjanser på sånne ting.. ungen er mer verdt enn mitt behov for ditt og datt

Skrevet

Helt greit at du spiser det med god samvittighet, sjansen er vel liten for at noe galt skal skje. Selv velger jeg å følge de anbefalelser som er gitt, (gjennomkokt kjøtt) uten at jeg tenker på det som hysteri. Sjansen er liten for å få listeria ved å spise ost, og enda mindre om jeg lar være å spise den. Det er enkelt disse 9 mnd.

Forøvrig synes jeg det er litt rart å sammenlikne med "gamle dager", en tid da barnedødeligheten (og morsdødeligheten) var betraktelig mye større enn i dag. Ikke nødvendigvis pga roast beef, det var vel ikke så populært på den tiden...

Skrevet

folk tenker ikke på det store aborttallet som var før å hvor mye av den maten vi spiser nå som ikke var da..

men folk er vel redde for å bli stempla som "hysteriske"

Skrevet

Jeg gir iallefall blaffen i det:)

Vil heller bli stemplet hysterisk enn å ha dårlig savittighet senere:)

Skrevet

jah! da er vi flere.. føler ikke at vårt behov for å spise ting og tang skal prioriteres den korte tiden..

Skrevet

Det er ikke farlig å spise. For å lage roast beef ligger det lenge i ovn. Og bakteriene er ikke inni kjøttet ,men utenpå.

Skrevet

.. mulig jeg er helt på jordet, men trodde toxoplasmose lå i dyret? Men det er kanskje ikke så vanlig med toxo i storfe?

Skrevet

Anbefalingen er greit og enkelt å unngå kjøtt som ikke er gjennomkokt eller stekt. Roastbeef, som er rød inni, er _ikke_ gjennomstekt, og derfor en av de tingene en helst skal holde seg unna. Toxo er, helt riktig, i dyret og ikke på "utsiden" av kjøttet som mange andre typer bakterier er.

Skrevet

Depends- Jeg er toksoplasmosepositiv og kan derfor spise rått kjøtt. Men jeg ungikk det før jeg visste at jeg var immun mot parasitten. Er ikke særlig kult at ungen blir blind fordi man har spist rått kjøtt. Hysterisk eller ikke, liten pris å betale. Evt kan man jo kaste roastbeefen i frysen i et par døgn og så tine den opp!

Skrevet

Dette er enkelt: Vi er gravide i ni måneder. I de ni månedene er det enkelte ting vi blir anbefalt å holde oss unna, fra røyking, alkohol, enkelte matvarer og enkelte aktiviteter. Det forundrer meg at flere velger å se bort fra disse rådene, eller velger å høre på dårlige råd fra mennesker rundt dem. Det første jeg gjorde da jeg oppdaget at jeg er gravid med min tredje, var å søke opp hvilke matvarer jeg bør holde meg unna mens jeg er gravid. Da betyr det lite hva en eller annen ekspeditrise sier over kjøttdisken - jeg følger de anbefalingene som er gitt av offentlige myndigheter.

Og så gleder jeg meg heller litt ekstra til sommeren når jeg kan bestille meg en "ordentlig" biff igjen! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...