Mamman_til_Adine <3 Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Ble lagt inn på føden igår, pga mye protein i urinen. Hodepinen er helt forferdelig.. Jeg har alle symptomer på sv.forgiftning, men ikke høyt blodtrykk. En bekjent av faren min mistet nyli gutten sin pga dette, de tok henne ikke skikkelig på alvor. Jeg er kjempe redd, har 1 og en halv uke til termin, og de vil ikke sette igang før det er mer alvorlig, men når er det alvorlig nok? Jeg vil ikke miste barnet mitt pga at de vil unngå en hard fødsel, det er jeg som får den, ikke de... Kan de virkelig bare ignorere dette.. Min egen jordmor sier jeg har dette.. men de på føden er så trege.. Er så bekymret og redd nå... Jeg har samlet urin i 12 timer, og hadde 1 gram med protein, det er for mye, men lell sender de meg hjem! Trenger lit trøstende ord og kanskje erfaringer...
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #2 Skrevet 15. oktober 2008 Ingen som har opplevd det samme ? :/
suski22.12.08 Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Æsj, kjip situasjon for deg dette. Altså, det er i utgangspunktet et absolutt krav for å stille diagnosen preeklampsi (svskapsforgiftning) at både høyt BT og proteinuri er tilstede. Jeg er ikke lege, men tolker det du skriver som du har diagnosen "Signifikant proteinuri ". Siden du har så høy proteinuri (over 300mg/døgn) trenger du ikke "mer" enn BT over 140/90 for å få diagnosen alvorlig preeklampsi så vidt jeg har forstått. Du skriver ingenting om hva ditt BT faktisk er, så litt vanskelig å tolke. Heller ikke hvilken uke du er i, men du skriver at du er "fødeklar", så jeg regner med at fosteret er klart til å forløses om så var nødvendig. Så vidt jeg har skjønt er ikke proteinurien en fare for ditt foster, det er det høyt BT som er. Proteinurien er derimot et tegn på nyreskade dersom den er høy over tid. Du bør absolutt ikke sammenligne deg med den bekjente av din far, som sikkert hadde et helt annet sykdomsbilde enn deg. Kanskje vedkommende hadde et meget høyt BT (men ikke høyt "nok") og den steg altfor fort feks. Dersom det siste tallet i BT ditt er over 90 syns jeg det er rart at du ble sendt hjem- hvis ikke er det at du ble sendt hjem i tråd med anbefalinger. Dersom preeklampsi ikke verifiseres, eller tilstanden er fredelig, kan man sendes hjem etter kort observasjon. Det krever god informasjon og hyppig kontroll!!! Jeg regner med at du får meget hyppig oppfølging (daglig eller minst ukentlig) mtp blodtrykket ditt. Ellers ville jeg personlig gått til anskaffelse av et privat BT-apparat hvis du føler deg i stand til å måle nøyaktig og tolke resultatene på en god måte. ellers er jo de andre symptomene du har i tråd med svangerskapsforgiftning. Har du mange spark? Ro ned aktivitetsnivået ditt betraktelig, og for guds skyld stump røyken hvis du røyker!!! Vil PRESISERE at jeg IKKE er en lege, men jeg syns litt synd på deg siden ingen hadde svart, og jeg har studert preeklampsi litt fra tidligere studier. Lykke til! Klems
Millima Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Uff nei vet ikke helt hva jeg skal si.. Skjønner at du er redd.. Det vile jeg vært og! Håper ikke du har så lang vei til føden, hvis det skulle skje noe mer da.. Lykke til i alle fall.. =)
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. oktober 2008 Var på kontroll med min egen jordmor idag.. Alt tyder på at det kommer mer og mer.. Blodtrykket er nå på 124/93, men det hopper opp og ned hele tiden. Proteinet stiger.. og hodepinen er her konstant! Jeg er redd, trodde jeg kunne bli bere etter hvert, men hun sier at dette ser ut som at det blir verre og verre Tusen takk for svar, synes det er betryggendes å bare få litt fakta osv. For de på sykehuset har ikke sagt noe, ikke en gang spurt hvordan jeg har det, eller betrygget meg på at dette går bra.
lykkeli mamma til 3:-) Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 hm.. jeg hadde svangerskapsforgiftning sist svangerskap og ble satt i gang, d var den første babyen min.. jeg var også veldig redd for følte jeg hadde svangerskapsforgifning, og man trenger ikke ha alle symptomene veldig høye for at det skal være forgiftning. De målte veldig ofte da om babyen fikk nok næring gjennom navlesnoren og fant ut at den ikke gjorde d. synes du bør sjekke oftere på ul, og si at du ønsker å settes i gang for du er beskymret..
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. oktober 2008 Kan jeg kreve ultralyd oftere, slik at jeg vet barnet har det bra? skal nå på mandag, men kunne bedt om en ny time på torsdag kanskje? eller onsdag.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Hei Jeg hadde presis det samme, men hadde i tillegg høyt blodtrykk. Hadde også litt mer protein i urinen etter å ha samlet urin i 24 timer. De fortalte meg at s.skapsforgiftning kunne være litt som en tikkende bombe og derfor bestemte de seg for å ta keisersnitt dagen etter. (Jeg skulle ha planlagt k.snitt en og en halv uke etter). Følte jeg ble tatt veldig på alvor med hensyn til dette. Men, husker de fortalte noe om at kriteriet for å bli på sykehuset og se situasjonen ann fortløpende visstnok var at blodtrykket var over et visst nummer, og at man hadde over (2 gram?) så så mye protein i urinen. Kan godt forstå at du syns det er en ekkel situasjon. Husk å ta det veldig med ro, og kjenn på kroppen din. Blir du på noen måter verre, så kontakt sykehuset igjen med en gang. De fortalte meg uka før (gikk en uke med høyt blodtrykk og litt protein i urinen) at jeg måtte ta kontakt om jeg plutselig skulle få masse vann i kroppen, smerter i øvre mageregion, el. veldig hodepine. Det ER en situasjon som kan bli verre veldig fort, men den kan også holde seg "stabil" lenge, som de fortalte meg. Så du skal ikke nøle med å kontakte sykehuset om du på noen måter føler deg verre. Kanskje du kan uttrykke din bekymring for babyen, og at det kan tas en ultralyd for å se at han/hun har det bra? Det gjorde de på sykehuset da jeg var innlagt, og det var veldig betryggende. Svangerskapsforgiftning går som regel først ut over moren, og deretter babyen. Babyen kan ha det helt okay, selv om du føler deg helt skakkjørt. Lykke til.
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 16. oktober 2008 Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive din historie. Jeg har 2.12 gram protein i urinen på et døgn, dette er for mye. Blodtrykket går sakte, men sikkert oppover. Skal heldigvis til lege imorgen, er blodtrykket høyere, drar jeg vell innover til sykehuset. Blir bekymret og redd når det gjelder flere liv enn bare mitt eget. Jeg har sterk hodepine, og formen er elendig!! Håper så inderlig at det ikke blir verre, at det holder seg der det er nå :-) Da hadde jeg blitt kjempe lettet, vil gjerne gå til fødselen starter av seg selv jeg da. Babyen har det bra på alle CTG'ene vi har tatt, og jeg får vell vite mer på madag når jeg skal på UL igjen
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #10 Skrevet 16. oktober 2008 Det var også sånn med meg at det ble verre og verre. Husk å ta med deg "sykehus-bag'en" når du drar til legen i morgen. Jeg dro til legen en onsdag, og samme ettermiddag ble jeg innlagt på sykehuset (uten at jeg hadde pakket noen ting:), og på fredagen så var gutten ute:) Alt gikk veldig fort, men helt bra. Du er jo så nærme terminen din nå, at babyen jo er helt "ferdig". Igjen, lykke til!
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. oktober 2008 Tusen takk Ja, det skal jeg gjøre. Skal skrive om hvordan det går og hva de sier jeg. Er jeg ikke her imorgen så har jeg forhåpentligvis kommet gjennom hos føden
mammaen til Andreas+Karoline Skrevet 16. oktober 2008 #12 Skrevet 16. oktober 2008 Jeg ville ha sagt klart i fra om at her er du så usikker på om babyen har det bra, og at det ansvaret vil du ikke ha alene. Forlang ultralyd og at de måler gjennomstrømningen til baby. Ikke vent til mandag. Ille nok å ha kontant hodepine og være fysisk dårlig. I tillegg skal du altså måtte gå og bekymre deg for at babyen din er dårlig også helt til mandag. Nei, det ville ikke jeg ha funnet meg i. Ta med gubben på sykehuset, slik at han kan snakke for deg hvis du ikke klarer å stå på kravene alene. Det er hans barn også :-) Si til dem at du drar ikke fra sykehuset før du vet at babyen har det 100% bra i magen, er trygg på at alle nødvendige prøver er tatt og at har fått lovnad om at du har lav terskel for å bli lagt inn igjen.
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. oktober 2008 Hei, takk for svar jeg var på ultrakyd på lørdagen som var, da sjekket de gjennomstrømningen. den var fin. Hars jekket CTG senest igår, å den var fin. Så skal jeg til legen imorgen, sjekke om blodtrykket har økt. da tar jeg nok med min mor til sykehuset å får henne til å snakke. jeg er rett og slett ei pyse når det gjelder mine rettigheter, og det er desverre kjæresten min også :/ Ulempen med å være ung og uerfaren kanskje :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå