Gå til innhold

Sambo røyker, soving på eget rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har lest at det ikke er bra for babyen å sove med foreldre som røyker pga krybbedød.. Hvordan gjør andre det? Min samboer røyker, og er litt usikker.. Burde vi da legge jenta på eget rom? Noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er litt usikker på om det gjelder ved egen seng til babyen også,eller bare samsoving??

Skrevet

Tror det blir litt overdrevet dersom barnet ikke kan sove på samme rom selv om sambo røyker...

Sambo til min søster røyker, gutten er litt over 2 år nå :-) Min far røkte (forsåvidt min mor og..) Begge ungene har det bare bra i dag :-)

Foreldrene til sambo røkte..

Sambo til venninna mi røyker, ungen er 7 år og har det helt supert.

Sambo til ei anna venninne røyker, ungen er 3 år.

Som du kanskje skjønner kunne jeg fortsatt lenge :-)

Man røyker selvfølgelig ikke inn når man har barn ++ men tror ikke det har noen sammenheng med krybbedød og det at barn sover på samme rom som røykende foreldre.

Men, man må jo selv avgjøre hva man gjør

Skrevet

mener å huske at det er det som blir pustet ut fra kveldsrøyken. hva om han bare røyker til midt på dagen eller noe? ikke tar de trekkene på kveldinga.

eller rett og slett ser på det som en motivasjon til å slutte. visst det er noe alternativ for han da..

for det er jo hvor mye du røyker som er skadelig. ikke om du tar deg en blås en gang i blant..

her i hus så håper jeg at sambo ser på det som en drivkraft til å røyke mindre om han ikke slutter hvertfall at han lukter vondt når han skal holde i ungen..

husker da jeg var liten å min far røkte. jeg syns det var helt grusomt. klarte ikke være i nærheten av han. men det turte jeg jo ikke si siden jeg ville jo ikke såre han.

Skrevet

Selv om en har mange eksempler på at det går bra betyr det jo ikke at det er overdrevent å fraråde samsoving når foreldrene røyker. Men selve begrepet samsoving betyr at man sover i samme seng. I og med at samboeren din røyker bør babyen ligge i egen seng når dere sover, så kan dere heller kose med babyen når dere er våkne og for amming.

Skrevet

Leste for bare et par dager siden (skal legge ut linken hvis jeg finner tilbake), at far eller mor som røyket overhodet ikke måtte samsove med babyene, da dette førte til svært økt risiko for krybbedød (ordrett etter hukommelse).

Noen undersøkelser hadde påvidt veldig høye nikotinverdier i barna, som de mente ble overført via nikotin som ble utskilt i huden.

(Gjelder samsoving da, ikke soving i egen seng på samme rom..)

Skrevet

Takk for svar.. :) Ok da går d vel greit, vi har jo tenkt å ha henne i egen seng.. Min far røykte også, og flere jeg kjenner med små barn. Men er skummelt alikevel.. Dumt å ta unødvendige sjanser :)

Skrevet

Samsoving er uansett ikke anbefalt...

Tror det i seg selv er verre enn å sove på samme soverom som en far som har tatt seg en røyk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...