Gå til innhold

er dette normalt? gravid og søvn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg føler at hele livet om dagen dreier seg om søvn...

det ødelegger alle dagene og jeg er konstant sliten. Jeg skal egentlig stå opp rundt 7 hver dag for å dra på skolen. pleier å legge med i halv 10 tiden. når morgenen kommer er jeg så trøtt at det er et mareritt å stå opp. det pleier ikke å være slik. når jeg tvinger meg selv til å våkne og stå opp blir jeg helt kvalm og svimmel og når jeg først kommer meg på skolen blir jeg bare sittende der i ørska og gjespe og glippe med øynene...

de dagene det er som verst sover jeg litt ekstra og drar på senere forelesninger. det er fremdeles tungt å stå opp rundt halv 9 og det at jeg presser kroppen til å fungere slår ut med kvalme,hodepine og enda mer tretthet...

så er det dager som virkelig ikke fungerer, som i dag... hadde heligvis bare 2 timer på skolen så det var ikke så ille å være borte, men jeg skulle gjerne gjennom ført... i dag stod jeg opp kl 11... la meg halv 10 i går... da følte jeg meg endelig litt uthvilt.

men jeg har ikke liv slik at det passer å sove 13 timer hvert døgn da :)

og jeg sovner nesten hver eneste ettermiddag og får kjempedårlig samvittighet for snuppa og pappan som leker og finner på ting uten meg. De gangene jeg prøver å overse søvnbehovet og ikke høre på kroppen slår den seg vrang igjen. om jeg går tur eller er aktiv bruker det å hjelpe så jeg føler meg kvikkere og opplagt, nå får jeg hodepine av det og blir kvalm og føler virkelig at det er ubalanse et sted, jeg orker rett og slett ikke!! svigermor syns jeg ser blek og sliten ut og spør om jeg har mye å gjøre... jeg har egentlig det helt vanlige å gjøre men sover bort alt sammen...

skal på kontroll til mandag og håper at legen vet råd da?! kan det være noe med blodet? jernlager e.l? jeg er bare 21 uker på vei og har virkelig følt meg kjempebra i dette vangerskapet i mange uker, men for et par uker siden snudde det helt plutselig... masse halsbrann, urolig søvn, konstant sliten og mer vann i kroppen (sokkene strammer rundt beina og ringen går nesten ikke av)

noen som har hatt det sånn og som vet hva som hjelper?! orker ikke gå sånn her i 20 uker til....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som har vært mye trøtte når de gikk gravide?

Skrevet

Jo, jeg;) Det starta egentlig i føste tri. men det hadde vel litt med at jeg var så dårlig også. Ble til slutt 100% sykemeldt rundt uke 20 fordi jeg ignorerte kroppens behov for hvile og søvn ukene føre, endte opp med kramper og blødninger, kroppen protesterte virkelig. Så jeg sov vel rundt 12-13 timer døgnet nesten resten av svangerskapet:) Ble jo dårlig søvn på natta og måtte derfor ta igjen på dagen:)

Skjønner jo at du får dårlig samvittighet for mann og barn, men har dessverre ingen råd å gi deg, bare si at du er ikke alene:)

Skrevet

men er det ingen ting som hjelper mot dette? jeg føler at jeg må presse kroppen for å klare å gjennomføre skolen... sykemelding er liksom ikke aktuelt.. jeg kjenner at krppen roper høyere og høyere at jeg skal høre på hva den sier. men jeg må lukke ørene... er litt redd jeg presser meg for hardt.

kan legen gjøre noe med dette?

Skrevet

Å være trøtt og gravid er ganske vanlig. Men det pleier å være et "begynnersymptom", altså noe som gjerne går over når man kommer over i 2. trimester. Du er jo 21 uker på vei, og trøtt enda. Er du sikker på at du ikke skulle tatt jerntabletter?

Jeg var ekstreeeemt trøtt med førstemann, men bare fram til ca 14-15 uker. Sov og sov og sov og sov. Men det bedret seg etter de ukene.

Skrevet

Det kan være som hun over sier, at det er jernlageret ditt, men kanskje du skulle fått sjekket for vitamin og mineralmangel også, det kan også gi utslag. Men det kan hende at dette svangerskapet rett og slett er mer slitsomt enn første i og med at du allerede har en liten fra før å bekymre deg for og du trenger mer hjelp fra mannen din enn før. Var ei som sa " jeg er ikke gravid, VI er gravide", synes egentlig det passer bra:)

Skrevet

er det jeg syns er så rart.... jeg har vært i kjempeform og ikke spesielt trøtt eller noe i begynnelsen...

det kom kastet over meg for et par uker siden. jeg spiser variert og sunt, tar vitaminer og jerntilskudd... men kanskje en blodprøve vil vise om noe er i ubalanse. er så tydelig at kroppen sier i fra at noe er "galt" og at jeg må stoppe opp pg høre etter når den ber meg slappe av... jeg har bare ikke tid til å sove mer...

får håpe det bare er en periode som plutselig kom og som går igjen... merker at det må være mer væske i kroppen nå... har ikke gått opp i vekt men føler meg skikkelig tung og slapp. og er hoven i hender og føtter... sånn var det helt på slutten sist gang så jeg er overrasket over hvor tidlig det kom denne gangen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...