Gå til innhold

oki, dere: kake til navnefest:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage en kake til navnefesten. Vi skal ha den ene kaken, ikke fler og "vanlig" bløtkake/marsipankake er ikke et alternativ. Den må også kunne lages dagen før.

Hvilken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde Verdens Beste i dåpen i helga. Tror det var vaniljekrem i den. Svigermor som bakte, og jeg smakte ikke, siden jeg har mandel-og nøtteallergi. Jeg lagde også en ostekake. Pynta den med blåbær, og hadde blåbærgele på toppen, siden det var høst. Denne var også veldig populær. men en enkelt ostekake blir kanskje for lite, hvis dere blir mange. Men hvertfall grei å lage dagen før:)

Eller du kan lage daimiskake? Med marengs, eller mandelbunn. nam nam:) Den kan jo lages mange dager før

Skrevet

Vi blir jo virkelig ikke mange, derfor bare en kake (etter middag og dessert...), så om det er langpanne eller springform spiller ingen rolle.

Skrevet

Kakemonsteret, litt utenfor tema men, hvordan arrangerer du navnefest? Hvem har du invitert og hva er "programmet" for dagen. Vi tenker på å ha navnefest for den lille, men vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det enda :)

Skrevet

Hei du

Vi har det i egen regi. Det fordi da eldste skulle ha navnefest, kjente vi ikke så godt til sermoniopplegget til Humanetisk forbund. Nå har vi fått høre at det vistnok skal være en flott sermoni på egne ben, ikke noe dåpskopi, og hadde dette vert første barnet kunne vi nok hatt sermoni der. Men nå vil vi liksom ha det likt, da.

Så vi bruker dette som et påskudd til å samle nærmeste familie (bor alle andre plasser landet rundt enn her), spise god mat, ha det hyggelig og glede oss over det nye barnet sammen. Alle vil jo feire at man har fått et barn, men dåp er ikke tingen for oss. Vi er ikke kristne og ønsker at barna våre skal kunne gjøre opp sin egen mening om hvor de bør høre hjemme.

"Program" blir det derfor ikke, vi bare er sammen hele helga, med en liten "topp" på lørdags ettermiddag/kveld med god mat og sikkert en flaske rødvin til. Vi er en familie som har et avslappet forhold til...tja...det meste, og det er ikke viktig for oss å gjøre det etter boka, hvis du skjønner.

Gleder meg masse (det var bare den kaka, da! Får litt prestasjonsangst, de som kommer er kokker, har drevet egen "delikatessebutikk" eller matelskere. Er jo kokk selv, så stresser egentlig ikke, men...jo litt.)

Skrevet

Linken virker visst ikke... skal se om jeg finner den igjen

Skrevet

OREO KAKE! Kjempegod oppskrift som er enkel å få til! permalink

--------------------------------------------------------------------------------

Dette trenger du:

Ca. 450 g Oreo Cookies

100 g smeltet smør

2 pk. Tine kremost naturell (eller 1 pk Phildelphia 225 g) myknet

2,5 dl melis

ca 3,5 dl piska krem (skal opprinnelig være den amerikanske cool whip, men den er umulig å spore opp i Norge! Jeg har vært overalt for å prøve å finne! Jeg har brukt Menkomel Whipping i stedet, men du kan også bruke helt vanlig kremfløte)

2,5 spiseskjeer sukker

1 pose sjokolademousse Toro

3 dl melk til moussen

1/4 del av oreo kjeksene legges for seg i seg i en skål og brekkes opp i småbiter. Ta restene av kjeksen og putt i en pose, og smuldre de opp til veldig små biter! Smelt smør, og hell det over kakesmulene i en bolle og bland det godt til det kan smøres ut i en form. Bruk en 24 cm rund form

Skrevet

og resten da: var litt kjapp med å lagre

Mix kremosten med melis med en mixer så det blir en luftig og kremete masse. Mix krem med sukker, og bruk ca halvparten av den stivpiskete kremen til å røre forsiktig inn i den ferdige ostemassen. Smør massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av kakebitene du har satt til side. Sett i kjøleskap 30 minutter.

Mix opp sjokolademoussen i henhold til pakningen. Jeg har erstattet 1 dl av melken med helmelk, men det er valgfritt! Rør inn de siste kakebitene i moussen. Smør massen over kaken og sett i kjøleskap ytterligere 1 time. Legg et lag med krem på toppen til slutt, og pynt eventuelt med flere kakesmuler eller lag et mønster med vanlig sjokoladesaus!

Skrevet

Har lag den før, så godt forslag, godt forslag, men... (kakemonsteret er kresent i dag). Det er den beste kaka mannen min vet om og han er på ketolysekur = ingen kake på ham, så det ville være litt i det slemmeste laget å lage det beste han vet om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...