husmus &2 Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Noen som vet? Jeg spurte jordmoren min om det og hun mente det var det, men jeg stoler ikke helt på henne....
husmus &2 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #2 Skrevet 15. oktober 2008 Da fikk jeg egentlig svar på det. Ringte til Føden. Det er to vidt forskjellige ting. Merkelig at ikke min jordmor visste det...
SannaMor Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 Gardnerella vaginalis = Bakteriell Vaginose. GBS = Streptokokk B... jeg har det og engster meg litt for at jeg muligens ikke får antibiotika under födselen :\
husmus &2 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg kommer ikke helt over at jordmoren min ikke visste forskjell...HM!!! Etter hva jeg har skjønt er ikke gardnerella det samme som bakteriell vaginose men endel av bakterien som kan finnes ved bakteriell vaginose, eller noe i den dur. Altså ikke helt det samme. Fikk litt noia da jeg leste om det siden det også står under seksuellt overførbart, med tanke på at her har det ikke vært sex siden vi ble gravide gitt, så er det litt usannsynlig Uansett, så fortoner det seg jo ganske anderledes en GBS da. Etter hva jordmoren min sa til meg (som ikke hadde peil allikevel tydeligvis) så gir de ikke antibiiotika med mindre de ser en grunn til det der og da og at de ikke behandler barnet før de ser om det er smittet eller ikke.... Jeg har ikke klart å finne ut om det er noe fare ved fødsel å ha gardnerella, hvorav GBS har denne mikroskopiske sjansen at det kan overføres til barnet... Noen som vet?
Herkules Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Nei det var rart jordmoren din svarte deg slik!? Jeg bør ikke synse så mye når det gjelder gardnerella, men noe sier meg at om det er en del av bakteriell vaginose så er det ikke farlig for barnet ( tror bare det er overhyppighet av en bakterie som er en del av bakteriefloraen?) vet lite sikkert her altså. Når det gjelder GBS så praktiseres det ulikt, Jeg vet jeg blir skyldt under fødselen nedentil med klorhexidin , etterpå vil de ta en ekstra blodprøve av barnet. Jeg vil mao ikke få antibiotika på vårt sykehus
SannaMor Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg slenger inn litt lenker om Streptokokk B (GBS). Skal föde i Sverige og her anbefaler SocialStyrelsen antibiotika drypp under födselen. "När en gravid kvinna har GBS är risken stor att bakterien överförs till barnet vid förlossningen. Socialstyrelsen rekommenderar förebyggande antibiotikabehandling under förlossningen (IAP) då barnet löper ökad risk att drabbas av infektion, exempelvis vid förtidsbörd eller långvarig vattenavgång." http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2008/9983/Sammanfattning.htm http://www.alltombarn.se/gravid/1.13637 http://www.alltombarn.se/gravid/1.13637/30-procent-av-alla-gravida-bar-pa-gbs-1.13630 http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2008/9983/2008-130-7.html
Herkules Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Nei huff jeg orker ikke lese svensk og jeg orker ikke lese noe om økt risk:) Jeg vet hva som gjøres på vårt sykehus og jeg vet jeg ikke har påvirkningskraft. Sist fikk jeg antibiotika pga tidlig vannavgang og den gangen så fikk vi svar på gbsprøven etter fødsel.¨ Det er vel helst ved noe slags utbrudd man har økt risiko for å overføre smitte til barnet. Sanna Sue det er sikkert godt ment altså så takk for linker:) Jeg gikk gravid da dette med GBS var den største nyehten i avisene HELE sommeren, Jeg lå innlagt på sykehuset i 2 dager før fødsel og førstesidene omhandlet barn som døde så jeg måtte tilslutt bare lukke øynene. Jeg hadde bestemt meg den gangen for ta test privat pga media, men så ble det ikke slik siden jeg fødte så tidlig. Så fikk jeg GBS påvist, men har tydligvis ikke annen fordel med å vite det enn at jeg blir skylt under fødsel og at jeg /(og legene) vil være ekstra på vakt om babyen blir slapp mm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå