Gå til innhold

Buskerud Sentralsykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ei jente fra Ringerike som må føde i Drammen pga svangerskapsdiabetes!

Det er ikke nok komptanse på Ringerike sykehus....

Jeg syntes det er litt skremmende siden jeg aldri har vært der før.... Jeg skal visst gå dit på kontroller de siste ukene før termin, men det føles så lenge til!

Noen som vil dele både gode og dårlige erfaringer fra føden i drammen??? Mange som skal føde der kanskje??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vel der som alle andre steder. det finnes enkelte med dårlige erfaringer og andre med gode. jeg har født der to ganger og har utelukkende gode erfaringer både barsel og føden. føde-barsel poliklinikken er fantastisk med dyktige jordmødre som gir deg trygghet. du kan jo ringe ned og be om en samtale tidligere hvis du er nervøs. du kan også få fødselsforbedrende samtale nærmere fødsel og du får omvisning!

Skrevet

Jeg er førtegangsfødene og skal også føde på Drammen. Jeg fikk et veldig godt inntrykk av avdeling når jeg så på Jordmødrene serien som gikk på NRK. Om du ikke har sett den, så kan du se episodene på www.nrk.no/jordmodrene.

:)

Skrevet

Hei.. Jeg fødte på Drammen forrige gang.. Skal føde på Kongsberg denne gangen... Det er nok veldig mange forskjellige erfaringer fra Drammen sykehus.. Pga det er stort og er mange fødsler der om dagen.. Jeg var "uheldig".. jeg kom inn og var faktisk alene om og føde akkurat da.. Så oppfølgingen under fødselen var fantastisk.. Helt til siste slutt.. Men når babyen var ute så stoppet oppfølgingen kontant for meg. Da var det allerede mens jeg fødte kommet inn 12 andre som skulle føde.. og alle 12 klarte og bli ferdig med fødselen før meg. ( hvordan det er mulig skjønner jeg ikke.. Jeg må være supertreg.. hehe.. )

Men det endte ihvertfall opp med at de glemte meg inne på føderommet i 3 timer.. Forsåvidt greit siden både jeg, mannen og lille babyen sovnet med en gang.. dette var nok også pga kommunikasjonssvikt.. Var midt i vaktskifte.

Jeg fikk tilbud om og være 5 mann inne på et 4 manns rom pga fullt opp på barsel de dagene.. , eller være på lettpost.. Jeg fikk lettere angst av tanken på og være på et fullstappet rom så valgte lettpost.. Der fikk jeg enerom. Der er det jo også ingen eller liten oppfølging.. Men dette valgte jeg som sagt selv..

Så med andre ord.. Jeg er kjempefornøyd med fødselen der .., men ikke etter fødselen. Men hvordan dette forløper tror jeg kommer veldig an på hvor mange fødende det er der den dagen,, =)

Skrevet

Hei.

Jeg fødte første på Drammen og skal også føde andremann der! Jeg var kjempe fornøyd med både føden og barsel=0)

Skrevet

Jeg fødte der med nr 1 og har valgt et annet sykehus denne gangen.

Jeg opplevde en dårlig opplevelse.

Var med på jordmødrene og syntes det var der og da dårlig gjort av dem fordi riene begynte på kvelden og midt oppi riene og jeg hadde vondt så stakk jordmora trynet sitt oppi mitt og maste og maste om ikke jeg kunne la kameradama filme siden hun først var her. Prøvde å si nei, men hadde for vondt - endte med at dem filma siden jeg var så utydelig i hva jeg ville.

Selve fødselen gikk greit og fort, men første natta alene med junior så skrek han hele natta og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Prøvde å amme, men jeg slet med det. Sykepleierne kom inn og dro i puppen og stappet den i munnen, men det var for lite fordi han skrek ikke så lenge etterpå. Dem ga ham 15 ml mm som roet han litt, men bare for en liten stund. Han har en glupsk appetitt og spiser til vanlig en voksen porsjon, men har alltid vært liten og slank.

Dagen etter fikk jeg beskjed om at jeg måtte være en ekstra dag fordi dem mente jeg var for uerfaren med amminga og generelt siden jeg spurte så mye - det er da vanlig som førstegangs og er det ikke derfor dem er der, for å hjelpe ??? Jeg er en veldig spørrende person.

På betingelse at mannen min fikk sove der - fordi jeg ville ikke være alene igjen. Stakkars gutten gikk frem og tilbake overalt på sykehuset med en skrikende unge.

Neste morgen så tok en sykepleier - en av dem som var ok, og ga ham 35 ml og da ble det rolig - han var bare sulten !!!!!

og det var en intern krig mellom sykepleierne som jeg følte meg midt oppi - en sykepleier ga meg beskjed om å følge et skjema og amme til visse tidspunkter, men da det var tid for amming midt på natta så spurte jeg vakthavende om jeg skulle vekke ungen for å mate ham. Dette mente hun ikke var nødvendig - han gir jo beskjed når han er sulten. Dagen etter kom hun første på jobb igjen og så jeg ikke hadde fulgt skjemaet og ble pottesur på meg. Skjedde flere ganger at alle kom med forskjellige beskjeder og ble sur om jeg ikke fulgte det - er ikke lett når dem alle var motstridende.

Og alle viste feil ammeteknikk - det står til og med i boka dem deler ut på sykehuset at man IKKE skal klemme igjen brystvorten når man tar den i munnen på babyen - da stopper man melketilførselen.

Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å gå på nettet og fant et videoklipp av amming og fikk det til og hadde ikke problemer etter det.

Ei venninne av meg som fødte 2uker etterpå endte med å gråte på rommet hele tiden fordi hun syntes det var så fælt å være der.

Skrevet

Det virker som det er flott å føde på drammen, men oppfølgingen etterpå er svært variabel....

Får håpe jeg blir sendt tilbake til Ringerike så fort som mulig da!

Dem som jobber på barsel der er helt fantastiske!

Takk for alle svar!

Jeg tar gjerne imot flere :) Jeg har termin 15 februar!

Noen andre som skal ha barn ved de tider også kanskje??

Skrevet

Jeg fødte på Buskerud sist. Uten å gå i detaljer, skal jeg føde på Ringerike (forhåpentligvis) denne gangen. Men bor 10 min unna Buskerud, 1 time unna Ringerike.

Skrevet

Det føles mye tryggere på Ringerike syntes jeg! Sikkert fordi man har sine nærmeste i nærheten og fordi BSS er så stort :)

Når har du termin da Elisa30?

Skrevet

Termin 15. januar.

Jeg har jo alle mine nær drammen, så fått mange reaksjoner på at "huff det er så langt for oss å reise til R på besøk..."Men sagt at da får de heller besøke meg når jeg kommer hjem. Er jo bare noen dager det er snakk om.

Har fått kjemegodt inntrykk av R.Skal tilbake i november for ekstra ul og sjekke leie evt snu. Har en som trives m å sitte på rumpa. :-)

Måtte bli der eller Kbg for min del denne gangen.

Men mange er fornøyd med Drammen, så ikke meningen å skremme deg. Skulle ting bli komplisert/ fort for meg, så må jo jeg også dit.

Skrevet

Får håpe alt går bra for deg da!

Det er en rolig og god atmosfære på Ringerike syntes jeg!

Alle er så hyggelige og tar seg god tid til deg...

Masse lykke til :)

Skrevet

Ingen her som skal føde på Drammen i februar???

Blir ensomjeg da :)

He he.....

Skrevet

Så bra!

Takk i like måte!

Skrevet

Jeg fødte i Drammen i november for 2 år siden.

Var da NRK filmet til jordmødrene, ikke så veldig imponert av akkurat det, følte oss ganske presset til å delta og bli filmet.

Hadde en tøff fødsel som kom litt ut av kontoll og snuppa ble til slutt tatt med vakum.

Dette kan jo selvsagt skje hvor som helst og hadde ikke noe med personalet å gjøre i og for seg.

Ble veldig mye pes og mas i dagene etter fødsel med NRK som skulle filme oss i både den ene og andre situasjonen, veldig slitsomt.

Kommer aldri til å stille opp for NRK igjen.

På barsel fikk vi så og si ikke noe hjelp, fikk beskjed at det var meningen at vi skulle klare oss selv siden vi faktisk hadde familierom.

Ikke så veldig imponert der akkurat, håper jeg slipper å være der så lenge denne gangen.

Finnes jo hyggelige og mindre hyggelige folk over alt, tror bare vi var litt uheldige. Skal i hvertfall føde der igjen, hr termin 5.mars

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...