Gå til innhold

Mageknip som kommer takvis - kontakte jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Ser skrevet i overskriften har jeg igår ettermiddag, inatt og til nå hatt noe sånt som takvis mageknip, bør jeg kontakte jordmor? Jeg blir jo selvfølgelig litt nervøs av dette selv, siden jeg også er førstegangs og kjenner ikke disse følelsene fra tidligere.... hva bør jeg gjøre?

Flere som har det slik? Er 19+6 idag, kan det være kynnere jeg har fått, eller er det litt tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kan godt være kynnere, det har man fra ca uke 14 (men de færreste kjenner det så tidlig) men kynnere skal ikke være vonde. de kan være ubehagelige, men ikke vonde.

dersom du har takvis vondt; hvor sitter det? bare i magen?

Om det bare er i magen, ville jeg tro det kanskje er luftsmerter?

Uanett, kan det være en fordel å kontakte jordmor, det er jo vanskelig for meg å sitte her og si hva det er.

men ca hvor i magen er det? hvordan kjennes det ut?

jeg hadde i forrige svangerskap noen forferdelige smerter et par ganger, varte et døgn eller to. etter åha født, vet jeg at smertene var nesten akkurat som rier. -men for min del var det faktisk gallesten!

du er lett utsatt for en del ting når du er gravid,

urinveisinfeksjon (du merker det gjerne ikke før du plutselig har fått nyrebekkenbetennelse, -som oppleves som magevondt, det er derfor de ar urinprøver av oss hele tida)

gallesten

blindtarmbetennelse..

luftsmerter..

babyen som sparker deg på et sted der det gjør vondt...

som du sikkert forstår, så kan det være helt ufarlige ting, og det kan være verre ting.

ta en urinprøve, og lever til lege eller jordmor, få deg en samtale, så regner jeg med at du får god nytt og kan slappe av etterpå!

god bedring!

Skrevet

Tull og tøys at kynnere ikke kan være vonde.

Jeg var da visserlig innlagt på Ahus i helgen fordi jeg trodde fødselen var i gang her og det viste seg å være vonde kynnere som kom hvert 3-5 minutt.

Så ja.. Kynnere kan være like vonde som rier og fødselslegen på Ahus sa at for noen så er disse værre enn selve riene og at de derfor ikke vet forskjell på kynnere og ekte rier når de setter i gang.

Ta kontakt med JM eller legen eller sykehuset ditt og hør om du kan få komme inn på en ekstra sjekk du om du er engstelig. Er det så galt at det er rier, har de midler til å stoppe det på og.

Lykke til. Klem

Skrevet

Min jordmor jobber da egentlig bare tirsdag og torsdag, siden jeg bor i en liten bygd.. Kanskje jeg kunne ringt jordmoren i kommunen jeg jobber (som er en annet enn den jeg bor i)?

Sitter på jobb nå frem til 12 ca, men har ved flere anledninger idag måttet "ta meg på tak", puste rolig for å overleve smertene i magen.. Til tider er det bare ubehagelige, mens noen er smertefult.. nå skal det sies at jeg ikke har verdens største smerteterskel da.. :( men likvel.. blir jo nervøs at det skal være noe galt me babyen min.. :(

Skrevet

Føler det er vanskelig å si hvor det er hvor, men midt i magen, ned mot bekkenet på en måte om du skjønner..

Jeg var tidlig i sommer inne hos lege (før jeg viste jeg var gravid) fordi de trodde jeg hadde gallesten, men det viste seg å bare være livmoren min som strekte seg den gangen da..

Skrevet

Bedre å ringe en gang for mye enn for lite. Klem

Skrevet

Da skal jeg til jordmor i en annen kommune ca klokken 12, så krysser jeg fingre og tær for at det ikke er noe galt.. :( Men kjenner jeg skjelver i føttene, og fingrene er plutselig blitt iskalde... :(

Skrevet

Sorry sent svar jenter.. Men var med jordmor klokka 12 går, uten å bli noe særlig klokere.. Vanskelig å si hva det var, men mest sannsynlig kraftige kynnere.. Fikk beskjed om å dra hjem, å slappe av, å ligge mest mulig resten av dagen.. Dette ble gjort, MEN når kvelden nærmet seg begynte jeg å kjenne et merkelig press dernede, ble selvfølgelig kjempenervøs, å det endte med besøk på legevakten, som heller ikke kunne si så veldig mye, men så lenge jeg ikke hadde blødd eller noe slikt ville han ikke gjøre noe stort med det.. Han også trodde på at det bare var kynnere, men skulle prøve å ta det med ro fremover, for å se om de gikk over..

Så dro hjem, la meg og sovnet tvert.. våknet idag, men samme magesmertene, merkelige greier.. lurer nå sterkt på om lille gull jentå vår driver å ommøblerer i magen min :) hehe men ingen vits i verken å gå til jordmor eller lege for dette, så lenge ikke noe kommer ut tydeligvis..

Skrevet

Jeg fikk i alle fall beskjed på sykehuset i helgen å ta to paracet når jeg fikk slike vondter. Ga det seg så er det kynnere, gir det seg ikke.. Vel da er det rier. Enkelt og greit.

Og her gir det seg ved bruk av paracet heldigvis.

Godt at jeg har fått den muligheten til å sjekke dette selv for jeg ble virkelig skemt i helgen!

God bedring og lykke til..

Jo... forresten.. Her vet jeg at det settes i gang av stress, æring etc. Så ta det med ro og stress ned.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...