Sj¤kkus med prinsen i magen Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 Venstre pupp har brystbetennelse og i det siste har høyre puppen begynt å svi og stikke, kjennes nesten ut som det blir dratt ut tynne pigg tråder. bryst knoppen er litt rød. Er det sopp eller? Har konstant smerte! Har ikke sovet et sekund enda i natt pga dette. Hvordan behandler man sopp hvis det er det jeg har? Smører man bare på Canesten til det føles bra? Eller hva gjør man?? Please hjelp meg, jeg blir GAL!!!!
Pusur_mor Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Ved sopp på brystvorten er Farris beste løsningen etter mine erfaringer. Du kan få et middel som heter Mykostantin fra Legen. Det er ganske dyrt, men du kan jo prøve det. Sist brukte jeg både farris og Mykostantin. Dersom du har sopp på puppen, er sjansen for at babyen har sopp i munnen stor. Da må dere begge behandles. Vask brystvorten før og etter amming, og pensle inni munnhulen til babyen med q-tips før amming. Husk å skift ende/bytt q-tips for hver gang du må dyppe. Trøske (sopp) i munnen hos babyen vises som hvite flekker inne i munnen. Det er et herk å drive med smøring o-l, men med litt tålmodighet så går det fort over. Vær konsekvent med smøring. Gutten til min bror fikk trøske da han var ca 1 år. De var på legevakta en søndag etter middag og fikk resept de skulle hente ut dagen etter. Jeg tipsa dem om Farris, og de begynt med det den søndagen. Dagen etter spiste gutten igen, og etter en uke var han kvitt trøsken. Resepten ble aldri henta ut. Jeg har selv hatt sopp på puppen med nr 4 og 5. Med den første brukte vi en hel flaske Mykostantin uten at det hjalp. Farris tok det på en uke. Sist brukte vi en kombinasjon.
Pusur_mor Skrevet 15. oktober 2008 #3 Skrevet 15. oktober 2008 En ting til. Husk å lufte puppen godt så den er helt tørr når den pakkes inn igjen. Du kan amme når du bruker Mykostantin. Bruk IKKE Canesten på puppen.
Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Hvordan "bruker" man farris? Min lille har fått trøske, men fikk bare beskjed av legen om å bytte og vaske smukkene ofte, og hvis det ble så ille at han ikke spiste kunne jeg få medisin.
Pusur_mor Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Hei. Jeg tok litt farris i en kopp og dyppa q-tips i. Vaska deretter inni munnen. Jeg snudde/bytta q-tips for hver gang jeg skifta plass i munnen. Altså en for vs ned en for hs nede en for kinnet osv. Ikke glem tunge og gane. Smør ved alle måltidene. Hvis du ammer så vask brysvortene med en bomullsdott før og etter amming selv om du ikke har sopp, for det smitter lett. Koking av smukker ofte er greit. Jeg brukte i tillegg å ta litt farris på den som var i bruk når vi hadde måltid og smøring. Vet ikke om det hadde noe effetk. Lykke til.
Raych Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Ikke Canesten nei! Du får Mycostatin krem fra legen, og da trenger du ikke vaske den av før du ammer heller. Babyen må også få en kur med Mycostatinmikstur tror jeg. Har hatt dette selv og det var ikke særlig godt nei... Lang behandlingstid både for meg og babyen, og ingen garanti for at det ikke kom tilbake. Var visst veldig lett å få det igjen når man først hadde fått det. Hos meg kom bedringen ganske raskt, men det var kanskje også på grunn av at jeg sluttet å amme i samme periode så puppene var ikke under konstant belastning lenger:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå