Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Hun er født til termin, men har alltid vært ekstremt småspist. Vært lagt inn med sonde 2 ganger pga dårlig vektøkning, men er helt frisk. Er 5100 gram og 62 lang, 4 mnd.
Prøvigjen Skrevet 17. oktober 2008 #2 Skrevet 17. oktober 2008 hei. har en del erfaring med dette, men et annet utgpunkt. Min jente var født i uke 25+6, hadde sonde de første 7 md. Ville ikke ha noe i munnen (brekte seg). Vi fikk beskjed om å ALDRI tvinge i henne noe (flaske, smokk). Dette ville gjøre situasjonen vanskeligere, og kanskje vegringen værre. Vi sluttet helt å prøve /presse henne. Brukte kun sonden ei stund, og litt med skje for å lære henne det. Vi fikk ettehvert råd fra spisespesialist om å bli kvitt sonden og operere inn peg (knapp på magen) før det gikk for lang tid. Det gjorde vi. Samme dag som operasjon begnte hun å sutte på smokk og drikke av flaska. Da viste det seg at hun ikke ville ha noe (tidligere) pga at sonden plaget henne!!! Helt tydelig. Vi fikk aldri behov for å bruke knappen på magen, men det gjør jo ingenting så lenge dette gjorde at hun begynte å spise. Den er nå fjernet. Nå skal det være sagt at hun kan være ganske småspist til tider, men er egentlig generelt opptatt av å kose seg med maten når det er ro rundt henne. Ammer du? Hvor mye har hun hatt sonde? Tar hun smokk? Hvilke råd for dere far sykehuset? Hvordan reagerer hun når du forsøker å gi henne mat? Brekker hun seg? Forsøkt med flaske? Vi bestilte en spesialsmokk fra Grieg.no - beregnet på barn med sugeproblemer..denne fungerte på første forsøk.
fryd&gammen Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Hun får bare flaske, tar ikke smokk. Vrir seg unna og skriker veldig hvis jeg prøver å lure i henne mer. Det virker som om det er suginga og/eller svelginga som er vondt for henne. Ble veldig interessert i den spesialsmokken!! Hvordan ser den ut? Får bare opp noe shipping-greier på Grieg.no, er det stavet feil?? Takknemlig for svar!!
WamE Skrevet 31. oktober 2008 #4 Skrevet 31. oktober 2008 http://www.akgrieg.no/ Jeg har en jente som også ikke spiser nok av flaske, så hun har sonde. Har brukt Dr. Browns med prematur smokk, og hun tar ca. 30 ml. Jeg har ikke prøvd de flaskene der men tror jeg skal bestille. Det gjør ikke noe å prøve alt, sant?
baby2010? Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Har du snakket med ernæringsfysiolog ang å forsterke melka? Det er mulig å ta i litt ekstra nan pulver for å få opp kcal i det lille hun drikker. Evt også litt olje. Jeg har en ekstremt småspist sønn, som er eldre enn din datter da, men jeg blander både olje,kremfløte og nanpulver i yoghurten og fruktpureen for å få opp kcal. En veninne har en datter som drikker melk av flaske og hun har fått beskjed om å ta ekstra morsmelkerstatning pulver i melka. Du kan jo høre med legene? Da vil hun få i seg mye mer kcal i den melken hun drikker og du kan slappe litt mer av. Hadde vært skeptisk til sonden, den har ihvertfall bare gjort vondt verre for min sønn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå