Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg rakk å begynne å jobbe som smått før jeg ble gravid. Har jo fortsatt fødselspermisjon, og går skole til vanlig, men tok på meg noen nattevakter for å komme meg litt ut, samt spe på økonomien før jul. Men jeg var selvsagt bare ekstravakt, skrev meg opp og fikk tildelt ledige vakter. Men så ble jeg jo gravid, og kvalmen er så ille at jeg ikke klarer å jobbe. Legen min vil at jeg skal være sykmeldt ut svangerskapet pga at jeg har hatt skikkelig bekkenløsning de to siste gangene (har to tette fra før, og nr to og tre blir tettere enn en og to), og dette har vart i flere mnd etter fødselen. Nå vil ha at jeg skal sykmeldes slik at vi forsøker å forhindre bekkenløsning av slik grad igjen. Men mitt spørsmål er da - hvordan blir det med sykmelding og sykepenger? Rakk å jobbe litt over 1 mnd, men er jo ikke oppsatt på noen vakter framover.. Vil jeg få sykepenger regnet av den lønna jeg rakk å få derfra? Eller får jeg ingen sykepenger? Noen som vet? (Uff, høres ille ut - er ikke sykmeldt pga pengene altså!! Men sitter og lager budsjett for månedene før jul, må se litt hvordan vi ligger an med tanke på julegaver og sånn!) Håper noen vet! (Vet jeg kan ringe NAV, men bor i ei lita bygd, så har ikke så lyst å fortelle sladrebøtta på NAVkontoret her situasjonen enda, er jo ikke 12 uker enda. Jaja, hun har taushetsplikt, men vet av erfaring at hun er dårlig på å overholde den.)
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #2 Skrevet 14. oktober 2008 Ingen som har peiling...?
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2008 Hmm, neinei - da blir jeg vel nødt til å krype til korset og ringe NAV og spørre i morgen. Virkelig ingen som vet?
Gjest -<<- Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg TROR du får sykepenger. Forutsatt at du har en kontrakt med arbeidsgiveren selv om du bare jobber ekstra. Men jeg er aldeles ikke sikker, og du bør absolutt sjekke det med NAV. Vil tro du kan ringe et hvilket som helst NAV-kontor og be om regelfortolkning.
~sjiraff~ Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Er ganske sikker på at du får sykepenger så lenge du har vært i arbeid i 4 uker. Og da vil du vel få penger basert på den lønna du har hatt den mnd du har jobbet.
~sjiraff~ Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Sjekk folketrygdloven, kapitel 8 www.lovdata.no
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 Når du er ekstravakt har du bare krav på lønn for de vaktene du er skrevet opp på, Jeg har 2 tette. Hadde tenkt på lengre perm men måtte stoppe den når jeg ble gravid med nr 2. Man må da igjen ha jobbet 6 av de 9 siste månedene. Legen din virker rar som vil sykmelde deg før du har noen problemer. Virker som en lege som tror gravidiet er sykdom. Prøv å jobb det du kan.
happybirthday Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 Tror ikke du har rett på sykepenger, men mulig jeg tar feil. Jeg vet at det for mange herrens år siden va slik at dersom du jobbet så ofte som hver 14.dag fast et sted, så ble alle dagene regnet med som arbeidsdager, selv om man bare jobbet f.eks annen hver lørdag som fast ekstra-hjelp. Dersom det gikk lengre tid mellom hver vakt, ble bare enkeltdager av de faktiske dagene du var på jobb, tellet som arb.dag. Så er det også et annet moment, og det er at du skal være tilsatt en viss tid på en plass, før du har opparbeidet deg rett til sykepenger. Mener det er 2 mnd, men er ikke helt sikker. Mulig det bare er 1 mnd, men det er det kanskje andre her som vet noe sikkert om? En annen mulighet du har for å få avklart dette på, er jo å ringe NAV-kontoret UTEN å avsløre at det pga graviditet du blir sykmeldt. For så lenge legen har sykmeldt deg, så har NAV ingenting med hva du faktisk er sykmeldt for. Det er et forhold mellom deg og legen. Nå er det imidlertid slik at det nå har kommet nye regler. Noe som kalles "tilpasset sykmelding", "begrenset sykmelding" eller noe slikt. Er nettopp kommet, så kan ikke så mye om det, men så det i en liten notis faktisk i avisen. Det går ut på at legen skriver en begrenset sykmelding som går ut på at du sammen med arb.giver kan finne ut om du kan få andre arb.oppgaver som du klarer tross at du er sykmeldt. Er det ikke det, må arb.giver bekrefte at det ikke er mulig, og da kan du enten gå over i aktiv sykmelding eller vanlig sykmelding, tror jeg. Men dette blir kanskje ikke relevant for din situasjon, all den tid du ikke har fast jobb. Og det er vel heller tvilsomt at en arb.plass som hyrer inn deg for ekstra-hjelp ser det hensiktsmessig å omplassere deg til andre oppgaver, siden du nettopp er leid inn for å gjøre de aktuelle oppgavene du nå ikke kan gjøre. (puh, ble litt tungvint setning, men håper du forstår)
Lilith Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Du får sykepenger etter å ha jobbet der i 4 uker, men du får bare for vakter du er satt opp på. Du må nesten avgjøre selv om du vil prøve å sette deg opp på så mange vakter som mulig, og så få sykemelding. Jeg ville kanskje ikke gjort det, det er tøft for arbeidsplassen å betale sykepenger for ekstravakter som skal gå i stedet til ansatte som allerede er sykemeldt. La din moral avgjøre.
Kamomille Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 Dersom du har jkobbet i mer enn 4 uker, vil du få sykepenger. man regner da et gjennomsnitt av de siste 4 ukene, og betaler ut dette. i tillegg er det et krav om at du må ha tjent minst 1/2 G for å få sykepenger. Var jeg deg ville jeg ha kontaktet NAV og be om en samtale for å klarere rettighetene dine.
Kamomille Skrevet 15. oktober 2008 #11 Skrevet 15. oktober 2008 Det er helt feil at man må JOBBE 6 av de 10 siste mnd. Sykepenger of foreldrepenger teller også som lønn og går inn i beregningen når man teller 6 av 10 mnd. Du kan fint gå rett fra permisjon til permisjon også. Jeg jobbet kun 4 mnd mellom mine permisjoner
Kamomille Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 Ser at du fortsatt er i fødselspermisjon. Har du da laget en avtale med NAV og gradert uttak siden du nå har tatt på deg ekstravakter? Og skal du sykemeldes fra permisjonen? I så tilfelle er det egne regler for dette.
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 15. oktober 2008 Hei igjen, og tusen takk for mange svar! Ang. min sykmelding: jeg har hatt samme lege i mange år, og han kjenner min helsetilstand veldig godt. Jeg vet hvorfor han sykmelder meg, og det har ingenting med at han tror graviditet er en sykdom. Det er på grunn av hvordan jeg kommer til å bli resten av svangerskapet og rundt et halvt år etter fødselen pga av bekkenløsningen (samt revmatismen min). Denne gangen begynte jeg å kjenne bl allerede i uke 3, og nå er jeg i min 11.uke og jeg begynner allerede å ha problemer med å gå trappene. Det er da helt uaktuelt å håpe at det skal bli å mye bedre denne gangen. Har gått i behandling hos fysio i snart 3 år pga dette. Det er veldig uaktuelt for meg å stikke opp på jobb og skrive meg opp på masse vakter for å få penger for disse når jeg vet jeg har blitt sykemeldt. Det kan jeg ikke samvittighet til. Jeg er i permisjon enda, men siden jeg er 100% student og ikke jobber ved siden av til vanlig har jeg ingen støtte fra NAV pr dags dato. Begynte å jobbe ekstra fordi naboen vår er ansvarlig for innleie der jeg nå jobber. Vi møttes ved postkassene en dag, og da lurte hun på om jeg kanskje var intr i å jobbe litt da de hadde stort behov for nattevakter. Må vel bare ringe NAV i dag og få dette avklart. Godt tips at jeg kan ringe et annet kontor - det skal jeg nok gjøre! Takk for mange godt svar, skal legge inn en oppdatering når jeg har snakket med NAV! Ha en fin dag, damer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå