Gå til innhold

Foreldresamtale i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på foreldresamtale i bhg i morgen og lurer på en ting. Er det ikke vanlig at man får en slags innkallelse med noen punkter over hva som skal taes opp?

Jeg har kun fått et skjema hvor det stod "Hvilke saker ønsker du å ta opp?" og så er det nummerert fra 1 til 5. Skulle egentlig levert det for et par dager siden, men pga sykdom har jeg ikke fått gjort det...

Jeg vil jo gjerne bare få høre hvordan gutten min har det i bhg og hva de ansattes inntrykk av gutten min er, så langt. Synes bare det er rart at det ikke stod noe annet på dette skjemaet enn hvilke saker vi foreldre vil ta opp.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet bare at det ikke kommer noen innkallelse i barnehagen junior går i, eller barnehagen jeg jobbet i, eller barnehagen moren min driver. Den type innkallelser med saksliste kommer bare til foreldremøtene i de tre barnehagene hvertfall. På foreldresamtalene prates det om barnets utvikling, trivsel, samspill med gruppen og eventuelle spesielle saker + det foreldrene ønsker å prate om :)

Skrevet

Ikke tenk så mye på det arket. bare noter for deg selv (i hodet eller på et ark) ting du vil spørre om og som du lurer på.

Pedagogen/ped.leder kommer nok til å fortelle hvordan det går med barnet ditt, hva de driver med for tiden av aktiviteter, hva barnet ditt er spesielt opptatt av i bhg. Hvordan det evnt går med utvikling/språk/lek med andre.

Og andre ting som de mener dere som foreldre vil vite=))

Skrevet

Jeg har gjort litt begge deler, men fant egentlig ut at jeg ikke fikk noe særlig mer ut av det ene enn det andre.

Skrevet

Ok. Men jeg synes at det kunne stått et eller annet sted, ikke nødvendigvis i en innkallelse, at dette blir tatt opp på foreldresamtalen:

barnets utvikling, trivsel, samspill med gruppen og eventuelle spesielle saker

Er ikke så greit for oss førstegangsmødre som aldri har vært borti bhg tidligere. ;)

Hele foreldresamtale-greia kom nemlig så plutselig, for de hadde hengt opp listene vi kunne sette oss opp på i høstferien, og da hadde vi ferie. Og så er det samtaler nå denne uka. Synes bare at alt ble så dumt.

Skrevet

I barnehagen jeg jobber i står det ikke noe slikt i innkallinga, men det står litt om hva vi legger vekt på på foreldresamtalene i årsplanen. Kanskje du kan finne noe der?

Skrevet

Jeg liker å være litt forberedt når jeg kommer til en samtale eller et møte. Greit å ha reflektert litt rundt temaene først.

Er selv lærer, og er vant til å styre en foreldresamtale. Blir nok rart å være på den andre siden denne gangen. Men det går nok bra :)

Skrevet

Takk for tipset :)

Skal sjekke det med en gang.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønne hva som ble så dumt. En foreldresamtale er jo veldig uformell og et tilbud til foreldrene. Man må faktisk ikke gå på en foreldresamtale og hva som prates om vil jo variere fra barn til barn. Da blir det vanskelig med en generell saksliste, og det å skrive individuelle sakslister til hver samtale tar jo for mye tid. Mulig jeg misforstår deg altså, men hvorfor ikke bare gå dit med et åpent sinn og glede deg til i fred og ro kunne snakke om barnet ditt sin barnehagehverdag? :)

Skrevet

Vi har fått en flott "innkallelse" hvor det bl.a. står:

"Vi kommer til å snakke om:

- Barnehage hverdagen (lek, måltider, påkledning m.m.)

- Hvordan barnet fungerer sammen med barne og voksne i bhg.

- Hvordan oppfatter dere at barnet har det i bhg?

- Hva vi voksne (personalet og du/dere) er opptatt av vedrørende barnet. Lage mål for barnet.

- TRAS (tidlig registrering av språkutviklingen) Et kartleggings verktøy, som skaper bevissthet!

Det er viktig at dere kommer frem med det dere har på hjertet - gjør dere tanker på forhånd!"

Vet ikke om det kunne hjelpe deg noe?

Skrevet

Nei, da misforstår du meg.

Jeg kom i bhg igår og da fikk jeg se lista som var hengt opp med ulike tidspunkt som vi kunne sette oss opp på. Dagene som var satt opp var mandag (samme dagen som jeg så lista), tirsdag og onsdag. Og det var ikke så mye ledige timer å velge mellom. Følte meg bare litt snytt, fordi de hang opp disse listene i høstferien. Og det ble veldig kort varsel til min arbeidsgiver...

Og så var det dette skjemaet som skulle fylles ut med saker vi ønsket å ta opp, og det har kanskje forvirra meg litt. For jeg vil som sagt bare vite hvordan han har det i barnehagen. Men skjemaet skulle fylles ut og leveres uansett. Det skjemaet kunne ha vært valgfritt. Hadde man hatt noe spesielle saker man ønsket å ta opp, kunne man ha levert dette skjemaet noen dager før samtalen, sånn at ped.leder fikk tid på å forberede seg. Men når man ikke har noe spesielt, så synes jeg dette skjemaet var unødvendig.

Følte bare at jeg fikk et litt dårlig utgangspunkt til samtalen.

Vanskelig å forklare hva jeg mener skriftlig, føler jeg nå :) Håper du skjønte hva jeg mente. Men jeg gleder meg selvfølgelig til å sitte å prate i fred og ro i morgen.

Skrevet

JA NETTOPP!

Noe sånt kunne jeg ønsket at de kom med.

Hadde en samtale før han begynte i bhg og da stod det hva de kom til å ta opp. Synes det var rart at de ikke hadde det denne gangen...

Men tusen takk! Denne skal jeg bruke og reflektere litt over :)

Skrevet

Skjønner litt mer hva du mener nå :) Uansett, skjemaet MÅ fylles ut? Hva gjør de hvis du ikke fyller det ut? Får du melding med hjem? ;) Noen er litt morsomme i hva de prøver få til å være obligatorisk, men det hadde jeg ikke brydd meg om. Håper samtalen blir positiv da :)

Skrevet

Hehehe, det kan du si ;)

Har i alle fall ikke levert noe skjema, så vi får se hvordan det går. Det blir nok en bra samtale. Er veldig flinke ansatte i denne barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...