hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har vært veldig vinglete med utdannelsen min, begynt på noe og gjerne sluttet. Nå når jeg endelig har kommet igang med å få studiekompetanse gjennom voksenopplæring så er det mulig jeg må slutte ufrivillig Siden jeg ikke kan vise til karakterer på to av studier så er det en stor sjanse for at jeg ikke kan få lån og stipend. Vi er allerede blakk og nå må jeg vente opptil 6 nye uker for ny behandling. Er det noen som har vært igjennom noe slikt? Tror dere det kan hjelpe min sak og skrive med et brev der jeg forklarer min situasjon nå? Det er så kjipt dette her
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Huff jeg føler virkelig med deg!! Har også vinglet mye og brukt mange år på studiekompetansen, med både fhs og et ekstra GK innimellom. Nå har jeg endelig funnet et studie som jeg virkelig har det gøy med, men kommer mest sannsynlig ikke til å kunne fullføre fordi jeg har termin samme uke som jeg må ut i praksis (Skolen er ikke villig til å utsette praksisen, og hvis jeg permiteres er det ikke garantert at jeg kan fortsette etter 1 år pga desentralisert studie ikke startes hvert år). Virkelig lyst til å prøve å fullføre, men det kommer til å svi på pungen når jeg har gått nesten hele året og fått masse studielån, og så kanskje ikke greier å ta praksisen. Hvorfor kan du ikke vise til karakterer i studiene? Har ikke erfaring med voksenopplæring, men jeg har aldri måttet vise til noen karakter når jeg har søkt om stipend/lån. Mulig jeg har misforstått hva du mener da...
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2008 Ifølge hun jeg snakket med i dag så må de se resultater fra de to andre årene jeg har mottat lån og stipend. Dette er fra 2004-05, jeg fullførte ikke dette året. Gikk et år på nki nå i 2007-08 men sluttet da jeg nå fikk kommet meg inn på voksenopplæring. Så jeg har ingen karakterer og vise til. Så nå får jeg sikkert ikke lån, studiekompetanse og må jobbe på rimi eller noe for resten av livet. Jeg har jo alltid vært punktlig med nedbetaling av studielånet... Det er skikkelig bittert dette.
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 men kan du ikke ta et semester uten støtte og vise til karaktere da for å få støtte videre etter det?? kanskje tungt å jobbe ved siden av et semester, men sikkert verdt det
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. oktober 2008 Visste ikke at det er mulig men det skal jeg spørre dem om i morgen, dette semesteret er jo snart over nå. Det er umulig å jobbe ved siden av hvis jeg skal kunne på noenlunde gode karakterer. Og jeg må jobbe med lekser ol, har ikke noe klisterhjerne. Men tusen takk for tips :=)
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Hva har du av studie fra før? Jeg f.eks har helsesekretær utdannelsen, begynte rett etterpå på sonans for å ta generellstudiekompetanse, mens jeg fikk jobb samtidig, og tilsutt valgte jeg jobben, i fjor begynte jeg på nki regnskapsskolen, og sluttet på det å, i år tar jeg generellstudiekompetanse på vanlig vgs mitt 4år, jeg hadde helt glemt at jeg hadde krav på år nr 4, og fikk plass på voksen opplæringen, men etter par tlf så viste det seg at jeg faktisk kunne gå på vanlig vgs sammen med 19/20åringer, så jeg valgte det, og her har vi bare 4 fag, engelsk har departemanget godskjent for jeg har 4 timer fra før og trengte egentlig 5, men de har altså godskjent dette, dette gjaldt for alle som er etter reform 94, MEN, hadde jeg begynt på voksenopplæringen, så måtte jeg ha tatt engelsk også, rare greier. Hvilke fag mangler du?
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har kun grunnkurs , to faktisk fra videregående så jeg må ta alle fagene. Jeg går under den 23/5 regelen eller hva den heter, så jeg har 6 fag: norsk,engelsk,matte, naturfag,samfunnsfag og historie. 3 år skole i 1 år.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 Er det slik at man ikke har krav på lån og stipend når du ikke har fullført studiene før? Jeg har jo også droppet ut av 2 studier, men fikk fortsatt lån og stipend i år.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. oktober 2008 Ja tydeligvis, det var det jeg fikk inntrykk av i dag, men hun jeg snakket med kunne ikke svare meg skikkelig på det siden hun ikke behandler saker. Hadde skjønt det hvis jeg ikke klarte å betale på lånet mitt men det har jeg alltid gjort ,så egentlig er det jo mitt problem om jeg ikke har fullført. De er iallefall opptatt av å få karakterer....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå