Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har to unger, de er enda små, og jeg håper de verken kommer til å mobbe andre, eller bli mobbet selv. Jeg fikk nettopp høre litt forskjellig nå i forhold til en gutt til noen i bekjentskapskretsen. Om hvordan han har få venner og hvordan ting han har opplevd i forhold til barnebursdager sin, og andres. Det er gutter i klassen hans som inviterer alle guttene uten han og muligens en til. De holder utenfor to stykker! kun to av 13 som ikke fikk komme. For å unngå å invitere disse to av tretten guttene går foreldrene da altså rundt å leverer ut invitasjoner utenfor skoletiden, alt det STRESSET bare for å unngå at barna deres skal invitere disse to guttene! Jeg sverger på min hals om et av mine barn er et av de poppis barna som blir invitert i en sånn bursdag ikke får gå. Jeg vil da personlig ringe foreldrene og beklage at mine unger ikke får ta del i denne utfrysningen. Denne gutten på 8 år har også opplevd å sende ut invitasjner til hele klassen og ingen kom i bursdagen, ikke EN av de andre ungene! Han var helt knust! Jeg forstår ikke hvordann det kan skje. Er det faktsik 12 foreldre par som tillater at ungene selv kan la være å gå i bursdagen fordi de ikke gidder å være med noen som ikke er kul nok? Stakkars liten blir helt knust. Jeg forstår ikke at voksne mennesker kan la sånt skje. Jeg forstår ikke at oksne mennesker ikke oppdrar ungene sine til mer omtenksomhet og empati, og ikke minst folkeskikk en det der. Mine unger skal fint få stille, og merker jeg at de gjemmer unna invitasjoner for å slippe å gå, så skal det nok markeres temmelig tydelig at hos oss er ikke dette akeptabel oppførsel. Har aldri hørt på maken. Har aldri tenkt på denne problemstillingen. når vi gikk på skolen var det alle eller ingen. Vel det var aldri ingen, for alle hadde bursdag der alle var invitert. Jeg får tårer i øynene bare å tenke på denne gutten, som jeg knapt kjenner. Og føler vi som voksne er nødt til å ta tak i dette!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Med å ta tak i menere jeg at vi må ikke bare vise barna våre at dette ikke er akseptabelt, men vi må også vise hverandre hva vi, samfunnet faktisk kan akseptere!
Tyra79 Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg blir helt dårlig av å lese slik, rett og slett kvalm!! Det er vel i slike tilfeller en tenker at noen ikke skulle ha fått barn... Tenk å gjøre slikt!!! INGEN kommer i bursdagen?? Stakkars liten gutt!! Fikk de en grunn av de andre foreldrene? At det går an?? Har de tatt kontakt med skolen, blir han mobbet der? Kan de foreslå på et foreldremøte at det kunne vært en idè med en klasseklubb? (Delt klassen inn i mindre grupper, der alle på gruppene skal invitere de andre med seg hjem 1-2 ganger i løpet av skoleåret. aktiviteter kan være å bake boller, spille brettspill ol "sosiale" aktiviteter.) Jeg har selv problemer med sønnen min, men det er på langt nær slik du beskriver. Hans problem er at han trekker seg unna de andre i klassen (han går i en klasse med veldig mye uro og kaos, rektor har tom innrømmet at det er store problemer i klassen.) Dermed går han alltid for seg selv, hjemme og på skolen.
fumlis og skrikerungene Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg har både sett og opplevd den type utfrysning desverre, og det er helt forferdelig. Dette er ene og alene foreldrenes ansvar. Det er de som skal skape sunne verdier hos barna, men desverre er det alt for mange som synes det er helt greit at barn blir fryst ut. Små uskyldige barn... Får helt vondt inni meg! Jeg kommer nok til å gjøre som deg, tror jeg, men på en måte er det "feil" å straffe barnet ditt for håpløse foreldre. Ditt barn vil jo ikke forstå hvorfor ikke h*n får gå i bursdag... Vanskelig problemstilling det her. Men blir det sånn her vet jeg ihvertfall at jeg IKKE kommer til å finne meg i det. Om jeg så personlig må ringe rundt til alle foreldrene. Jeg har kjent det på kroppen selv, og det sitter fortsatt hardt i. Når jeg ser barn blir mobbet av andre, blir jeg eitrende forbannet. Se usikkerheten og sorgen i øynene til den som blir mobbet... De mister all selvtillit! Uansett om barna mine skulle bli den som mobbet eller mobbeofferet kommer jeg til å kjempe med nebb og klør for å bedre situasjonen!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Ha blir visst ikke mobbet, bare ikke inkludert. Men to sider av samme sak er det ikke? En ting er mobberne, de finnes vel alltids, men en annen ting er de som bare lar det skjer, fordi de ikke er ansvarlig.
mamiladi Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Mobbing og utfrysing er per definisjon det samme. At foreldre lar dette skje vitner om dårlig dømmekraft!! Jeg blir rett og slett kvalm av at voksne folk viser så liten empati for andres barn!!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 Er det ingen som har opplevd en sånn situasjon. Ikke nødvendigvis personlig som offer, eller med barna som offer, men som forelder. Er det ingen som har opplevd at sitt barn blir invitert til sånn en bursdag. Eller at sitt barn ikke har møtt opp. Eller at dere som foreldre har opplevd at skolen har engasjert seg i lignende saker? Da er det kanskje gudsjelov ikke så veldig vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå