Eplejuice Fødeklar Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Hvorfor er det så ille om man velger å bytte etternavn? Nå i dag finnes det jo også mange menn som velger å ta sin kones etternavn, så dette fungerer jo begge veier. Hvorfor er det så ille om man velger å beholde navne sitt? Gjør vel ingenting om mann og kone har forskjelig navn? Vi greier vel alle å ta den avgjørelsen som passer oss selv best? Skjønner ikke helt hvorfor dette er noe å bry seg med. Jeg syns vel kanskje man har litt forlite å tenke på, hvis dette med etternavn er noe man syns er en viktig sak. Så hvis du har sterke meninger om denne saken, så vil jeg gjerne vite hvorfor, hva gjør saken viktig? For jeg syns virkelig dette er en bagatel og en privatsak.
Turid Laila Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Hvis du mener det er unødvendig å legge seg opp i hva andre velger å gjøre med etternavnet sitt, eller barna deres sine etternavn, så er jeg enig. Jeg har ikke for lite å tenke på, men syns likevel mitt etternavn er viktig da det er veldig skjeldent og nesten utdøende. Derfor har vi valgt begge våre etternavn med bindestrek til mini. Altså fornavn hansetternavn-mittetternavn.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. oktober 2008 Nei nei, mente ikke at folk har fortlite å tenke på, når de skal bestemme seg for hva de ønsker å gjøre selv. Mente folk har forlite å tenke på, når de bryr seg med hva andre velger.
Turid Laila Skrevet 15. oktober 2008 #4 Skrevet 15. oktober 2008 Det var det jeg trodde, men var ikke helt sikker ;-)
umuliusen Skrevet 15. oktober 2008 #5 Skrevet 15. oktober 2008 Selvsagt er det barnemishandling med alle de etternavnene folk drar rundt på ...Og jenter som bytter etternavn er jo bare gammeldagse og hjernedøde! Jeg mister helt respekten for jenter som tar mannens etternavn, spesielt tragisk er det når gamle damer på over 30 gifter seg og skifter navn...Hva er hensikten??
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 15. oktober 2008 #6 Skrevet 15. oktober 2008 Hva er hensikten med å beholde etternavnet da?
Eplejuice Fødeklar Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. oktober 2008 Gamle damer over 30? Hvor ung er du da? 15? eller kanskje 18? For må vel være såpas ung for å mene at man er gammal som over 30? Å da kan jo jeg velge å se på deg som så ung, at alt du sier bare er tull fordi du manger livserfaring, for jeg er jo snart gammel selv.
*Bambi + spire* Skrevet 4. november 2008 #8 Skrevet 4. november 2008 rødstrømpen: Skal du diskutere så prøv å vær litt saklig! Dette lyser umodenhet LAAANG vei..
Lillemus&mamma'n Skrevet 5. november 2008 #9 Skrevet 5. november 2008 Unnskyld! Vi giftet oss i sommer, etter 8 års samboerskap (hadde egentlig aldri tenkt til å gifte oss- det bare "blei sånn"),. Jeg er trettifire (tydeligvis en gammmel dame etter din tankegang), og skiftet etternavn- dvs jeg la til hans etter mitt med bindestrek i mellom. Hadde jeg fått vilja mi, så hadde han tatt mitt også, men der er han tydeligvis ikke ennå... Jeg synes det er hyggelig at alle i en familie har samme etternavn, jeg. Bare for å ha sagt det: Mitt største problem med innlegget ditt "rødstrømpen", var ikke det med navnet, men det med at man er en GAMMEL DAME når man har fylt tretti! Ærlig talt! Umodne pubertetslus!
glimt_i_magen Skrevet 12. november 2008 #10 Skrevet 12. november 2008 Gud, hva jeg gleder meg til at jeg får ringen på fingern og får bytta bort det fæle etternavnet mitt! Det skal bli så kos! Å få et etternavn som betyr noe, i stedet for et som jeg aldri har likt, blitt mobbet for og som andre i familien min har skjemt bort? Moren min gav meg dette etternavnet fordi hun, i sin tid, het så mye som Nilsen... Og hun nekter å gi sine egne barn slike vanlige navn. Men noen har jo inget annet valg, man gjør vel det beste ut av det. Å gi mitt etternavn til mine barn kunne ikke falle meg inn, skal de drasse rundt på familiens fortid? Nei, da tar jeg heller samboers etternavn og lever med med hevet hode! Har ei venninne som nektet å ta forlovedens etternavn, og barnet får hennes etternavn, men der er det ingen sure miner. Så det er jo helt individuelt!
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 24. november 2008 #11 Skrevet 24. november 2008 Jeg har også ett etternavn som bare min familie har og som kommert til å dø ut nå da min far er eneste gutten i sin søskenflokk og han bare fikk jenter ( er ikke bare bare det da ) så jeg vil at barnet mitt skal bære dette navnet videre. Men om jeg gifter meg med bf så vil jeg fortsatt beholde navnet mitt og legge hans til. dette er mitt private valg, så får dere andre mene det dere vil. dette er jo helt opp til hver enkelt familie det da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå