Gå til innhold

Noen lærere her ang eksamensprm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min kom opp i engelsk muntlig eksamen på vidregående. I ettertid har vi funnet ut at hun ikke møtte til eksamen. Grunnen til dette er sosial angst, som er diagnosen. Skolen sier at det ikke finnes andre muligheter enn å ta eksamen på nytt. Hun blånekter, og risikerer da å ikke få vitenmål fra vgs. Er det noen som helst mulighet til å få endret dette, feks til skriftelig eksamen? Hvor henvender man seg evnt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med skolens rådgiver eller sosiallærer. Dersom de ikke hjelper, kan du jo spørre dem om de vet hvem dere bør snakke med.

Ellers er vgs under fylkeskommunen. Mulig noen der kan hjelpe?

Kanskje en lege kan skrive en slags erklæring?

Lykke til!!

Skrevet

Jeg aner virkelig ikke, men skolen har vel en plikt på seg til å tilrettelegge slik at også de med funksjosnsbegrensninger også skal kunne ta eksamen. Om hun kan få det forandret til skriftelig eksamen eller ikke vet jeg ikke......

Men; det jeg stusser litt over er at du sier hun ikke møtte til eksamen pga sosial angst. Hvordan har hun da greit å møte opp på skolen (i forsamlinger)? Og har hun greit å gjennomføre skriftelige eksamner?

Hvem har hun fått diagnosen av? Får hun behandling eller annen oppfølging? Skolen vil sikkert trenge en legeuttalelse dersom de skal tilrettelegge eksamen for henne.

I første omgnag må skolen kontaktes. Det må skje ved at din søster tar kontakt dersom hun er myndig, eller en hun gir fullmakt til. Hvis ikke de kan gi svaret, kan skolekontoret i fylket kontaktes.

Skrevet

Det er underlig at skolen ikke informerer om muligheten til å søke tilrettelagt eksamen. Har man legeerklæring på en lidelse som vanskeliggjør en eksamensform, kan man søke om tilrettelagt eksamen. Tilrettelegging kan være ting som endring av eksamensform, pauser underveis etc. - skjønt jeg tror det skal mye til å slippe helt unna muntlig vurdering i et språkfag.

Om skolen ikke kan informere om dette, bør dere ta kontakt med fylkets eksamenskontor/skolemyndigheter og be om informasjon om hvordan dere skal gå frem.

Dette forutsetter selvsagt at hun har en diagnose og en lege som vil komme med en erklæring om at det er medisinske årsaker til at hun behøver tilrettelegging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...