Gå til innhold

Hvor mye kan/burde man kreve av en 5 åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

når det kommer til rydding av rom, plikter og sånn...

Jeg krever at datteren min skal rydde rommet sitt selv og dette er en kamp hver eneste kveld. Jeg tar en storoppryddning der flere ganger i mnd, for hun klarer jo ikke å holde orden i puslespill og annet småplukk..

Hvordan gjør dere det? Er jeg for streng siden jeg mener at hun skal rydde opp etter seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske så strukturert av meg, så jeg blir skikkelig stressa når hun ikke klarer å holde orden. Stakkar.

Har nogenlunde greie oppevaringsløsninger, men kan sikkert gjøres bedre.

Jeg skal legge ting litt bedre til rette for henne, og la henne få styre ryddinga litt selv uten innblanding fra a mor (så får jeg heller ta en gjennomgang av og til)

Takk for svar

Skrevet

Lage fine bokser til henne, også lager du tegninger av de tingene som skal ligge i de enkelte eskene:) Da blir det greit for henne å se hva som skal være hvor. Ikke for det altså, det funket IKKE på de to eldste våre da:/

men har falt for den saken her fra IKEA, med 4 store bokser i, den skal jeg kjøpe:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80135298

Skrevet

Ja, puslespill er et evig kaos. Jeg tror ikke hun har et eneste helt puslespill igjen;-(

Skrevet

Du kan jo forklare henne at det hun roter, må hun rydde..

Men det hjelper nok på om du er der sammen med henne og hjelper litt av og til.. hun er jo ikke så veldig stor enda.. vis henne hvordan det skal være med puslespill osv.. puslespill er vanskeligere å rydde.. samboeren min har en 5-åring, og han rydder lekene sine.. men som oftest blir det kaos i lekekassene. Menmen.. det kommer nok etterhvert..

Skrevet

Folk er forskjellige :) femåringen din syns kanskje ikke det er så ille med litt rot, og det er jo hennes rom.

Her i huset er det lettere å holde orden når vi ikke har så mange ting på rommet. Noe bor i stua og noe er "bestillingsvare" (lego og puslespill - vi leger eller pusler, og så ryddes det).

Kanskje har dere bare for mange ting - da blir det også rot. Men ting ER mer rotete med en fem-seks-sju-åring i huset. De har en tendens til å være ganske surrete i den alderen - tror det er bra du er med og hjelper og pusher på. Hvis datteren din ikke ser meningen i å rydde (for i morgen skal hun nok rote likevel!), så er det kanskje en motivasjon at du også er med.

Skrevet

Jeg har to forslag!

Det ene er at hun ikke har for mye leker på rommet sitt.. Jeg vet jo det selv at hvis jeg har alt for mye ting, må en del bort for at vi kan holde orden her hjemme...

Det andre vi forslaget er noe vi praktiserer mye her hjemme.. Plikter før kos! Her skal vi i fellesskap sammen med snuppa på tre år rydde og bade før barnetv.. Barnetv blir gulrota, og kveldsrutinene går som en lek!

Når barnetv da er slutt, har hun pysj på og skal bare spise kveldsmat før det er leggetid.. Funker som bare det! :o)

Skrevet

Min femåring klarer uten problemer å rydde selv, men jeg har helt motsatt en veldig klar sortering. 1 kasse med biler, 1 med smålego, 1 med duplo, 1 med modellkitt, 1 med togskinner og tilbehør, egen kommode med matlagingsting, bøker, blader og filmer faste plasser i hyllene, 2 kasser med utkledningsklær og en egen eske som vi kaller "dill og dall"-kassen hvor kindereggfigurer og macdonaldsleker hører hjemme. For ham er det lettere når alt har en fast plass, han liker å finne tingene igjen fort og greit, og dette systemet har vi hatt siden han var liten. Til å begynne med hjalp jeg til, og det kan jeg enda gjøre hvis han ber meg om det (akkurat som han hjelper meg å rydde hvis jeg ber ham om det, feks legge de ferdigvaskede, brettede klærne sine på plass i skapet.)

Skrevet

Takk for mange gode råd og tips;-) Jeg prøver å ha sånne gode ordninger med faste plasser til forskjellige ting, men hun bryr seg ikke om det i det hele tatt...

Men får ta en dag hvor vi går igjennom alt skikkelig, så kanskje det blir litt bedre;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...