Gå til innhold

Håpløse meg er fysen på spekemat!!!!


Maren og snella

Anbefalte innlegg

Var for å kjøpe middag i sted og jaggu går ikke tennene mine i vann når jeg la mine øyne på spekematen!!! Fikk så lyst på det sammen med ett par gode oster og ett glass rødvin... sikkelig kosemat...

 

Men men, det får bli med fantasien!!!

 

Er det flere enn meg der ute som er fysne på ting som er fyfy???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her... Tenkte jeg skulle lage deilig tapas med spekemat her en dag, men sekundet etterpå kom jeg på at jeg er GRAVID! he he... Men jeg har kjempelyst på spekemat i alle varianter... Tapas, spekemat og rømmegrøt, spekemat og flatbrød..... Får jammen vann i munnen jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Rett meg om noen har andre synspunkter, men mener 99% sikkert at dersom dere fryser ned spekematen, kan dere trygt spise den, da forsvinner bakteriene!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er kvalitetsleder på et kjøttkjæreri, de produserer alt av kjøttmat.

Spurte henne litt om dette sist jeg var gravid.

 

Det er slets ikke alle bakterier som dør underfrysing, mange går bare i dvale, man er riktig nok uheldig om det skulle skje noe.

Men veldig kjedelig om man skulle være en av de få som er uheldige.

 

Er jo 2 år siden sist jeg var gravid, så husker ikke helt hva hun sa, for la bare vekt på at jeg ikke burde spise det.

 

Men hvis noen vil kan jeg godt spørre igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt.

 

 

Dersom en gravid kvinne smittes for første gang under svangerskapet, kan parasitten overføres til fosteret og forårsake abort, misdannelser eller andre alvorlige skader på barnet, hvis ikke sykdommen behandles i tide. Personer som er smittet tidligere i livet, har antistoffer mot parasitten som beskytter fosteret mot infeksjon. I Norge har mellom 10 - 20 prosent av befolkningen antistoffer mot Toxoplasma. Helsepersonell kan undersøke om hver enkelt gravid har slike antistoffer ved å analysere en blodprøve. Rådene vedrørende Toxoplasma-parasitten gjelder først og fremst gravide som ikke med sikkerhet vet at de har beskyttende antistoffer.

 

http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

 

Så dersom man har en fryser som holder -18 grader eller lavere, er man vel rimelig trydd for i allefall den bakterien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er godt å høre at det ikke bare er meg som fyser på speket godis... Tror det er noe med saltet, salt er fryktelig godt for tiden, litt synd at det eneste jeg har lyst på i kvalmetåka ikke bør spises... men men, den gravide kroppen er ett mystisk fenomen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempelyst på rakfisk! deilig råtten rakfisk som jeg venter et helt år på å få spise med mandelpoteter erteflatbrød og lefse.. og purreløk,setersmør og rømme!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten så jeg gruer meg til jul iår: ingen rakfisk, ingen gravørret- alt det jeg "sparer" til jul fordi jeg vil at det skal være noe spesielt med julematen... Og at jeg ikke kan spise spekemat er den reneste tortur! Jeg har alltid elsket salt mat, og spekeskinke i alle former og fasonger er det absolutt beste jeg vet!

Håper man fortsatt kan spise sylte og bayonneskinke med sennepssaus, hvis ikke tror jeg at jeg utsetter jula til mai neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææææææh! Skal man ikke spise spekemat? Jeg satt hos besteforeldra til samboeren min og heiv innpå med rømmegrøt og flatbrød med spekemat! Og ingen der fortalte meg at det ikke er bra! Og de som satt der sammen med meg har fått 6 barn til sammen! :o

 

Iiiih...:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal feire jul med svigerfamilie i år, og da også med min gravide svigerinne. Vi har planlagt å fryse ned både spekemat og fenalår, og så kose oss med det:) For slik jeg har skjønt det, skal det funke bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alkohol kan skade fosteret. Inntak sent i svangerskapet kan være like skadelig som tidlig. Det er usikkert om det finnes en nedre, ”sikker” grense for skader på fosteret. Gravide anbefales total avholdenhet fra alkohol. Hvis den gravide inntar alkohol under svangerskapet, kan barnet bli født med såkalt føtalt alkoholsyndrom. Disse barna har hjerneskader og misdannelser.

 

Sosial- og helsedirektoratet har utgitt en ekspertrapport om alkohol og graviditet. Offisielle tall for alkoholskader blant nyfødte synes i dag å være for lave. Den norske mor- og barnundersøkelsen kartlegger alkoholbruk hos gravide og eventuelle følger for barnet.

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2907:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:43211::1:5569:5:::0:0

 

Rapporten kan man laste ned her:

 

http://www.shdir.no/publikasjoner/rapporter/alkohol_og_graviditet_22882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jula spiser jeg så masse pinnekjøtt jeg klarer, det er kokt...

Det er vel opp til hver enkelt om de vil drikke vin og spise spekemat hele høsten, så lenge man er opplyst om at det ikke er bra, får man bestemme selv om man tar sjansen på at det går bra eller om man skal gidde å følge de få retningslinjene som finnes for mat under graviditeten.

Personlig skal jeg klare å holde meg unna både alkohol, ukokt/stekt kjøtt og mykoster i en liten periode av livet mitt. Blir litt frustrert over "det går som oftest bra" folk og "skal leve normalt selv om jeg er gravid!!!", det er virkelig ikke så vanskelig å holde seg unna de få tingene synes jeg da. Det går an å "leve som normalt" uten å spise rått kjøtt?

Men, alle får ta sine egne valg!

 

Lysten på spekemat kan jeg også skrive under på, KJEMPEGODT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er så fysen at jeg føler meg litt som en narkoman med abstinenser så er det igrunnen ett lite offer... tør ikke ta sjansen på at det som oftest går bra... Skal stappe i meg ett halvt fenalår når junior er ute *sikle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne toxo bakterien som er farlig? Hva med oss som har hatt toxo smitte tidligere da? Slipper vi å fryse og da!! Jeg kjøpte skivet spekeskinke her en dag og har logge i fryseren siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si, at jeg sitter her nå og koser meg med jubelsalami og majones, Kan ikke skjønne at det er farlig. MEN, hvis man vil være på den sikre siden kan man fryse det ned i 2 døgn, da blir man kvitt toksoplasmose bakterien, men ikke e-coli hvis det skulle være det. Det er derfor også man kanskje ikke helst skal spise spekemat, men sjansen er liten for at det er det i maten da...Men frys det gjerne, da er det tryggere..:o) Litt usikker hva man må gjøre hvis man allerede har toxo bakterien i seg...ring legen og hør forsikkerhets skyld...trodde ikke det var farlig da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at folk ikke "kan skjønne at det er farlig", når det er allmenn kjent at spekemat kan føre til toxoplasmose som kan føre til abort eller misdannelser på fosteret.

 

Men hvis jubelsalamien er viktigere enn barnets ve og vel, så for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at Gilde er den eneste produsenten som fryser ned salamien sin til -18 grader. Husker ikke hvor jeg leste det, men tror det var her inne et sted... Prod. ansvarlig fra Gilde uttalte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym...

Har tatt dette opp med legen min,som sa at salami, skinke ol. vi spiser her er ikke farlig. Spekemat som henger i taket på en pub i Spania bør man ikke spise. Dersom man er usikker kan man fryse ned maten, over 18 minus i noen dager!! Tror at det er svært forskjellig informasjon som står på ulik sider, så får den enkelt avgjøre hva man ønsker å putte i seg.Som på linken under, står det blandt annet at gravide ikke skal spise dette, men dersom de vil så frys det ned...

http://matportalen.no/artikler/2005/5/kan_gravide_spise_parma-_og_serranoskinke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pratet med både lege og jordmor om dette, så for all del, Jeg bryr meg!

De sa jeg trygt kunne spise det. Det samme gjelder reker og krabber sa de, selv om noen sier at man ikke skal spise det heller....Men alt med måte, må ikke være helt hysteriske heller. Men helt enig at skinka i Spania er nok litt mer tvilsom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si, at selvsagt gjør du som du vil, din kropp, din baby, ditt valg.

 

Men jeg har mye større tro på hva eksperter og disse som forsker på dette vet, enn hva en allmenlege og ei jordmor vet.

 

Det er leger og jordmødre som dessvere ikke bryr seg om ny info, å mener det bare er tull at man viste bedre før ect.

 

Det finnes også leger og jordmødre som sier at det er greit å drikke et glass vin av og til i svangerskapet. Det er jo sikk i strid med hva forskere og eksperter sier. De sier jo at siden man ikke vet hva den nedre gresen er, så bør man ligge helt unna.

 

Man gjør som du vil, for all del. Men man skal ikke altid ta hva jormødre og leger sier for godfisk, for de er bare mennesker å de vet ikke alt. Mange har vært leger og jordmødre i MANGE år, er litt vel limt fast i hvordan ting var før.

 

Akurat om enkelte av jordmørene og helsepleierne (eller hva de heter) på fødeavdelingene rundt om kring i landet, sier at man bare skal amme barnet hver 3-4 time, når rettningslinjene nå er at man skal legge barnet til brystet når barnet har lyst. At barnet skal få bestemme dette selv.

 

Men for siste gang, dette må du selv avgjøre hva du tør. Hvem du velger å stole på.

 

Men jeg tenker slik, heller føre var enn ettersnar.

Tenk så kjedelig hvis man blir smittet med noe å barnet skulle bli sykt. Greit sjangsene er ikke store, men hvor kjipt er det ikke for dem det hender med, at det skjedde dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...